Annons

Förstoringoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hallå!

Hämtade mitt Traderafynd idag, en Opemus IIa med Schneider Componon 80/4.5.

Nu behöver jag ju en småbildsoptik också, och har 2 att välja på. Schneider Componon 50/2.8 eller EL-Nikkor 2.8. Vilken är bäst? Priset är likvärdigt.

/Hasse
 

Emil-G

Aktiv medlem
De är i princip likvärdiga, men Compononen har kanske ett marginellt övertag. Jag har använt bägge, dock inte under jämförbara förhållanden, men jag har svårt att tro att det spelar någon roll vilket du väljer. Låt skicket avgöra, ta den som har renast glas och bländarblad.

Den gamle mörkrumsräven Ctein skriver så här om de två objektiven i sin bok Post Exposure:
Schneider Componon-S 50mm f/2.8
Best central contrast among 50mm lenses. Slight haloing wide open. Slight lateral color, magenta-green longitudinal color. Exceptionally flat field. Optimal f/stop: 4.8. Minimum f/stop: 8. Falloff 0.3 stops.
Nikon EL-Nikkor 50mm f/2.8N
Slight haloing wide open, but good contrast even at f/2.8. Slight lateral color, some longitudinal color. Slightly lower resolution at 5X. Slightly lower contrast at 11X and 16X. Optimal f/stop: 4. Minimum f/stop: 7. Falloff 0.3 stops.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Det gick ju sådär det där... :(

Jag köpte ett Schneider Componar-C 50/3.5, men det sket sig ju.
Det går inte att fokusera vid större förstoringar då avståndet mellan film och optik blir för långt. Tack o lov för returrätt...!

Blir det helt enkelt till att jaga originaloptik/platta eller finns det nån annan lösning? Bortsett från att projicera på vägg eller golv med 80'an alltså...som det blir tills vidare.

/H
 

fedka

Avslutat medlemskap
Det finns ett EL-Nikkor med 63 mm brännvidd. Kan du få tag i det så kan du vara mkt nöjd. Kan verkligen rekommenderas. Leta på E-bay.
 

F1n

Aktiv medlem
Hallå!

Hämtade mitt Traderafynd idag, en Opemus IIa med Schneider Componon 80/4.5.

Nu behöver jag ju en småbildsoptik också, och har 2 att välja på. Schneider Componon 50/2.8 eller EL-Nikkor 2.8. Vilken är bäst? Priset är likvärdigt.

/Hasse
Får du tag i ett Canon E 3,5/50 kan du också vara glad (kostade ca 160 pix på 70-talet), svinbra optik...om den nu finns att få tag på..såldes inte under så många år vad jag minns. Har en själv men den får stanna här.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Det gick ju sådär det där... :(

Jag köpte ett Schneider Componar-C 50/3.5, men det sket sig ju.
Det går inte att fokusera vid större förstoringar då avståndet mellan film och optik blir för långt.

/H
Jag kanske är helt ute o seglar nu, men vad jag kan minnas hade jag en skålad platta jag monterade optiken på vilket gjorde att den kom närmare filmen.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Du får skilja på Componon och Componar. Componon är en mycket fin, 6-linsig konstruktion med ypperlig skärpa och f/2,8 som största bländare vid 50mm. Componar är däremot en enklare 4-linsig konstruktion med sämre skärpa och kontrast, framförallt i kanterna.

Vad gäller Nikkor 63mm så är det en mycket fin optik, jag har en själv. Det finns naturligtvis inget som säger att en sådan skulle fungera bättre men isåfall beror det snarare på förstoringsapparaten än optiken. Vad har du för objektivplatta? De flesta förstoringsapparater leverades med olika plattor för småbild och mellanformat så med fel platta blir det inte riktigt skarpt på alla höjder. Om jag inte minns fel så skall en småbildsoptik sitta närmare negativet än en mellanformatsoptik.

