Annons

Kommer Olympus finnas kvar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Det ser mörkt ut i rektoskopet

Olympus största verksamhetsområden är ju inom Medical (42%) & Life Science (12%). Företaget är ju världsledande på endoskop, så det torde vara ett mycket attraktivt område för framtiden.

Imaging systems (15.5%) som vi känner till här på Fotosidan, tjänar ju pengar även på den verksamheten och har ju visat sig innovativa, som nu senast i år med lanseringen av tre nya kameror samtliga med snabb AF (E-P3, E-PL3, E-PM1), två ljusstarka fasta objektiv (12mm ƒ/2.0, 45mm ƒ/1.8), samt kompaktkameran XZ-1 som jag gillar skarpt.

Så trots att aktien fortsätter att sjunka som en sten (snarare som en tung blyklump), trots verksamheter som är etablerade på marknaden och lönsamma, så visst är den allra närmaste framtiden viktig för företagets fortsatta riktning. Halvårsrapporten skulle offentliggöras idag, men är visst framflyttad pga. turbulensen.

Vi har ju här hemma i Sverige sett vilka turer det skett med Saab och vilka våndor det är med att få nya ägare. Min åsikt är att Olympus snarare behöver en ny GPS och ett nytt manskap på kommandobryggan, eftersom skrovet är helt och ångan i maskineriet är uppe.

Woodford har ju redan slimmat organisationen i Europa och Amerika, så nu är det dags att avsluta med att städa upp hemma i Japan. Knappast troligt att kineserna behöver gå in och ta över ett Olympus, annat än om det bara är ett kaptaltillskott som behövs.

Det vore ett intressantare scenario om t.ex. Canon som idag saknar en spegellös systemkamera visade intresse för Olympus Imaging systems.

Ref:
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast jag skulle nog tro att om Olympus eller dess kameradivision köptes upp vore det nog mest sannolikt med Panasonic som ägare. Panasonic vill nog helst se att de har kontroll på m43 och vill nog inte se en gigant som Canon ta över. D u, f u vissa tekniker som t ex bildstabilisering i sensorn och snabb kontrast AF tror jag nog att Canon vill ha ett eget spegellöst system.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Lite synd om Olympus m43-hus försvinner. Panasonic har ju inte bildstabilisering i huset även om kamerorna i övrigt är lite bättre.

Undrar om man borde försöka få tag i ett Olympus 45/1.8 innan det är för sent.
 

Robert L.

Aktiv medlem
Fast jag skulle nog tro att om Olympus eller dess kameradivision köptes upp vore det nog mest sannolikt med Panasonic som ägare. Panasonic vill nog helst se att de har kontroll på m43 och vill nog inte se en gigant som Canon ta över.
Personligen tror jag inte vare sig Panasonic eller Canon skulle vara det minsta intresserade av Olympus
kameradivision.
(Micro) Four-Thirds är en öppen standard så det är inget någon kan köpa sig kontroll över. Inte heller Olympus kompetens och eventuella patent tror jag kan vara något motiv till uppköp. Möjligen om det skulle finnas någon större elektroniktillverkare som vill ta marknadsandelar och ha ett eget varumärke i kameravärlden?. Kanske något företag i kina?
 

pet

Aktiv medlem
Personligen tror jag inte vare sig Panasonic eller Canon skulle vara det minsta intresserade av Olympus
kameradivision.
(Micro) Four-Thirds är en öppen standard så det är inget någon kan köpa sig kontroll över. Inte heller Olympus kompetens och eventuella patent tror jag kan vara något motiv till uppköp. Möjligen om det skulle finnas någon större elektroniktillverkare som vill ta marknadsandelar och ha ett eget varumärke i kameravärlden?. Kanske något företag i kina?
M43 må vara en öppen standard men köper man Olympus kameradivision så köper man inte bara in sig i m43 utan man köper bla Olympus alla patent som ingår i kameradivisionen o som inte har något med den gemensamma M43-standarden att göra.
 

Robert L.

Aktiv medlem
Patent eller inte. Jag tror att dessa företag (Panasonic, Canon m.fl.) har valt tekniklösningar för att dom tror på en viss teknik och inte för att Olympus skyddat diverse tekniska lösningar med patent.
Deras kapital kommer till bättre använding i produktutveckling i det egna företaget än att bli stående med ytterligare personalomkostnader och med ytterligare en fabrik.

Men jag har förmodligen fel! :)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Olympus Still Alive and Kickin'

Företaget lanserar idag en kompaktkamera lagom till julhandeln:
Olympus SH-21.

Det återstår att se om det är ett "lucky number", eller om det är sista kameran från det "gamla" företaget.

Halvårsrapporten som skulle kommit igår är framflyttad. Den är en viktig värdemätare. Visserligen har Japans tillverkande industri haft en del problem i år, så t.ex. Panasonic har varslat om företagets största förluster på 10 år.

