Annons

Vad menas med att sensorn är spec. för ett visst antal exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

RaggeNo1

Aktiv medlem
Som titeln lyder undrar jag vad som menas med att sensorn är spec. för ett visst antal exponeringar?

Är det något man behöver oroa sig för?

Jag har en EOS 400D. Ngn som ver spec. på den sensorn?
 

Jewster

Aktiv medlem
Har du läst rätt? Jag känner inte till att sensorer ska vara specificerade till ett viss antal exponeringar. Däremot brukar man ibland uppge hur många exponeringar den mekaniska slutaren beräknas klara av innan den ger upp. Förr på den analoga tiden kanske det räckte med 50.000 exp eftersom man inte sprutmålade lika mycket med kameran som nu på den digitala eran då varje exp inte kostar något. Numera kan specen vara 100-150.000 exp. Jag vet inte vad 400D beräknas klara.
Dessa siffror är dock mest ett riktmärke på byggkvalitet, men sällan någon garanti. Slutaren kan om man har otur gå redan vid 30.000 exp, och tillverkaren har sällan något löfte iom att byta kostnadsfritt bara för det. Men lite goodwill gör att de kanske gör det ändå.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
De flesta kameror testas för ett visst antal exponeringar. Det skiljer mellan yrkesmodeller och enklare modeller hur många exponeringar de skall klara.
De flesta enklare modeller likt din EOS 400D brukar testas för runt 50.000 exponeringar. De dyrare yrkesmodellerna likt EOS 1D-serien testas för upp emot 200.000 exponeringar.

Det betyder inte att din kamera kommer sluta fungera när du tar bild nummer 50.001. Det betyder att de har testat hur många exponeringar det är rimligt att kameran klarar och då kommit fram till ett visst antal. Det finns de som tar mångdubbelt fler bilder än specarna.

Vanligtvis är det slutaren och inte sensorn som går sönder efter lång och trogen tjänst.

Hoppas det blev lite klarare.

/Jon - som vanligt ett par sekunder efter någon annan. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
I Canons värld tror jag det i dagsläget spänner mellan 50000 för instegsmodellerna till 300000 för värstingversionerna (1D(s) Mark III).
Kameror som 40D ligger någonstans emellan, ofta på ca 100000 exponeringar.
 

RaggeNo1

Aktiv medlem
Okej, ja då har jag nog läst fel. Men det var slutaren jag menade.
Okej, för jag läste på ngt forum att D80 bara skulle klara 15.000 och det tycker jag verkar skumt som fan.

Då behöver jag inte oroa mig ännu då på ett bra tag :)

Tack för alla svar.
 

Lok

Aktiv medlem
På 400D diskuterades det en del om huruvida det var 50000 eller 100000 exponeringar, någonting som vi nog aldrig kommer få klart för oss då Canon inte gått ut med de siffrorna officiellt.

Oavsett vilket så kan du fota på bäst du vill utan att behöva vara alltför orolig, finns förövrigt många exempel på kameror som gått långt fler exponeringar än vad Canon tycker är rimligt att deras slutare ska hålla :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Okej, ja då har jag nog läst fel. Men det var slutaren jag menade.
Okej, för jag läste på ngt forum att D80 bara skulle klara 15.000 och det tycker jag verkar skumt som fan.
..
Det tycker jag också. Du kan nog lugnt utgå från att alla Nikons kameror är konstruerade för att klara minst 100.000 exponeringar, och deras värstingkameror runt 300.000. Kanske har en nolla fallit bort, så att vederbörande egentligen menade att skriva 150.000 exponeringar för D80.

När det gäller Canon har jag också i likhet med apersson850 ovan hört siffrorna 50.000 för instegarna, 100.000 för 40D och 300.000 för 1D.

För Sonys instegare har jag läst siffran 100.000 exponeringar. När det gäller föregångarna (Konica Minolta D5D och D7D) så finns en uppgift från Minolta om 140.000 exponeringar. Som också redan sagts, så betyder inte detta att alla dessa kameror rasar när de har kommit till 140.001. Vissa av dem har kommit upp till 250.000 exponeringar. Den andra sidan av myntet är då att ifall man har en väldigt osis så KAN vilken kameraslutare som helst lägga av vid t.ex. 8.000 exponeringar, men lyckligtvis är det MYCKET ovanligt.



...
Då behöver jag inte oroa mig ännu då på ett bra tag :)
...
Nä, du kan simma lugnt...
 

