Annons
Gammal 2019-12-22, 09:33
fotobollfoto

MattiasL skrev: Jag måste, som vanligt, invända att "fotografi" är en alltför bred term. Vi pratar här om nyhetsfotografi, reklamfotografi, ateljéporträtt, osv om vartannat. Det blir lite som att säga "vart är skrivandet på väg" och inte specificera vidare om det är romaner eller sökordsoptimerad reklamtext som avses.
Ja, allt ryms i frågeställningen.
När pressfoto har ersatts av jag-var-där-med-mobilen-foto, eller hittade-på-Facebook-lån-foto-privat, och familjeporträtten med fullgott resultat tas med mobilen, så är frågan vart det bär hän.

Till och med den ”obligatoriska” institutionen skolfoto verkar börja möta förändringsvindar.

När det gäller det skrivna språket och vart det är på väg så är det nog värt ett helt eget forum
Gammal 2019-12-22, 10:11
J O Härnström

Bildflödet är gigantiskt.
Det finns otroligt många fina foton i den saliga röran.
Svårigheter är kanske att hitta rätt i mängden.
Fotositernas förstasidor ser ut ungefär som de har gjort de senaste 15- 20 åren.
Kanske för att de flesta vill se dramatiskt i PS redigerade bilder där de flesta bilderna faktiskt stilmässigt påminner om varandra.
Titta exempelvis på fliken: bilder "favoriter" här på FS så förstår ni kanske vad jag syftar åt.

Idag tar det ungefär 20 sekunder att hitta en fotograf eller något ämne/inriktning på nätet som är intressant. Sen skrollar man genom bilderna man hittat på säg 2-10 min.
Sedan vidare till nästa intressanta ämne etc...

Idag är det lättare att ytligt stimulera vårt omedelbara behov att tillfredsställelse än för 20 år sedan. Det kan vara riktigt värdefullt att få vänta och längta till något.
Som när man tog en rulle diafilm "i blindo" och fick vänta en vecka på att filmen framkallades och landade i brevlådan. Först då fick man se resultatet, det var faktiskt något gott i det hela.

Det spelar absolut ingen roll om bilden är tagen med en billig mobilkamera av en fotografiskt okunnig amatör eller fångad av ett fullblodsproffs med värstingkamera.
Gammal 2019-12-22, 11:53
martinot

fotobollfoto skrev: Stämmer nog bra. 2009 hade jag en kollega som avslöjade hur man kunde använda gratisvarianten utan att störas av reklam: man registrerade ett konto som kvinna på 95 år. Fanns ingen reklam riktad mot den kategorin :-)
Var betatestare av Spotify innan det lanserats offentligt och med fördelen att det inte var någon reklam i början. Men gillar ditt "pensionärshack" ovan - underbart!
Gammal 2019-12-22, 14:04
fotobollfoto

Ett ”Spotify” för bilder, där jag som konsument lägger upp mina egna visningslistor och där jag också kan få rekommendationer. Till jul översvämmas vi av tomtemotiv.
Som producent får jag en liten slant om tillräckligt många väljer att titta på just mina bilder en stund.
Ja, varför inte?

Finns det STIM för bilder?
Gammal 2019-12-22, 14:23
MattiasL

fotobollfoto skrev: Ja, allt ryms i frågeställningen.
När pressfoto har ersatts av jag-var-där-med-mobilen-foto, eller hittade-på-Facebook-lån-foto-privat, och familjeporträtten med fullgott resultat tas med mobilen, så är frågan vart det bär hän.

Till och med den ”obligatoriska” institutionen skolfoto verkar börja möta förändringsvindar.

När det gäller det skrivna språket och vart det är på väg så är det nog värt ett helt eget forum
Men samtidigt har vi bildberättandet i bokform som jag tycker mår bättre än på länge. Även den fördjupade bildjournalistiken har en riktigt fin ställning, inte minst genom att rörlig bild kan förmedlas på ett tillgängligt sätt. Ja, kanske ryms allt i frågan. Min bild är isåfall att fotografiet avlastas från det mer "maskinella" avbildandet och blir mer personligt berättande.
Gammal 2019-12-22, 14:49
Sten-Åke Sändh

MattiasL skrev: Men samtidigt har vi bildberättandet i bokform som jag tycker mår bättre än på länge. Även den fördjupade bildjournalistiken har en riktigt fin ställning, inte minst genom att rörlig bild kan förmedlas på ett tillgängligt sätt. Ja, kanske ryms allt i frågan. Min bild är isåfall att fotografiet avlastas från det mer "maskinella" avbildandet och blir mer personligt berättande.
Det är ju kul nyheter tycker i alla fall jag som aldrig publicerar enstaka bilder utan enbart fotoberättelser - dock inte i bokform.

