Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop Elements 9 vs Photoshop cs5 vs Photoshop Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodor Jonsson

Aktiv medlem
Jag funderar på att införskaffa mig ett av dessa hjälpmedel men vad är då skillnaden för en hobbyfotograf? Jag funderade på att köpa Elements 9 men vänta?! Lightroom e lite dyrare bara. Men cs5 är ju bara (lite?) dyrare än lightroom.
Vad ska man köpa? Vad är mest prisvärt?
Sätt igång och argumentera! :D

PS specialpris hos adobe nu Elements 9 för 700 :- är de för att något nytt kommer? :p
 

ztenlund

Aktiv medlem
PS CS5 är inte lite dyrare utan ganska mycket dyrare än Lightroom om vi pratar en fullversion. Uppgraderingen ligger nog på ett liknande pris tror jag, men då måste man redan ha en version...

Adobe har testversioner så du kan provköra respektive program i 30 dagar om jag minns rätt.

Vilket program som är lämpligt beror väldigt mycket på tycke och smak samt vad man vill göra, så jag tycker att frågan är rätt svårbesvarad. Ett alternativt svar är att om man inte vet varför man ska ha PS CS5 så klarar man sig förmodligen med Elements (eller Lightroom lite beroende på). En del har både Lightroom och PS CS5 också för att få tillgång till katalogiseringsfunktionerna i Lightroom...
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag funderar på att införskaffa mig ett av dessa hjälpmedel men vad är då skillnaden för en hobbyfotograf? Jag funderade på att köpa Elements 9 men vänta?! Lightroom e lite dyrare bara. Men cs5 är ju bara (lite?) dyrare än lightroom.
Vad ska man köpa? Vad är mest prisvärt?
Sätt igång och argumentera! :D

PS specialpris hos adobe nu Elements 9 för 700 :- är de för att något nytt kommer? :p
För skoj skull kollade jag nyss priserna hos Dustin.
CS5, 9995 kr
LR3, 2995 kr
Elements, 795 kr
Alla svenska versioner. Som synes ganska stora prisskillnader, ;-)
 

Teodor Jonsson

Aktiv medlem
För skoj skull kollade jag nyss priserna hos Dustin.
CS5, 9995 kr
LR3, 2995 kr
Elements, 795 kr
Alla svenska versioner. Som synes ganska stora prisskillnader, ;-)
Det är väldigt mycket dyrare och det var lite ironiskt. :) Men jag hittade Creative Suite 5.5 för $200 om man kunde bevisa att man pluggade elr var lärare.
Om det är någon som har lightroom 3 elr elements 9 kan ni gärna argumentera lite om vad som är bra elr dåligt! :p
 

solvargen

Aktiv medlem
Det är väldigt mycket dyrare och det var lite ironiskt. :) Men jag hittade Creative Suite 5.5 för $200 om man kunde bevisa att man pluggade elr var lärare.
Om det är någon som har lightroom 3 elr elements 9 kan ni gärna argumentera lite om vad som är bra elr dåligt! :p
Jag skulle nog helt enkelt prova testversionen av Elements 9 i en månad och uppfyller den vad du vill få ut av dina bilder är det enkelt beslut att behålla elements9. Mvh Thomas
 

icehacker

Aktiv medlem
Efter att han använt alla tre programmen du nämner så för min egen del skulle jag inte vilja vara utan lightroom 3. Jag tycker det är perfekt när man kommer hem från en fotorunda och ska titta igenom alla sina bilder. Där gör jag urval och om jag vill ändra någonting i bilden. finns väldigt många bra funktioner där.

Det enda jag inte gör i lightroom som CS5 är bättre på är uppskärpning av bilderna.
(nu kommer det säkert hundra anda argument att hagla som jag glömt bort) men detta är hur jag jobbar.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Efter att han använt alla tre programmen du nämner så för min egen del skulle jag inte vilja vara utan lightroom 3. Jag tycker det är perfekt när man kommer hem från en fotorunda och ska titta igenom alla sina bilder. Där gör jag urval och om jag vill ändra någonting i bilden. finns väldigt många bra funktioner där.

