Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Lägre brus och bättre dynamiskt omfång kan ge bättre detaljer, och färre pixlar kan göra att bilden upplevs ha mindre (rörelse-)oskärpa, men det är mest på höga ISO som det gäller tror jag.
 

holycrap

Aktiv medlem
Jag får inte ihop det...

Det finns fem 1D (1D + Mark II till Mark IV och Mark II N), tre 1Ds (Mark I till Mark III), alltså sammanlagd 8 digitala 1:eek:r. Sen finns fyra analoga; EOS-1, EOS-1N, EOS-1N RS och EOS-1v.

Summa: 12 tidigare 1:eek:r. Vilka tre av dessa ska bort för att 1D X ska bli tionde?

/P

Källor:
Analoga (ser tabell längst ner)
Digitala (se tidslinje längst ner)
 

Andreas K

Aktiv medlem
Besviken att den inte kan autofokusera vid f8.
Förhoppningsvis så är det som Mk2N som bara skall klara f8 officiellt men klarar sig behjälpligt vid f12 (2x+ 1.4x stackade)

Sent from my EVO
 

Sirhalge

Medlem
Ja en sån blir det!

Gillas starkt, bara börja spara och gneta till juni då den kanske dyker upp på den svenska marknaden.
 

Rolz

Avslutat medlemskap
På tiden! Umgås med en del Nikonfantaster och efter 2007 cirka så har man nästa fått huka sig och smyga ut bakvägen (o;

Nädå, bara bra för oss alla trots det kostar att ligga på topp. Håller med om att det skall bli intressant vad Canon kommer med i de lite lägre prisklasserna och tror att de inte ligger direkt på latsidan angående 5D som exempel. Och på tal om D60 så gillade jag bildkvalitén från den men med dagens kunskap av nya fartmonster så är den hopplöst akterseglad på alla andra punkter.

Min 1Dmk3 och 7D kommer till att få tjäna mig troget tills vidare och låter denna nya få i vanlig ordning komma ut och bli testad av oss "vanliga fotografer" innan det ev. kan bli ett köp. Men spännande för oss Canonfotografer är det absolut.

//R
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ser intressant ut på vissa punkter. Jag är lite nyfiken på hur sportfotografer/fågelfotografer resonerar kring steget från APS-H till fullformat... cropfaktorn är ju trots allt en fördel när man jobbar med tele.
Sportfotografer gillar lågt brus och kort skärpedjup. Nikon D3s har sålt bra till sportfotografer. För fågelfoto finns ju 7D. Kan tänka mig att nästa generation av 7D är en värdig arvtagare till 1D Mark IV.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag får inte ihop det...

Det finns fem 1D (1D + Mark II till Mark IV och Mark II N), tre 1Ds (Mark I till Mark III), alltså sammanlagd 8 digitala 1:eek:r. Sen finns fyra analoga; EOS-1, EOS-1N, EOS-1N RS och EOS-1v.

Summa: 12 tidigare 1:eek:r. Vilka tre av dessa ska bort för att 1D X ska bli tionde?

/P

Källor:
Analoga (ser tabell längst ner)
Digitala (se tidslinje längst ner)
Eos-1
Eos-1N/DP/HS/RS
Eos-1V
Eos-1D
Eos-1D Mark II/N
Eos-1Ds Mark II
Eos-1D Mark III
Eos-1Ds Mark III
Eos-1D Mark IV
Eos-1D X
 

AFJ

Aktiv medlem
Sportfotografer gillar lågt brus och kort skärpedjup. Nikon D3s har sålt bra till sportfotografer. För fågelfoto finns ju 7D. Kan tänka mig att nästa generation av 7D är en värdig arvtagare till 1D Mark IV.
Magnus, tror du att Canon kommer att begrava APS-H för gott, eller kan den komma igen i nästa generations 7D eller någon ny modell mellan 7D och fullformatskamerorna?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Magnu, tror du att Canon kommer att begrava APS-H för gott, eller kan den komma igen i nästa generations 7D eller någon ny modell mellan 7D och fullformatskamerorna?
Ja. Det är bara krångligt med tre storlekar. 7D har varit en succé och varför plötsligt utesluta alla EF-S-objektiv? Med APS-H har man ju byggt en 1D Mark V som ingen vill betala för. 7D är så snabb och lär ju få ännu bättre bildkvalitet framöver att den räcker väldigt långt för det mesta, inkl action och fågelfoto.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Okej, så alla versioner av EOS-1N slås samman och så även 1D Mk II och 1D Mk II N. Men vad hände med 1Ds ("Mark I")?

/P
Missade 1Ds. Du har rätt. Det går inte riktigt ihop. Inte heller om man tar bort de analiga och räknar 1D Mark IIN som egen modell.

X ska i alla fall även så för Extreme
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nytt försök att räkna till 10 (generationer)

F-1
F-1N
Eos-1
Eos-1N
Eos-1V
Eos-1D/1Ds
Eos 1D/1Ds Mark II/N
Eos-1D/Ds Mark III
Eos-1D Mark IV
Eos-1D X

under 40 år 1971 till 2011.

Nästa år fyller Eos-systemet 25 år. Första modellen hette 650. Vad sägs om en 650D med 25 megapixel... ;)
 
Senast ändrad:

holycrap

Aktiv medlem
Nytt försök att räkna till 10 (generationer)

F-1
F-1N
Eos-1
Eos-1N
Eos-1V
Eos-1D/1Ds
Eos 1D/1Ds Mark II/N
Eos-1D/Ds Mark III
Eos-1D Mark IV
Eos-1D X
Riktigt knepigt räknat av Canon måste det vara.

Jag sneglade också på F-1 men i artikeln står det ju "Canon Eos-1D X är den tionde Eos-1:an".

Tror jag ger upp det här snart....
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Riktigt knepigt räknat av Canon måste det vara.

Jag sneglade också på F-1 men i artikeln står det ju "Canon Eos-1D X är den tionde Eos-1:an".

Tror jag ger upp det här snart....
Den info jag fått muntligt från Canon har inte stämt till 100 procent. Det är väl mänskliga faktorn.

Canon Svenska har konsekvent också blandat samman jubileet för den första spegelreflexkameran och kallat det första systemkameran.

På presentationen i morse nämnde de dock F-1 från 1971. Så då hade de väl läst på.
 

holycrap

Aktiv medlem
Den info jag fått muntligt från Canon har inte stämt till 100 procent. Det är väl mänskliga faktorn.

Canon Svenska har konsekvent också blandat samman jubileet för den första spegelreflexkameran och kallat det första systemkameran.

På presentationen i morse nämnde de dock F-1 från 1971. Så då hade de väl läst på.
Googlade mig till denna förklaring annars:
"You might be wondering about the “X” in camera name. There are three reasons and they all say something important about the camera. In keeping with the EOS-1D naming convention, X is the Roman numeral 10 and the EOS-1D X is the tenth series-1 pro SLR body from Canon, starting with the F1 (1970). Because of the extreme performance the EOS-1D X delivers, the X also stands for extreme. And finally, the X stands for crossover because the 1D X merges the 1D and 1Ds camera lines. " - Källa
 
ANNONS