Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

gamleJ

Aktiv medlem
Har följt denna tråd från början och tror inte att denna del om AF diskuterats. Jag läste en bröllopsfotografs tankar kring mkiv. Hon hade gått över från Nikon d750 till mkiii pga L-glasen men hade hela tiden saknat AF-prestandan hos Nikonkameran. Främst handlade det om att få skarpa bilder när något rör sig mot kameran i ai-servo. Enligt fotografen var mkiii inte bra på detta medan mkiv nu fungerade klockrent. Jag tycker inte heller att min gamla mkiii var bra på detta men har tänkt att det nog mer har handlat om mina begränsningar gällande att trimma autofokusen. Är mkiv så mycket bättre på detta? Eller är det kopplat till att hon som bröllopsfotograf ofta fotar i miljöer med svagt ljus? Mkiv har ju lättare att sätta fokus i begränsat ljus.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Konstig fotograf. Bröllop är ingen konst för någon kamera att fota bröllop med. Använt både eos m och m3 till det som extrakamera och jag har hållt på i 10 år. 5D mk3 fotade jag hästar och fotboll med. Kalaskamera. 6D som jag har nu funkar också bra, men inte lika bra till fotboll så jag undrar varför denne fotograf inte kan fota nåt så saktagåendes som ett bröllop.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Och jag har just packat upp min och sitter nu och testar fokus - inte 100% nöjd...
Utveckla gärna sedan vid tillfälle.

Jag hade min 5D4 inne hos RCC i Mölndal då jag ville kalibrera den med mina två mest AF-kritiska objektiv. Man noterade då att huset låg utanför tolerans på vissa AF punkter. Detta justerades förstås mot garanti

Det var dock inget jag direkt märkte av innan. Men nu lirar den i alla fall utmärkt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Konstig fotograf. Bröllop är ingen konst för någon kamera att fota bröllop med. Använt både eos m och m3 till det som extrakamera och jag har hållt på i 10 år. 5D mk3 fotade jag hästar och fotboll med. Kalaskamera. 6D som jag har nu funkar också bra, men inte lika bra till fotboll så jag undrar varför denne fotograf inte kan fota nåt så saktagåendes som ett bröllop.
Hon har fotat bröllop i flera år med mkiii och verkar ha det som levebröd så det handlar inte om att det inte skulle gå att fota bröllop med mkiii. Det handlar om ifall rörliga mål som kommer rakt mot kameran är betydligt svårare att fånga skarpt med mkiii kontra mkiv. Hon tycker hennes jobb blivit lite lättare med mkiv helt enkelt. Jag är bara nyfiken om det ligger något i detta påstående.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hon har fotat bröllop i flera år med mkiii och verkar ha det som levebröd så det handlar inte om att det inte skulle gå att fota bröllop med mkiii. Det handlar om ifall rörliga mål som kommer rakt mot kameran är betydligt svårare att fånga skarpt med mkiii kontra mkiv. Hon tycker hennes jobb blivit lite lättare med mkiv helt enkelt. Jag är bara nyfiken om det ligger något i detta påstående.
Nä därför tog jag upp att jag fotat både hästar och fotboll med den. Jag tror snarare att det handlar om handhavande och hur man ställer in kameran. Den går liksom ställa in på många sätt. Kör hon bara default? En-punkts? Etc etc finns massor i menyn att justera förutom vilka punkter/grupper man vill använda. Kan man inte fota nåt s enkelt som rörligt föremål som kommer mot en så är det konstigt. Det är svårare om det är oregelbundet och inte rakt mot en som snett och helt plötsligt stannar upp eller byter riktning. Då måste man ställa in kameran på annat vis.
Sen behöver man ett objektiv som har tilltäckligt bra responstid.
 

AFJ

Aktiv medlem
Utveckla gärna sedan vid tillfälle.