Det enda jag inte gör i lightroom som CS5 är bättre på är uppskärpning av bilderna.
(nu kommer det säkert hundra anda argument att hagla som jag glömt bort) men detta är hur jag jobbar.
Men faktum är att både skärpningen och brusreduceringen i LR3 har blivit betydligt mycket bättre jämfört med tidigare version.
Men som du skriver: du jobbar på det sättet, och det är inte fel. Highpassskärpning i CS5 använder jag också ibland.
 

72mm

Aktiv medlem
Är inte så hemma på vad som igentligen finns i CS5, men är det inte som att jämföra äpplen och päron lite?

LR3 är primärt en bild-databas, fokus ligger på processen för hantering av dina bilder, inport och export, etc..
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Men faktum kvarstår att LR3 har blivit mycket bättre jämfört med tidigare versioner. Jag, och många med mig, gör största delen av bildbehandlingen, cirka 75-80 % i LR3. Det är i stort sett bara när jag behöver jobba med lager som jag jobbar med bilden i CS5.
Dessutom en viktig sak att komma ihåg: ALL bearbetning av bilderna i LR3 är ICKE förstörande! Du kan när som helst återställa bilden till sitt originalutseende och börja om igen. Så om det skiter sig totalt är det bara att klicka på Reset och börja om igen. Dessutom kan man ha virtuella kopior av bilden att jobba med, om man t.ex. vill jämföra olika redigeringar. Dessa virtuella kopior tar heller nästan ingen plats eftersom den egentligen bara är kopior av bildens xmp-information och ingen fysisk bildfil på många MB.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag funderar på att införskaffa mig ett av dessa hjälpmedel men vad är då skillnaden för en hobbyfotograf? Jag funderade på att köpa Elements 9 men vänta?! Lightroom e lite dyrare bara. Men cs5 är ju bara (lite?) dyrare än lightroom.
Vad ska man köpa? Vad är mest prisvärt?
Sätt igång och argumentera! :D

PS specialpris hos adobe nu Elements 9 för 700 :- är de för att något nytt kommer? :p
Jag tycker det är som att jämföra t.ex. cykel, personbil och lastbil.
Vad fordonet skall användas till är mer intressant än vad det kostar.
 

72mm

Aktiv medlem
ALL bearbetning av bilderna i LR3 är ICKE förstörande! Du kan när som helst återställa bilden till sitt originalutseende och börja om igen. Så om det skiter sig totalt är det bara att klicka på Reset och börja om igen. Dessutom kan man ha virtuella kopior av bilden att jobba med, om man t.ex. vill jämföra olika redigeringar. Dessa virtuella kopior tar heller nästan ingen plats eftersom den egentligen bara är kopior av bildens xmp-information och ingen fysisk bildfil på många MB.
Jo, men det är ju för att databasen över dina bilder (och ev. ändringar du gör) är det centrala i LR3. När du exporterar ("tar kopior") är det dessa ändringar som appliceras på kopiorna. Det finns vad jag vet inte något sätt att "ändra" på en bild. Inte ens en save-knapp.

Helt annat gund-tänk för processen än det vanliga "ladda - editera - spara" som är normen för applikationer (och CS5 om jag fattat det rätt?)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jo, men det är ju för att databasen över dina bilder (och ev. ändringar du gör) är det centrala i LR3.
Ja, men databasen tar ju upp även förändringarna. Det är förvisso något mer av ett katalogiseringsverktyg än ett bildbehandlingsverktyg men för att bara vara "bildbehandling light" kommer man väldigt, väldigt långt med LR3.

När du exporterar ("tar kopior") är det dessa ändringar som appliceras på kopiorna. Det finns vad jag vet inte något sätt att "ändra" på en bild. Inte ens en save-knapp.
Nej, alla ändringar görs icke-destruktivt och sparas direkt i databasen. Fördelen är att du kan gå tillbaka till utgångsläget med ett par knapptryck utan att det tar upp en massa plats (några tiotal-hundratal KB per bild). Det är först vid exporten som det skapas en ny fil med de pålagda ändringarna och då är det en ny fil, originalet finns fortfarande kvar och du kan börja om från scratch.

Helt annat gund-tänk för processen än det vanliga "ladda - editera - spara" som är normen för applikationer (och CS5 om jag fattat det rätt?)
Ja. Och har du en gång sparat bilden och stängt den är den för alltid ändrad, du kan inte gå tillbaka til utgångspunkten.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Ja. Och har du en gång sparat bilden och stängt den är den för alltid ändrad, du kan inte gå tillbaka til utgångspunkten.
Såvida man inte bara jobbar med justeringslager och/eller smarta lager och smarta objekt, samt sparar filerna med alla lager intakta. Då kan man ju gå tillbaka, men i gengäld så blir ju filerna ohemult stora och tunga.
 

