Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hastighet på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag vet inte. Jag vet inte någonting om detta. Jag vet varken vad läshastighet eller skrivhastighet innebär.

Vad fick du 10mb/sek ifrån?
Som sagt är jag inte mycket för dessa tekniska sakerna.
För att videokameran ska hinna skicka över allt till minneskortet så behöver minneskortet vara snabbt? Är det då dessa 45mb/sek man ska kolla på då? Eller är det class 10 man ska kolla på då?

Jag vill bara veta vad för minneskort jag behöver så jag kan köpa 😊
Klass 10 betyder lägst 10 MB/s och används för filmning just för att en film inte ska avbrytas. När man fotograferar däremot gör det inget om kortet dippar från 10 till 9 MB/s. Bilden är redan sparad till en buffert. Ditt 45 MB/s-kort klarar skyffla i högre hastighet, men den kan dippa från 45 MB/s till 10 MB/s.

Alla kort som har klass 10 fungerar till en GoPro 5 om man får tro sidan jag länkade till.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Klass 10 betyder lägst 10 MB/s och används för filmning just för att en film inte ska avbrytas. När man fotograferar däremot gör det inget om kortet dippar från 10 till 9 MB/s. Bilden är redan sparad till en buffert. Ditt 45 MB/s-kort klarar skyffla i högre hastighet, men den kan dippa från 45 MB/s till 10 MB/s.

Alla kort som har klass 10 fungerar till en GoPro 5 om man får tro sidan jag länkade till.
Ok då förstår jag lite till 😊

Då behöver jag inte köpa ett dyrt 90mb/sek då bara för att jag ska filma. Utan ska bara se till att det är klass 10. Dock är väl dom flesta redan det.
Tack för informationen 😊
 

andreassofus

Aktiv medlem
SÅÅÅ förvirrande. var nyss på teknikmagasinet och köpte minneskort. jag sa att jag ville ha ett sådant samsung. han sa att det inte gick utan måste vara ett "snabbare" kort.
class 10 räckte med andra ord inte. han sa att den där mb/sek också påverkade.
samsung-kortet funkade till 1080p men inte till 4k sa han

alla säger olika och det står olika saker överallt. hatar sånt här att ingen riktigt vet.

köpte ett lexar klass 10 i alla fall med 95mb/sek som funkar till gopro och 4k inspelning.
 

PeterWem

Aktiv medlem
SÅÅÅ förvirrande. var nyss på teknikmagasinet och köpte minneskort. jag sa att jag ville ha ett sådant samsung. han sa att det inte gick utan måste vara ett "snabbare" kort.
class 10 räckte med andra ord inte. han sa att den där mb/sek också påverkade.
samsung-kortet funkade till 1080p men inte till 4k sa han

alla säger olika och det står olika saker överallt. hatar sånt här att ingen riktigt vet.

köpte ett lexar klass 10 i alla fall med 95mb/sek som funkar till gopro och 4k inspelning.
Lexarkortet klass 10 har samma garanterade 10 MB/s som samsungkortet du tittade på...

Har jag inte fel ligger Samsung på 47 MB/s i max läshastighet och 29 MB/s i max skrivhastighet.

Lexar ligger på 97 MB/s i max läshastighet och 28 MB/s i max skrivhastighet.

Du kan ju alltid visa min kommentar för honom nästa gång och fråga varför du skulle köpa Lexar.
 
Senast ändrad:

andreassofus

Aktiv medlem
Du skriver längre upp något om en hastighet till.
Först class 10 som är kontinuerligt 10mb/sek
Sen läshastigheten som står på kortet. Tex 45mb/sek
Och läshastigheten är alltså hur snabbt du kan föra över dina filer från kortet sen ?

Men sen nämner du en hastighet till. Den sår ju aldrig med någonstans när man kollar på minneskort. Är det ytterliggare en skrivhastighet eller är det något annat?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du skriver längre upp något om en hastighet till.
Först class 10 som är kontinuerligt 10mb/sek
Precis. Går kortet under 10MB/s avbryts filmen.
Sen läshastigheten som står på kortet. Tex 45mb/sek
Och läshastigheten är alltså hur snabbt du kan föra över dina filer från kortet sen ?
Ja.
Men sen nämner du en hastighet till. Den står ju aldrig med någonstans när man kollar på minneskort. Är det ytterliggare en skrivhastighet eller är det något annat?
Det är för att minneskortstillverkarna skäms över den. SanDisk skriver ut den på vissa kort. Det är vad man max kan få ut. Så Lexar och Samsung har en skrivhastighet som vandrar mellan 10 MB/s till 29 MB/s.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Dom skäms över den men det är ändå det som är viktigast för oss konsumenter att veta.

Läste en bra guide på scandinavian photo. Där skriver som också att en 4k kamera måste ha ett kort som heter u3 istället för u1 som har funnits förr.
Eller uhs heter det väl. (Ultra high speed) att har man bara u1 så finns det ingen garanti på att det fungerar.


På mitt lexar står det att det är perfekt till 4k och actionkameror. Det är ett u1 konstigt nog.

Även om man läser och lär sig så blir man inte klokare på vad som egentligen fungerar och inte.

Måste jag alltså veta vad min kamera skriver i för hastighet i 4k?
Det bör med andra ord inte vara mer än 10mb/sek eftersom det är ett class 10 kort ?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Dom skäms över den men det är ändå det som är viktigast för oss konsumenter att veta.

