Annons

Mitt makroblixtstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Haloj
Jag slaktade mitt gamla gorillapod och byggde denna skapelse .
Enkelt och rycka av ena benet och bygga på de andra . Sen fyllade jag ändkoppen med metalliskt spackel med en stativskruv i .Slipade plant och vips :)
Det finns ett litet men .
Jag trodde att det skulle vara starkare men det är lite rangligt . Funkar för mig . Jag håller i den bågen som storblixten sitter på och släpper jag så stannar den kvar med viss möda . På den andra sitter en slav .
Ha de gott o är det nåt så skriv i min gästbok
 

Bilagor

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Lade i dag kabelskydd runt den del som bär den tunga blixten och virade på eltejp
Blev grymt nöjd . Ett skönt grepp och väldigt starkt :))))
 

AVid

Medlem
Synd bara att du måste offra stativgängan på bajonetten. Har själv funderat på något liknande men det faller på att jag vill ha en monopod på bajonettfästet. Tänk om man hade varit lite mera aktiv i syslöjden så hade man kanske kunnat knyppla ihop en sån här:
http://reallyrightstuff.com/flash/index.html

//Alex
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Synd bara att du måste offra stativgängan på bajonetten. Har själv funderat på något liknande men det faller på att jag vill ha en monopod på bajonettfästet. Tänk om man hade varit lite mera aktiv i syslöjden så hade man kanske kunnat knyppla ihop en sån här:
http://reallyrightstuff.com/flash/index.html

//Alex
Vilken pryl :))))
En sådan sak kan man ju sagla över :))
Du har ju fäste till monopoden på kameran :) Eller så är det bara och skifta plats .
Ha de gott
mvh Ricki
 

Hannuse

Aktiv medlem
Syslöjden kanske du klarar dig från tycker jag att det ser ut som, det var nog snarare den delen av träslöjden som inhöll metalldelar du skulle ha varit vaken på.
Skämt å sido, jag gillar din konstruktion Rikard.
För mig känns mobiliteten viktig, och att jag snabbt kan justera vinkeln lite, eftersom jag inte använder stativet speciellt ofta, och då ser din uppfinnig vettig ut.
Jag ska klura på din konstruktion, så kommer det någonting liknande i framtiden.
Tack för att du delar med dig av dina tips och erfarenheter.
Ha de gött.
M.V.H
/Tobias
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Gjorde en test idag
Menignslös pga jag inte har en slav än men mest på skoj .
Såhär känndes det
Tycker att den känndes bättre avägd . Blixten var lite ranglig än men har stabiliserat den lite idag . Satte in ett kort ben i det tomma stativhålet som handtag . Kommer bild på det Nästa vecka .
Men slutligen så är ju canons 580 blixt fasen så mycket roligare än sigmas ringblixt ;)
 
ANNONS