JarJarBinks

Medlem
Elements 9 vs CSS5

Jag anser mig vara en hobbyfotograf och använder själv Elements 9. Jag tycker det programmet har väldigt bra pris/kvalitetsförhållande. I debatten har det förekommit mycket synpunkter på LR3 versus CS5, men ganska lite om hur Elements 9 skiljer sig från CS5. Jag har egentligen inte ännu snubblat på någonting som jag inte skulle kunna göra i Elements 9 men som går att göra i CS5. Nu då jag mera regelbunder börjat plåta i RAW formatet finns det nog lite reglagen och funktioner i Adobe Camera Raw som inte är tillgängliga Elements 9 som vore användbara, men när man väl öppnar bilden i Elements 9 har jag nog inte haft behov av CS5:s mera avancerade funktioner.

Jag brukar mest använda Elements 9 för att piffa upp mina bilder (fixa till nivåer, beskära, skärpa, och ibland ta bort störande element i bilder). Jag har också gjort panoramabilder och HDR bilder men det har nog mera varit för att lära mig tekniken än för att det varit nödvändigt :) Tex undervattensbilder kräver nästan utan undantag att de behandlas efteråt, men även där har Elements 9 räckt till. Givetvis är CS5 nog är ett mera avancerat alternativ, men från min synvinkel betalar man nog ett rätt saftigt premium för den produkten. Hellre spenderar jag den pengen på tex objektiv.

mvh,

Johan
 

72mm

Aktiv medlem
Så...

LR3 - proffs-stöd för lagring, digitalt mörkrums-arbete, kopiering och katalogisering av dina bilder.
CS5 - det ultimata verktyget för avancerad retuch och bild-arbete, såsom fotokollage och liknande.
Elements - bäst om man "bara" efterarbetar foton och vill bygga sin process själv (eller inte fotar RAW alls)

skulle man kunna säga så?
 

JanFer

Aktiv medlem
Så...

LR3 - proffs-stöd för lagring, digitalt mörkrums-arbete, kopiering och katalogisering av dina bilder.
CS5 - det ultimata verktyget för avancerad retuch och bild-arbete, såsom fotokollage och liknande.
Elements - bäst om man "bara" efterarbetar foton och vill bygga sin process själv (eller inte fotar RAW alls)

skulle man kunna säga så?
Eftersom LR3 har samma redigeringsfunktioner som Camera RAW i CS5 så skulle man kanske tänka sig följande flöde:
LR3 Import, urval av "de bra/bästa bilderna". -> Framkallnigsmodulen i LR3 - Beskär, fixa smågrejerna (mindre skönhetsretouch), göra svartvit, objektiv korrigeringar, brusreducering etc (Camera Raw) .

Efter det kan man överväga om man behöver ytterligare jobb. CS5 eller Elements 9. Kör själv CS5 men funderar att gå över till Elements 9 nu när man kan jobba med lager där.

Plåtade ett bröllop (nära anhörig) i helgen. Totalt över 1300 bilder. På tre timmar i LR3 (mitt arbestöde) fick jag ut 350 "flaggade" d.v.s de första kandidaterna. Av dessa blev sedan 229 stjärnmärkta att jobba vidare med.
På dessa 229 gjorde jag "framkallning på " d.v.s. beskar och fixade kontrast,högdagrar, lite "blemmor och annat fix" som brus och objektivkorrigering .

Sedan gjorde jag en webbsida och laddade upp så att brudpareret (och andra) kan göra ett urval.
Bilerna från mig och en annan fotonörd i släkten skall sedan mergas ihop till en fotobok.
Det innebär att först då kommer Photoshop eller elements in på banan!

Slutsats: LR3 som huvudmiljö -> CS5 eller Elements för sista touch up (layers is the thing!)


PS.
Elements har en fantastisk funktion om man kan skall scanna.
Lägg på ett gäng bilder på scannern. Scanna in. Elements kan sedan splitta upp det inskannade till olika filer.
DS.
 
ANNONS