Annons

Adapter Olympus OM till Sony A

Produkter
(logga in för att koppla)

jens_a

Aktiv medlem
Hejsan, tacksam om ni vet något. Har en del Olympus Zuiko OM optik som jag gärna vill använda på min Sony A 850.
 

wfrank

Aktiv medlem
Sony A är inget vidare, du behöver en adapter med lins i = dåligt. Dvs en kitzoom ger lika bra resultat, förmodligen bättre. Köp en Canon FF så slipper du det, eller om du har något intressant vidvinkligt och ljusstarkt så kan du kanske sälja till mig ;-) Zuiko OM har flera intressanta objektiv som funkar på både Canon FF och NEX som jag använder. Färger och kontrast i de gamla objektiven gör dom intressanta tycker jag.
 

jens_a

Aktiv medlem
Extra lins, inget bra. Hmm.. Använder linserna just nu på en Olympus E410 med 1,35 sökarförstorning och det funkar ok. Tänkte bara att när jag enndå hadde en 850.. Så inget sal iallafall. När e410:an lägger av så ser jag mig om eftr en beggad Canon 5d, om jag har för mycket pengar.

Tack för svar.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Extra lins, inget bra. Hmm.. Använder linserna just nu på en Olympus E410 med 1,35 sökarförstorning och det funkar ok. Tänkte bara att när jag enndå hadde en 850.. Så inget sal iallafall. När e410:an lägger av så ser jag mig om eftr en beggad Canon 5d, om jag har för mycket pengar.

Tack för svar.
Håller med wfrank. A850 är kass, sälj den till mig för ett par tusenlappar och köp en Canon istället ;-)

Stämmer det att Canon har så mycket kortare registeravstånd att man får plats med adaptrar a lá NEX utan optiska element?

Vet att just gamla Konica Hexanon hade extra kort registeravstånd så man kunde montera andra objektiv med adaptrar, främst gängade M42 som inte byggde så mycket på längden, men har för mig att det även fanns för Canon bayonet.



/Mats
 

wfrank

Aktiv medlem
Hehe, nä 850:n är nog en fin kamera det här har bara med adaptrar att göra :)

Visst är det registeravståndet som styr. Och det är nog snarast en slump tack vare teknisk tradition som gör att Canon historiskt haft kortare registeravstånd och därmed kan ha många fler av de gamla 35mm objektiven "som dom är". Tur för oss som råkar ha Canon och dessutom gillar botanisera bland gamla objektiv! En "lustig" detalj är att Canons gamla bajonett FD hade ännu kortare, så inga såna går tyvärr att sätta på nyare kameror. Det går däremot på NEX.

NEX (e-mount) har mer än halverat avståndet (från drygt 40 till mindre än 20mm) så den är ännu bättre tillsammans dessutom med avsaknad av spegel (vilket är lite av en förutsättning för avståndet). Det är därför som det tex går att sätta på enormt fina mätsökarobjektiv vars motsvarighet i dagens DSLR värld knappt finns. NEXens korta avstånd har däremot gett upphov till helt nya problem som syns hos en del vidvinklar. Det är ett skäl till att just ljusstarka icke-mätsökar vidvinklar är eftertraktade, och OM - vars objektiv ofta är små - har byggt åtminstone en sån.
 

jens_a

Aktiv medlem
Nixen bixen, 850 säljer jag INTE den är f***ing suverän! Tycker bara att OM optiken, speciellt 24mm/2,8 och 55mm/f1.2 OCH 135mm/f2,8 är värda en stor sensor... Så har jag ju självklart en OM2n...

God Jul på er!
 
ANNONS