Har du möjlighet att prova Nikkorn du nämnde i första inlägget? Annars har jag funderat på att sälja mitt 63mm då jag har en Fujinon 50mm och en Componon 80mm också. Om du är intresserad kan du ju ge mig ett bud.
 

Urr

Aktiv medlem
Jag kan bekräfta att det ska vara en skålad objektivplatta till 50mm på en mellanformatsapparat. Hjälper inte att byta till annat objektiv.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag kan bekräfta att det ska vara en skålad objektivplatta till 50mm på en mellanformatsapparat. Hjälper inte att byta till annat objektiv.
Instämmer absolut! Det är inget fel på optiken. Behåller du din Componar-C så se till att blända ner till minst 8. Där presterar den bäst, till skillnad från 6-linsiga typ Componon S, El-Nikkor m.fl. som brukar vara bäst vid moderat nedbländning. Dessutom brukar väl Componarerna prestera bäst vid lite lägre förstoringsgrader, max upp till 7-8 ggr. För medelstora/större förstoringar är nog El-Nikkor, Rodagon, Componon S eller likvärdiga att rekommendera. Dessutom finns optiker där man kan variera inställningen för olika förstoringsgrader, så att man utnyttjar optiken till max (tror de har flytande linselement). Men de är mera ovanliga. Kowa hade en sån t.ex.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Uppskattningsvis 5-10mm. För lite alltså?
Har själv en Durst för 6x6. Plattan för småbild är försänkt ungefär två cm. Min stora apparat för 13x18 negativ kräver en platta som är fösänkt 5 cm för att jag ska kunna använda den till småbild.. Har därför tillverkat en egen.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Har själv en Durst för 6x6. Plattan för småbild är försänkt ungefär två cm. Min stora apparat för 13x18 negativ kräver en platta som är fösänkt 5 cm för att jag ska kunna använda den till småbild.. Har därför tillverkat en egen.
Gjorde ett "proof of concept" av ett täcklock i plast och ett glassburkslock i kväll som faktiskt funkar hyfsat(!), ska nog pula ihop en egen platta, kan vara kul att pyssla med.

Annars får väl industrigymnasiet den äran...
 

segerberg

Medlem
Vad är "rätt" pris?

De är i princip likvärdiga, men Compononen har kanske ett marginellt övertag. Jag har använt bägge, dock inte under jämförbara förhållanden, men jag har svårt att tro att det spelar någon roll vilket du väljer. Låt skicket avgöra, ta den som har renast glas och bländarblad.

Den gamle mörkrumsräven Ctein skriver så här om de två objektiven i sin bok Post Exposure:
Ni verkar väldigt kunniga om förstoringsobjektiv i den här tråden av forumet, så därför frågar jag er vad nni tycker är ett rimligt pris att sälja mitt El Nikkor 50 mm 2,8 som är helt oanvänt för.
 

Urr

Aktiv medlem
Scandinavian Photo tar 2400 kr för ett nytt. Ett begagnat gick för 320 kr på Tradera. Det säger något om hur låg efterfrågan är. 500 kronor ska du i alla fall kunna begära, tycker jag.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Marknaden är så gott som obefintlig idag så du skall nog vara glad om du hittar en köpare. På engelska ebay har de gått för £11-30 den sista tiden, dvs 100-350kr, så hoppas inte för mycket.
 

segerberg

Medlem
Tack för hjälpen

Marknaden är så gott som obefintlig idag så du skall nog vara glad om du hittar en köpare. På engelska ebay har de gått för £11-30 den sista tiden, dvs 100-350kr, så hoppas inte för mycket.
Tack både Urban och Emil. Det är ju det som är problemet med all film-utrustning, både kameror och mörkrumsutrustning, att det kan vara toppengrejor och ändå vill ingen ha dem... Jag ska lägga mig på 500 kr i annons så får vi se om det överhuvudtaget finns någon efterfrågan.
 
ANNONS