Blir inte klok på vilken QNAP NAS jag ska välja... - Sidan 3 - Fotosidans Forum

Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Arbetsplatsen > Blir inte klok på vilken QNAP NAS jag ska välja...

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2017-08-27, 19:31
Third eye

afe skrev: Värt att påpeka är att om du ska kunna dra nytta av 4 x 1 Gb/s (utan att behöva ansluta mot olika IP-adresser) så krävs en switch som kan trunkera fyra portar, och det har nog inte de flesta fotografer hemma. Jag är datanörd, så jag har förstås det :)
Oj, försökte se om min switch har det och det näms inte ens i specen :-)
Jag som har sikte på att använda 2 portar då, du råkar inte sitta inne med info om lagomt billig switch?
Har idag en vanlig D-Link dgs-105
Gammal 2017-08-27, 20:14
afe

Det är inte helt enkelt att förklara, men Wikipedia gör det rätt bra. Switchen och NAS:en måste ha stöd för samma protokoll för att det ska fungera (men det har de oftast): https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

I min tämligen billiga switch från TP-link (24-portars TL-SG3424 som kostar runt 2000:-) är det ganska lätt att ställa in via webbgränssnittet, men det är inte samma i alla switchar (och switchen måste ha ett gränssnitt antingen via webbläsare eller kommandorad för att det över huvud taget ska vara möjligt). NAS:en måste förstås också konfigureras för att köra alla portarna som en. Vanliga switchar för hemmabruk har aldrig denna funktion.

Har man inte en managerbar switch får varje port sin egen IP-adress, och det fungerar förstås också men man tappar mycket av poängen med NAS:ens fyra portar som kan sättas ihop till att hangera 4 Gb/s (antingen från olika källor eller från en dator som klarar den hastigheten).
Gammal 2017-08-27, 20:18
iSolen.se

afe skrev: Det är inte helt enkelt att förklara, men Wikipedia gör det rätt bra. Switchen och NAS:en måste ha stöd för samma protokoll för att det ska fungera (men det har de oftast): https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

I min tämligen billiga switch från TP-link (24-portars TL-SG3424 som kostar runt 2000:-) är det ganska lätt att ställa in via webbgränssnittet, men det är inte samma i alla switchar (och switchen måste ha ett gränssnitt antingen via webbläsare eller kommandorad för att det över huvud taget ska vara möjligt). NAS:en måste förstås också konfigureras för att köra alla portarna som en. Vanliga switchar för hemmabruk har aldrig denna funktion.

Har man inte en managerbar switch får varje port sin egen IP-adress, och det fungerar förstås också men man tappar mycket av poängen med NAS:ens fyra portar som kan sättas ihop till att hangera 4 Gb/s (antingen från olika källor eller från en dator som klarar den hastigheten).
Är det verkligen en switch vi pratar om? En switch jobbar ju på lager 2, Ethernet.

Låter i alla fall som något jag måste skaffa.
Gammal 2017-08-27, 20:25
afe

iSolen.se skrev: Är det verkligen en switch vi pratar om? En switch jobbar ju på lager 2, Ethernet.

Låter i alla fall som något jag måste skaffa.
Ja, det är en L2 Ethernet Switch som har gränssnitt. Jag köpte min på Alina, men de verkar bara ha en dyrare variant med PoE nu.
Gammal 2017-08-27, 20:27
iSolen.se

afe skrev: Ja, det är en L2 Ethernet Switch som har gränssnitt. Jag köpte min på Alina, men de verkar bara ha en dyrare variant med PoE nu.
OK, får läsa på. När jag höll på med nätverk petade switchar inte på IP, tex delade de inte ut IP-adresser.
Gammal 2017-08-27, 20:33
afe

iSolen.se skrev: OK, får läsa på. När jag höll på med nätverk petade switchar inte på IP, tex delade de inte ut IP-adresser.
Det gör de inte nu heller, men eftersom varje port normalt har en fysisk MAC-adress blir det olika IP-adresser med automatik från DHCP:n (och det går inte att ställa in en IP-adress för flera portar om switchen inte har stöd för det). Det krävde lite påläsning för att få till, men var inte så krångligt - tror dock det är klar överkurs för de flesta.¨
Gammal 2017-08-27, 20:34
iSolen.se

afe skrev: Det gör de inte nu heller, men eftersom varje port normalt har en fysisk MAC-adress blir det olika IP-adresser med automatik från DHCP:n (och det går inte att ställa in en IP-adress för flera portar om switchen inte har stöd för det). Det krävde lite påläsning för att få till, men var inte så krångligt - tror dock det är klar överkurs för de flesta.¨
Aha. Tror jag förstår. Tack för info.
Gammal 2017-08-28, 21:22
krämskaft

Följdfråga till diskussionen på Sida 1: Vilken mjukvara är lämpligast för backup från datorn till NASen, en backup i originalfilformat, tex årets foton där redigering pgår, lightroomkatalogen och mitt fågelarkiv som ständigt kompletteras?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.

Phottix Mitros Plus Speedlight