RaggeNo1

Aktiv medlem
Det tycker jag också. Du kan nog lugnt utgå från att alla Nikons kameror är konstruerade för att klara minst 100.000 exponeringar, och deras värstingkameror runt 300.000. Kanske har en nolla fallit bort, så att vederbörande egentligen menade att skriva 150.000 exponeringar för D80.

När det gäller Canon har jag också i likhet med apersson850 ovan hört siffrorna 50.000 för instegarna, 100.000 för 40D och 300.000 för 1D.

För Sonys instegare har jag läst siffran 100.000 exponeringar. När det gäller föregångarna (Konica Minolta D5D och D7D) så finns en uppgift från Minolta om 140.000 exponeringar. Som också redan sagts, så betyder inte detta att alla dessa kameror rasar när de har kommit till 140.001. Vissa av dem har kommit upp till 250.000 exponeringar. Den andra sidan av myntet är då att ifall man har en väldigt osis så KAN vilken kameraslutare som helst lägga av vid t.ex. 8.000 exponeringar, men lyckligtvis är det MYCKET ovanligt.




Nä, du kan simma lugnt...
Okej, tack.
Då håller min instegare (EOS 400D) ett bra tag till då jag snart bara är uppe i 10.000 på ett år och två månader.

När den pajar får det bli en värre.
Ska starta eget så man hoppas på att kunna spara ihop lite pengar som man tjänar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du kan nog lugnt utgå från att alla Nikons kameror är konstruerade för att klara minst 100.000 exponeringar, och deras värstingkameror runt 300.000.
Enligt vad jag sett är t ex D200 och även nya D90 testade för 100000 (hundratusen) exponeringar, men D80 (och t ex D50) "bara" för 50000. Jag törs dock inte lova att dessa uppgifter är de officiella eller att de stämmer.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det beror på... Min D40 är också ganska snart på 50k. Den kan hålla 100k till, eller rasa i morgon.

Tillverkarens angivna antal är center på normalfördelningskurvan, 50% av alla kameror ska alltså hålla mindre än denna angivelse. Resterande kommer hålla mer, eller betydligt mer.
 

snaxalig

Aktiv medlem
Antal exponeringar

När det gäller Canon-kameror så finns det bland annat en översikt på The-Digital-Picture.com som ser ut så här:

Canon EOS Digital Rebel XS / 1000D, not disclosed
Canon EOS Digital Rebel XSi / 450D, not disclosed
Canon EOS Digital Rebel XTi / 400D , 50,000
Canon EOS Digital Rebel XT / 350D, 50,000
Canon EOS 50D, 100,000
Canon EOS 40D, 100,000
Canon EOS 30D, 100,000
Canon EOS 20D, 50,000
Canon EOS 5D, 100,000
Canon EOS 1D Mark III, 300,000
Canon EOS 1D Mark II N, 200,000
Canon EOS 1DS Mark III, 300,000
Canon EOS 1DS Mark II, 200,000
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Enligt vad jag sett är t ex D200 och även nya D90 testade för 100000 (hundratusen) exponeringar, men D80 (och t ex D50) "bara" för 50000. Jag törs dock inte lova att dessa uppgifter är de officiella eller att de stämmer.
På bl.a. DPReview finns den uppgift jag sett för D3:
"The D3 incorporates an all-new Nikon manufactured shutter unit tested to over 300,000 cycles."

Nikon skriver ju också själva på sin hemsida att D3:s slutare har testats för 300.000 exponeringar, och D300 till 150.000:
"Absolute durability is essential to meet the demands of professionals for continuous high-speed shooting. The D3 satisfies shutter durability tests through an impressive 300,000 cycles - twice Nikon's conventional professional cameras standard of 150,000 cycles."

Observera att "testats" inte är detsamma som "garanteras".

För D700 uppger Nikon också 150.000 exponeringar.
 

F1n

Aktiv medlem
slutare från förr

Liten kul jämförelse från ´förr´, min gamla Canon F1n var specad för minst 100 000 exponeringar, Nikons F2/F3 stoltserade med 150 000, med något mindre ´sprutmålning´ än idag räcker de antagligen i evigheter...min F1:a knallar o går än idag, liksom min D70 och Fuji S5pro (peppar, peppar). Man kan gott säga att slutarna idag verkar hålla en bra kvalitet, 300 000 exp. för en D3:a är ju ruggigt bra...50-100 000 exp. är ju int heller fy skam men som sagt, man fotograferar ju på ett annat sätt idag där antalet bilder/sek även på hobbynivå är viktigare än förr.

Mvh Björn
 
ANNONS