Jag hade min 5D4 inne hos RCC i Mölndal då jag ville kalibrera den med mina två mest AF-kritiska objektiv. Man noterade då att huset låg utanför tolerans på vissa AF punkter. Detta justerades förstås mot garanti

Det var dock inget jag direkt märkte av innan. Men nu lirar den i alla fall utmärkt.
Ja, jag skall återkomma i ärendet när jag testat mera. Jag tillhör ju idioterna som sliter upp nya kameran, kränger på normalzoomen och genast börjar fota streckkoder! :)

Min 5Dmk3 har jag alltid upplevt som magiskt exakt i fokusen, även min 6D har funkat bra. Nu med mk4 så ser jag en tendens till att den fokuserar fel med min 24-70 i vidvinkelläget. Ganska rejält. Jag har dock bara testat lite handhållet ännu så jag vill inte uttala mig alltför säkert.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nä därför tog jag upp att jag fotat både hästar och fotboll med den. Jag tror snarare att det handlar om handhavande och hur man ställer in kameran. Den går liksom ställa in på många sätt. Kör hon bara default? En-punkts? Etc etc finns massor i menyn att justera förutom vilka punkter/grupper man vill använda. Kan man inte fota nåt s enkelt som rörligt föremål som kommer mot en så är det konstigt. Det är svårare om det är oregelbundet och inte rakt mot en som snett och helt plötsligt stannar upp eller byter riktning. Då måste man ställa in kameran på annat vis.
Tack för klargörande. Jag fotar mest i studio och fotar sällan action så jag skulle verkligen behöva en kurs i af-inställningar. Vilket jag haft med i tanken de få gånger jag upplevt att inte af fungerat väl i dessa lägen med mkiii. Har alltså inte skyllt på huset :). För en liten stund spirade hoppet att det kunde bero på kamerahuset och inte mig efter att ha läst bröllopsfotografens upplevelser ;).
Hur skulle du ställa in af tex för ett barn som springer rakt mot kameran? Jag har mest haft case1 och af-punkexpansion eller enpunkts af. Borde inte det räcka för ett bra resultat?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack för klargörande. Jag fotar mest i studio och fotar sällan action så jag skulle verkligen behöva en kurs i af-inställningar. Vilket jag haft med i tanken de få gånger jag upplevt att inte af fungerat väl i dessa lägen med mkiii. Har alltså inte skyllt på huset :). För en liten stund spirade hoppet att det kunde bero på kamerahuset och inte mig efter att ha läst bröllopsfotografens upplevelser ;).
Hur skulle du ställa in af tex för ett barn som springer rakt mot kameran? Jag har mest haft case1 och af-punkexpansion eller enpunkts af. Borde inte det räcka för ett bra resultat?
Jag har inte 5D Mk3 längre då jag behövde 6D mer för dess sensoregenskaper än 5D Mk3 AF system. Kommer inte exakt ihåg, men i menyn finns färdiga "mallar" för vad du vill fota, sen kan du ställa in hur känsligt det ska vara. Jag brukar köra en grupp AF, inte en-punkte eller alla, där jag vill ha motivet enligt komposition.
Som sagt så behöver man också bra objektiv. Jag fotar med 70-200/2.8L II IS USM för såna här saker (även bröllop). När jag vill ha kort skärpedjup så använde jag Sigma 50/1.4 art och 85/1.4 samt EF 135/2.0. Inga vilka jag skulle rekommendera fota aktion med, iaf inte vidöppen. Har man "råd" med en hög oskarpa bilder så är det såklart bara att rassla på och välja ut de skarpa. Såfår jag fortfarande göra med mina barnbilder.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har inte 5D Mk3 längre då jag behövde 6D mer för dess sensoregenskaper än 5D Mk3 AF system. Kommer inte exakt ihåg, men i menyn finns färdiga "mallar" för vad du vill fota, sen kan du ställa in hur känsligt det ska vara. Jag brukar köra en grupp AF, inte en-punkte eller alla, där jag vill ha motivet enligt komposition.
Som sagt så behöver man också bra objektiv. Jag fotar med 70-200/2.8L II IS USM för såna här saker (även bröllop). När jag vill ha kort skärpedjup så använde jag Sigma 50/1.4 art och 85/1.4 samt EF 135/2.0. Inga vilka jag skulle rekommendera fota aktion med, iaf inte vidöppen. Har man "råd" med en hög oskarpa bilder så är det såklart bara att rassla på och välja ut de skarpa. Såfår jag fortfarande göra med mina barnbilder.
Tvingade ut min dotter på kick medan jag fotade med 5dsr och 70-200 4L is. Bländare 5.6. Använde case1 med ai-servo och 5 bilder i sekunden. Ändrade över till jpg för att kunna skjuta på länge. Samtliga bilder hade rätt fokus😃. Utifrån dessa resultat förstår jag din undran kring hur jag och bröllopsfotografen gjort för att inte få bra resultat med 5d mkiii. Kanske är det objektiv som ger riktigt kort skärpedjup hon använt och får bättre resultat med mkiv. Det framgick dock inte utan kunde tolkas mer allmänt. I mitt fall kan det vara så att min 5d mkiii inte fungerade riktigt som den skulle. Jag upplevde den alltid som lite inkonsekvent gällande autofokus vid rörelse.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Utifrån dessa resultat förstår jag din undran kring hur jag och bröllopsfotografen gjort för att inte få bra resultat med 5d mkiii. Kanske är det objektiv som ger riktigt kort skärpedjup hon använt och får bättre resultat med mkiv.
Det kan finns många felkällor, kamerainställningar, hantering med mera. Men också att vissa objektiv är klurigare än andra. EF 50/1,2L som exempel är svårfokuserat på nära håll pga sfärisk aberration.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det finns kanske liknande handböcker för 5D IV och 5DS, om du vill gräva ner dig i AF-inställningarna.
Jag tror det fungerar i stort identiskt mellan 5dmkiii och dsr. Det som skiljer är detta.

