Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ni samma problem med fokuseringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

domme65

Medlem
Jag har nyligen köpt en sony a6000. Jag har testat att focusera auto och manuellt med 16mm och det funkade perfekt. Men när jag kände mig för att testa 55-210mm. så fungerar endast den automatiska fokuseringen, men inte den manuella. Oavsett hur mycket jag än snurrar?

Har ni haft samma problem, eller kan det vara någon uppdatering. Eller är det bara fel på objektivet?
 

b1967

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en sony a6000. Jag har testat att focusera auto och manuellt med 16mm och det funkade perfekt. Men när jag kände mig för att testa 55-210mm. så fungerar endast den automatiska fokuseringen, men inte den manuella. Oavsett hur mycket jag än snurrar?

Har ni haft samma problem, eller kan det vara någon uppdatering. Eller är det bara fel på objektivet?
Nu har jag inte sony, men kan det vara så att ditt 16mm har manuell fokus som funkar även då kameran är inställd på AF och att du måste stänga av AF i kameran för att det skall funka på ditt 55-210?
 

Lamphus

Aktiv medlem
Provade just med min nya A6k och 55-210: kein Problem.

Fokus är inställt på MF i kameramenyn och du vrider på den främre ringen? =)

DMF vet jag ej om, använder det aldrig.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
... Men när jag kände mig för att testa 55-210mm. så fungerar endast den automatiska fokuseringen, men inte den manuella. Oavsett hur mycket jag än snurrar?
---
Har du kameran inställd på AF är detta helt normalt för objektiv med "focus-by-wire"-system.

Ställer du in på MF, som Lamphus skriver, så fungerar det att fokusera manuellt precis som vanligt, förutom att fokusringen inte har några ändstopp på focus-by-wire-objektiv.

Ställer du in DMF (Direct Manuel Focus) så kan du fininställa fokuseringen manuellt även i AF-läge (men du kan då inte släppa upp slutarknappen innan du har tagit bilden, eftersom då kommer AF-en att kopplas in igen när du trycker ner knappen halvvägs, och "omintetgöra" din manuellt valda inställning).

Du får titta i instruktionen till ditt Tamron-objektiv, det kan vara lite olika hur olika typer av objektiv uppträder när det gäller DMF. Har Tamron-objektivet mikromotor för fokuseringen, så TROR jag inte att DMF fungerar, dvs du får ställa om till MF för att fokusera manuellt.
 
ANNONS