Ref:
 

cango

Avslutat medlemskap
Nej, en katastrof som en tsunami är ingenting självförvållat som orsakats av en företagslednings egna korkade beslut. Drar man en rövare och åker dit så ska man åka dit så det ryker. Tråkigt för de anställda, förvisso, men att jämföra det med en jordbävningsorsakad flodvåg är att pissa på de som dött och/eller på andra sätt påverkats av sådana naturkatastrofer.
Det var en liknelse - inte "likadant"...tagga ner.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det som är olyckligt är att Olympus har en tradition att göra väldigt bra objektiv och relativt krångelfria produkter. Detta kommer nu i skymundan av den här krisen som ledningen står för inte deras ingenjörer och arbetare som tycks göra ett bra jobb. Det vore synd för dem och marknaden om företaget försvann.

Det skulle bli ett ännu större problem för sjukvården som skulle bli utan reservdelar och service på coloskop, gastroskop mm och på sikt leda till behov av nyköp av sådan utrustning från andra tillverkare om Olympus grejer inte går att laga.

Jag tror kameraköparna är det minsta problemet. Medicintekniska delen är mycket större. Kommer den försäljningen att svikta nu? Vågar sjukhus köpa apparatur som kanske inte går att underhålla om Olympus går under? Vill sjukhus och andra användare av medicinteknik köpa från ett företag som ev sysslat med oetiska och kanske olagliga affärer? Vad händer då med Olympus? Det kan bli som med SAAB - bara vetskapen om att företaget KUNDE gå under gör att försäljningen viker ännu mer - vem vågar köpa en bil där guarantier kanske inte gäller (och där beg värdet är osäkert) - det blir en ond spiral.
 
Senast ändrad:

cango

Avslutat medlemskap
Visst. Hur föreslår du att Olympus Corporation går vidare efter sin "tsunami", då?
Alla korten på bordet. De måste återfå förtroendet från investerare/banker/allmänhet, så nytt ledarskap behövs.

För att citera artikeln härifrån: http://www.bbc.co.uk/news/business-15670178

""I have to say that the underlying business is a very solid one," says Gerhard Fasol, of Eurotechnology Japan.

Mr Fasol explains that given its large market share, Olympus' medical equipment unit should have good profit margins, which may help it ease any cash flow issues.

"The banks and the community in Japan are very well aware of that. They will treat it like a diamond in a crooked ring," he says.""

Det finns förutsättningar alltså, men allt hänger på hur rent hus man gör med fifflet/fifflarna. Sen är ju "marknaden" som den är, med dess hjordmentalitet, så man vet aldrig. Men jag litar på att det finns folk där som är beredda att göra vad som krävs.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Tsunami, orkan, eller bara en tillfällig storm...

Överlever Olympus denna skandalen så har dom en väldig tur...
Japanska polisen vill statuera exempel på handlingskraft mot maffian, så om företaget beslås med sådana graverande fakta, ja då kan man säkert likna det vid att möta en Tsunami-våg och gamarna flockandes. Canon troligtvis köper upp spillrorna, som försöker komma in på Medical marknaden, att konkurrera med Hoya och Fuji.

Annars, med en 70% marknadsandel av endoskop, med Olympus lönsammaste produkter inom Medical & Life Science, så är de i stort sett hemma, när väl orkanen dragit förbi. Börskurserna torde här vara bästa värdemätaren:
http://www.google.com/finance?cid=669682#
http://www.reuters.com/finance/stocks/overview?symbol=7733.T

Beträffande Olympus Imaging, så har väl det konsument-anpassade produktutbudet aldrig varit starkare än just nu, med tre PEN, dess objektivprogram med några ljusstarka fasta, XZ-1, SZ-30, Tough. Men visst, behöver företaget kapital och börsen inte tillhandahåller detta till Olympus, visst kan de sälja av Imaging, även om det tycks som en desperat sista utväg.

Det vore i så fall intressant att se Canon igen som tänkbar köpare av Olympus IP, innehållande patent för sensor-rengöring, sensor-stabilisering, samt tillgång till en Micro Four Thirds-bajonett för att tillsammans med Panasonic utmana Sony på bl.a. video.
 

pet

Aktiv medlem
Verkar som att Olympus kommer att sälja av delar av koncernen för att överleva....enligt Reuters så går kameradivisionen med förlust så det skulle inte förvåna mig om Olympus säljer av den divisionen plus några andra divisioner:

"Olympus' camera division runs at a loss, and it also has businesses in microscopes, the field where it started almost a century ago, industrial testing systems and mobile phones, a small division emerging as a key focus of Japanese authorities investigating the scandal"

http://www.reuters.com/article/2011/11/29/us-olympus-idUSTRE7AS0BA20111129

http://www.amateurphotographer.co.uk/news/does_olympus_shakeup_threaten_camera_division_update_news_310595.html
 

PMD

Aktiv medlem
Jag undrar om man ska köpa på sig Olympus-grejer snabbt, innan de försvinner från marknaden, eller om man ska vänta ett tag tills de reas ut.
 
ANNONS