Har du några intressanta tips på bildberättande?
Gammal 2019-12-22, 15:16
fieldcells

fotobollfoto skrev: När pressfoto har ersatts av jag-var-där-med-mobilen-foto, eller hittade-på-Facebook-lån-foto-privat, och familjeporträtten med fullgott resultat tas med mobilen, så är frågan vart det bär hän.
Samtidigt så är detta knappast något nytt fenomen. Minns Stefan Söderströms suddiga bild på Anna Lindh från 2003 som blev årets bild, Capas bilder från Normandie eller massakern på Himmelska fridens torg. Bilderna är knappast kända för sitt konstnärliga värde.

Skillnaden idag är att valfri person på gatan har likvärdig utrustning i sin ficka. Tänk på GoPro-materialet som Peshmerga hittade på IS-medlemmar. Det gav ett helt nytt perspektiv som ingen pressfotograf hade kunnat fånga. Tänk om valfri soldat i Normandie hade haft en GoPro och jämför det med Capas bilder. Värdet på materialet vore enormt.

För mig kommer t.ex. terrorattacken vid Bataclan för evigt kommas ihåg med mobilfilmen som visar hur en kvinna försöker fly fönstervägen. Inte genom pressbilder på blommor tagna dagen efter när de "riktiga" fotograferna väl tagit sig dit.
Gammal 2019-12-22, 16:13
fotobollfoto

Jag såg en film en gång, en framtidsskildring, där en person hade till yrke att klippa ihop en dödsruna över folk som dragit din sista suck.
Alla minnen, hela livet, fanns lagrat som en film. Vår huvudperson hade att välja ut en lagom smakfull delmängd att visa upp på begravningen. Ett inte alltid lätt arbete med många moraliska betänkligheter. Vad kan man egentligen visa? Och usch vilka hemligheter folk bär på.

Vi är Kanske lite på väg ditåt med alla bilder och minnen vi publicerar och lagrar.
Så länge vi själva är producent är det mest positiva saker vi delar med oss av. Men exempelvis en kamera i bilen fångar vi ju, och delar med oss av, andras dumheter.
Gammal 2019-12-22, 16:42
MattiasL

Sten-Åke Sändh skrev: Det är ju kul nyheter tycker i alla fall jag som aldrig publicerar enstaka bilder utan enbart fotoberättelser - dock inte i bokform.

Har du några intressanta tips på bildberättande?
Å, massor :)
Mitt senaste inköp är La paloma y la ley av Lisette Poole. Hon har följt två kubanska kvinnor på deras väldigt komplicerade utvandring till USA.

Min kompis Johannes Frandsens bok Touch Me är ett annat.
Gammal 2019-12-22, 23:43
Abe Normal

Idag sitter alla på verktygen, det är bara fantasin och kreativiteten som säger stopp. Ven som helst kan uttrycka sig, man kan inte längre säga - tyvärr, jag inte mörkrummet, kameran osv.

Kollade på Istock, sökord: > Stockholm och slogs av att många bilder är så sötaktigt redigerade, färgerna blöder igenom på skärmen och är påtagligt överdriva.

En fundering. Redigerar fotografen så för att hen tycker det är snyggt, eller gör hen bilderna sötaktiga med överdriva färger i hopp om att sälja bättre. Är det i förhoppning om att bara sälja fler bilder, är det då inte nära ”Hötorgskonst”?
Gammal 2019-12-22, 23:53
Hujeta

fotobollfoto skrev: Jag såg en film en gång, en framtidsskildring, där en person hade till yrke att klippa ihop en dödsruna över folk som dragit din sista suck.
Alla minnen, hela livet, fanns lagrat som en film. Vår huvudperson hade att välja ut en lagom smakfull delmängd att visa upp på begravningen. Ett inte alltid lätt arbete med många moraliska betänkligheter. Vad kan man egentligen visa? Och usch vilka hemligheter folk bär på.

Vi är Kanske lite på väg ditåt med alla bilder och minnen vi publicerar och lagrar.
Så länge vi själva är producent är det mest positiva saker vi delar med oss av. Men exempelvis en kamera i bilen fångar vi ju, och delar med oss av, andras dumheter.
Vilken intressant vinkling och något iallafall jag inte reflekterat över! Påminner lite om notiserna man får från sociala medier ibland, "ditt år sammantaget i bilder/storys". Det närmsta jag själv kommer är att jag gjort en spellista över låtar jag vill ska spelas på min begravning...
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System