Läste en bra guide på scandinavian photo. Där skriver som också att en 4k kamera måste ha ett kort som heter u3 istället för u1 som har funnits förr.
Eller uhs heter det väl. (Ultra high speed) att har man bara u1 så finns det ingen garanti på att det fungerar.


På mitt lexar står det att det är perfekt till 4k och actionkameror. Det är ett u1 konstigt nog.

Även om man läser och lär sig så blir man inte klokare på vad som egentligen fungerar och inte.

Måste jag alltså veta vad min kamera skriver i för hastighet i 4k?
Det bör med andra ord inte vara mer än 10mb/sek eftersom det är ett class 10 kort ?
Stirra dig inte blind på att 4K behöver u3 (30 MB/s). På GoPros sida står klass 10, vilket när jag läste det även förvånade mig (10 MB/s). Har du testat ditt Lexar i kameran än?

https://havecamerawilltravel.com/photographer/best-memory-cards-gopro-hero5

"For the speed rating, the safest bet is to stick with one that’s rated with the new V30 category or U3, although there are also U1 cards that work just fine."

För att röra till det finns även U1 som är klass 10 och mig veterligen ingen skillnad mot ett sådant vid filmning. Rätta mig om jag har fel.
 
Senast ändrad:

andreassofus

Aktiv medlem
Stirra dig inte blind på att 4K behöver u3 (30 MB/s). På GoPros sida står klass 10, vilket när jag läste det även förvånade mig (10 MB/s). Har du testat ditt Lexar i kameran än?
Ok. Så när behöver man u3 då om det inte ens behövs till 4k ?
Menar du att du blev förvånad för att det lät lite att det bara krävdes klass 10?

Nej jag har inte testat än. Inte i 4k i alla fall.
Men det är väl inte så att det inte funkar alls om det är för långsamt vad jag förstått. Bara det att helt plötsligt kan det stoppa och jag får korrupta filer och så.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ok. Så när behöver man u3 då om det inte ens behövs till 4k ?
5DIV kanske. Dess filmformat tar vad jag vet mycket plats.
Menar du att du blev förvånad för att det lät lite att det bara krävdes klass 10?
Ja.
Nej jag har inte testat än. Inte i 4k i alla fall.
Men det är väl inte så att det inte funkar alls om det är för långsamt vad jag förstått. Bara det att helt plötsligt kan det stoppa och jag får korrupta filer och så.
Ja, det lär det göra. Du kan testa kortet i mörker så blir det mycket brus och bildinformation som tar plats och som kräver högre skrivhastighet.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Okej jag förstår. Dock rörde jag ihop det förut.
När jag läser nu så verkar u3 och uhs3 inte vara samma sak.

Men vad skillnaden är vet jag inte. Men vet inte om det är något jag måste veta heller så.

Om det nu är så att det enda jag behöver veta är att det är klass 10 som är det enda som spelar någon roll för att kunna filma i 4k
 

PeterWem

Aktiv medlem
Okej jag förstår. Dock rörde jag ihop det förut.
När jag läser nu så verkar u3 och uhs3 inte vara samma sak.

Men vad skillnaden är vet jag inte. Men vet inte om det är något jag måste veta heller så.

Om det nu är så att det enda jag behöver veta är att det är klass 10 som är det enda som spelar någon roll för att kunna filma i 4k
UHS-III finns mig veterligen inte än.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nej okej. Det var dock inte trean som var poängen i detta. Utan mer u och uhs. Jag blandade ihop dom begreppen.

Står dock som sagt att för att kunna filma i 4k så krävs ett u3-kort.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det står i kameramanualen vad som krävs.
Ska kolla i häftet när jag kommer hem och se vad som står.

Dock vore de ändå kul att veta exakt hur minneskorten fungerar och vad som betyder vad och så.
Men jag har blivit lite klokare i alla fall tror jag.

Men det är faktiskt it av en djungel. Hur ett kort till exempel kan heta både klass tio och u3 samtidigt.
Båda är skrivhastigheten klass II betyder minst 10mb/sek och u3 minst 30mb/sek
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ska kolla i häftet när jag kommer hem och se vad som står.

Dock vore de ändå kul att veta exakt hur minneskorten fungerar och vad som betyder vad och så.
Men jag har blivit lite klokare i alla fall tror jag.

Men det är faktiskt it av en djungel. Hur ett kort till exempel kan heta både klass tio och u3 samtidigt.
Båda är skrivhastigheten klass II betyder minst 10mb/sek och u3 minst 30mb/sek
Du menar så här https://www.bhphotovideo.com/images/images2000x2000/sony_sf64uz_tqn_64gb_sdhs_uhs_1_u3_1071443.jpg

Min gissning är att det är för att folk som köper kamera behöver ett minneskort med klass 10. Står det då inte klass 10 utan enbart det snabbare u3 köper folk inte kortet. Men som sagt, bara min gissning.

Lägg märke till asterisken bakom 95 MB/s* som om man sedan läser det finstilta enbart gäller läshastighet.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Exakt så jag. Högst förvirrande. Som att det vore två olika saker. När det egentligen är samma sak dom menar (skrivhastigheten) varför ha två olika förkortningar på samma grej ? Varför inte bara ändra till klass 30 istället ?

Även om det står på kameran att det krävs minst klass 10 så fattar väl folk att ett klass 30 fungerar 😊

Eller har klass 10 blivit ett sånt vanligt begrepp att det är försent att någonsin ändra det ? 😊
 
ANNONS