Annons

Direktfångstproblem i lightroom med 5D mk3

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Alltså att importera filer från 5Dmk3 funkar väl, men direktfångst fungerar inte. Lightroom 4.2 hittar kameran men sen är det dött...
Måste ha missat något!
Ja, det måste vara något du missar för för mig funkar direktfångst med LR 4.2. Jag kör Windows 7.

Du vet väl att du måst initiera en "session" för att kunna dra igång?
 

AFJ

Aktiv medlem
Med direktfångst syftar du på att överföra bilder från kameran till lightroom? För det är där jag har problem också. Med kortläsare går det bra.
//D
Nej, jag tror inte Alexander har samma problem som du har.

Han har problem med funktion som gör att man fotografera med kameran kopplad till datorn och få upp bilden direkt på datorn. Det går också att styra kamerans avtryckare från datorn.

Så era problem är olika.
 

dudek53

Aktiv medlem
Aha, ok, tack för klargörande.
Testade med ett nyformaterat äldre kort och det funkade utan problem att importera direkt från kameran.
Tack för hjälpen och lycka till med direktfångsten till trådskaparen :)
//D
 

coleman45

Aktiv medlem
Nej, jag tror inte Alexander har samma problem som du har.

Han har problem med funktion som gör att man fotografera med kameran kopplad till datorn och få upp bilden direkt på datorn. Det går också att styra kamerans avtryckare från datorn.

Så era problem är olika.
Ja precis, där satt den!
När jag fotar i min studio så vill jag gärna se bilderna direkt i datorn, på så vis kan jag justera exponering m.m. sak samma. Jag får inte själva funktionen att fungera hur som helst...

Ska tillägga att jag jobbar på en iMac.
 

ArneB

Aktiv medlem
Ja precis, där satt den!
När jag fotar i min studio så vill jag gärna se bilderna direkt i datorn, på så vis kan jag justera exponering m.m. sak samma. Jag får inte själva funktionen att fungera hur som helst...

Ska tillägga att jag jobbar på en iMac.
Har du prövat EOS Uility?
 

AFJ

Aktiv medlem
Hur funkar det?
Jag vill ju få in och upp allt i lightroom så jag slipper importera!!!
Det skall ju fungera med LR 4.2 och 5dmk3. Det borde inte vara nödvändigt att köra EOS utility eller installera RC 4.3.

Har du fått Tethered capture att fungera med någon annan kamera?

Kan du beskriva stegen du gör för att starta tethered cpture?

Om man googlar lite så finns det ju en del rapporter om problem med Mac och tethered capture, samtidigt finns det många som säger att det fungerar. Vilken OS version kör du?

Någon här med Mac som kan verifiera att det fungerar med 5dmk3 och LR 4.2?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Provade just på en iMac 24 och LR 4.2. Inga problem där.
Testade sedan LR 4.3 RC på MacBook pro Retina. Fungerar också klockrent. Bilden dyker upp efter några sekunder.
 
ANNONS