EOS iTR AF (Intelligent Tracking and Recognition)
As the first EOS 5D to have this ability, the EOS 5DS can use its 150,000 pixel RGB metering system to assist the AF system in locating and rapidly changing AF points to keep up with subjects moving across the frame. This works with continuous AI Servo AF when all AF points are active (Automatic AF point select mode), as well as during Zone AF.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det kan finns många felkällor, kamerainställningar, hantering med mera. Men också att vissa objektiv är klurigare än andra. EF 50/1,2L som exempel är svårfokuserat på nära håll pga sfärisk aberration.
Ja det är mycket som kan bli fel inte minst inställningsmässigt. Lite för lång slutartid kan ju vara boven istället för autofokusen även om jag inte tror jag gått i just den fällan. Jag tycker dock min 5dsr känns generellt säkrare gällande af gentemot 5dmkiii och så borde det väl inte vara förutom vid itr?
 

apersson850

Aktiv medlem
Varför inte? Beräkningskapaciteten förbättras ständigt, och så även algoritmerna.
Sen kan naturligtvis toleranserna göra att även två till synes identiska kameror (samma modell) presterar olika bra.
 

AFJ

Aktiv medlem
Och jag har just packat upp min och sitter nu och testar fokus - inte 100% nöjd...
Nu har jag testat lite mer och med lite mikrojustering tycker jag fokus sitter riktigt bra nu. På min mk3 räckte det med ett par tre klick, på mk4 behövde jag t ex på mitt 27-70 +5 i teleläget och hela +13 i wide läget. På mitt 24-105 räckte det med +5 i båda lägena.

Så jag avvaktar nog med att skicka in den för justering. Om det räcker med mikrojustering så kan jag leva med det.

När man mikrojusterar så är det ju trevligt med "tethered capture" men den medföljande USB-kabeln var i kortaste laget för att nå till datorn så jag får vänta med att ta alla objektiven tills jag skaffat längre kabel.
 

martin991

Aktiv medlem
Nu har jag testat lite mer och med lite mikrojustering tycker jag fokus sitter riktigt bra nu. På min mk3 räckte det med ett par tre klick, på mk4 behövde jag t ex på mitt 27-70 +5 i teleläget och hela +13 i wide läget. På mitt 24-105 räckte det med +5 i båda lägena.

Så jag avvaktar nog med att skicka in den för justering. Om det räcker med mikrojustering så kan jag leva med det.

När man mikrojusterar så är det ju trevligt med "tethered capture" men den medföljande USB-kabeln var i kortaste laget för att nå till datorn så jag får vänta med att ta alla objektiven tills jag skaffat längre kabel.
Har du testat fler punkter än mittpunkten?
 

martin991

Aktiv medlem
Nej - det vore ju rätt bökigt om de olika punkterna gav olika resultat...
Det var exakt det som var mitt problem, vilket bland annat var orsaken att jag fick en ny kamera. Därför var jag lite nyfiken på dina resultat.
Jag har inte hunnit testa den nya fult ut annat än att mittenpunkten verkar sätta fokus väldigt bra.
Dessutom upplever jag den mycket bättre på att fånga fokus i dåligt ljus. Fotograferade igår på kvällen då det var så lite ljus utomhus att man knappt såg konturerna på personerna som skulle fotograferas. Inga problem att hitta fokus, även fast jag körde Sigma 35 Art.
Ska testa lite mer och jämföra med en annan kamera jag har hemma, som har samma system för autofokus.
 
ANNONS