Annons

Trött på "Ricoh GR-vidvinkel"

Produkter
(logga in för att koppla)

Osscam

Medlem
Tja. Jag är en ganska tekniskt oinsatt (ointresserad?) hobbyfotograf som relativt nyligen bytte systemkameran mot en Ricoh GR som alltid får plats i väskan. Svinnöjd med allt men börjar tröttna lite på brännvidden. På min gamla fullformatare satt nästan alltid en 50 eller 35a och jag skulle vilja ha en typ Ricoh fast med en sån brännvidd.

Finns det? Eller vad är alternativet om jag inte vill kompromissa i storlek och kvalitet?

Grymt tacksam för all input!
 

easyrider

Aktiv medlem
Tja. Jag är en ganska tekniskt oinsatt (ointresserad?) hobbyfotograf som relativt nyligen bytte systemkameran mot en Ricoh GR som alltid får plats i väskan. Svinnöjd med allt men börjar tröttna lite på brännvidden. På min gamla fullformatare satt nästan alltid en 50 eller 35a och jag skulle vilja ha en typ Ricoh fast med en sån brännvidd.

Finns det? Eller vad är alternativet om jag inte vill kompromissa i storlek och kvalitet?

Grymt tacksam för all input!
Jag har en Nikon A med fast 28mm 2.8 objektiv som är lik din kamera. Hade liksom du önskat att det funnit en kompakt med brännvid 35mm el 50mm. Sigma har sådana men de är rätt så speciella ;-)

http://www.bhphotovideo.com/c/product/909800-REG/sigma_sigma_dp3_merrill_compact.html

Jag har därför börjat med en alternativ lösning. En Fuji xt-10 med 27mm 2.8 (ca. 40mm fx) och funderar på att komplettera med Fuji xf 35mm 2 wr (50mm fx).

Kanske inte lika kompakt som Ricoh men nära och möjlighet till att byta objektiv samt sökare.
 

afe

Aktiv medlem
Fuji X100 har 23 mm vilket ger samma bildvinkel som 35 mm på en FF. Det finns också en 1,4x konverter som ger motsvarande 50 mm.
 

easyrider

Aktiv medlem
Kan tilläggas att Fuji x100 har konverter som gör den mer vidvinkligt, dock osäker om det också finns adaptrar som förlänger brännvidden. men det är bara att googla ;-)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan tilläggas att Fuji x100 har konverter som gör den mer vidvinkligt, dock osäker om det också finns adaptrar som förlänger brännvidden. men det är bara att googla ;-)
afe skrev ju just att det finns en konverter till motsvarande 50 mm, men det stämmer att det även finns en som ger motsvarande 28 mm. Till Ricoh GR finns det däremot bara en vidvinkelkonverter som ger motsvarande 21 mm. Inte så användbart vare sig för mig eller skribenten, då jag i grunden delar hans synpunkt. Jag har inte tröttnat, utan gjorde ett medvetet val, men hade GR funnits med motsvarande 35 mm så hade jag köpt en sådan istället.

(Jag har dock spegelreflexen kvar, GR är inte en ersättare.)

Tillägg: Man kan beskära till motsvarande 35 mm direkt i GR och då får man något som beter sig som en äldre m4/3-sensor på 10 MP. I någorlunda vettigt ljus går det bra, men i sämre ljus tappar man för mycker sensoryta. Det finns även till 47 mm (tror jag att det är) direkt i kamerna, men då blir det inte många pixlar kvar och sensorytan ska vi förstås inte prata om. Detta blir ju detsamma som att beskära i efterhand i datorn, men har sin poäng för att komponera vettigt direkt.
 

Osscam

Medlem
Fujifilms nya X70 kan vara intressant. 24mp med 28mm och 35mm och 50mm digitalt crop/zoom.
Tack för alla svar! Jag har inte saknat längre brännvidder förrän jag sålde av systemkameran. Typiskt...
Ricohn har också två crop-lägen, precis som x70 men det är inte riktigt samma sak. Det är skärpedjupskontrollen jag nu saknar. X100 känns närmast vad jag är ute efter men den är ju också rätt mycket större.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför köper man en Ricoh GR om man inte gillar 28 mm?
Eftersom jag har skrivit en kommentar i tråden så kan jag ju svara som så att jag inte ogillar brännvidden, däremot skulle jag (som frågeställaren) föredra en kamera med 35 eller 50 mm. Det finns dock inte i samma storlek och än mindre till den sortens pris. Jag har en fast 28/1,8 till min spegelreflex också, så det handlar inte om att jag ogillar brännvidden. Däremot hade en något längre brännvidd varit bättre när det inte går att byta objektiv på kamerna. Det ser jag som två olika saker och att jag fått anpassa mig till vad som faktiskt erbjuds. Jag har haft kameran ett tag och förr eller senare kanske jag byter till något annat. Likväl är det ändå den mest vettiga kompaktkamera jag använt, för den har en hel del andra företräden.
 

Osscam

Medlem
Eftersom jag har skrivit en kommentar i tråden så kan jag ju svara som så att jag inte ogillar brännvidden, däremot skulle jag (som frågeställaren) föredra en kamera med 35 eller 50 mm. Det finns dock inte i samma storlek och än mindre till den sortens pris. Jag har en fast 28/1,8 till min spegelreflex också, så det handlar inte om att jag ogillar brännvidden. Däremot hade en något längre brännvidd varit bättre när det inte går att byta objektiv på kamerna. Det ser jag som två olika saker och att jag fått anpassa mig till vad som faktiskt erbjuds. Jag har haft kameran ett tag och förr eller senare kanske jag byter till något annat. Likväl är det ändå den mest vettiga kompaktkamera jag använt, för den har en hel del andra företräden.
Exakt. Det vore ju fantastiskt om man alltid visste vad man kommer vilja ha i framtiden. Jag ogillar inte heller 28mm men har efter en tids användande insett att 35 eller 50 hade passat mig bättre.
 

afe

Aktiv medlem
Raderat OT. Varför TS köpt en viss kamera påverkar inte frågeställningen. Försök ge svar som tillför något i stället för att tramsa och vara otrevlig,

/Mod
 

horvendile

Aktiv medlem
På min gamla fullformatare satt nästan alltid en 50 eller 35a och jag skulle vilja ha en typ Ricoh fast med en sån brännvidd.

Finns det? Eller vad är alternativet om jag inte vill kompromissa i storlek och kvalitet?
För att återgå till ursprungsfrågan: nej, med reservation för att jag kan ha missat något exotiskt alternativt, någon sådan kamera finns inte.

Coolpix A och X70 skiljer i ergonomi men gör bildmässigt samma jobb som GR.

Fuji X100 S/T ger motsv 35 mm, 50 mm med konverter, med något förbättrad kvalitet men också något större storlek utan konverter eller klart större storlek med konverter.
Utan att ha hållit i en GR på länge skulle jag säga att även om storleksskillnaden GR-X100 inte är gigantisk, så kan det vara så att GR typ funkar att ha i byxfickan, medan X100 inte är bekväm att ha så.

Panasonic LX100 ger zoomens flexibilitet (24-75 har jag för mig). Man offrar en liten bit bildkvalitet samt att den är ganska tjock med objektivet. Inte byxfickevänlig.

Nu är det iofs bara min gissning att byxficka är ett relevant mått. Om det i stället är en generös jackficka som gäller ser det genast bättre ut.
 

Osscam

Medlem
För att återgå till ursprungsfrågan: nej, med reservation för att jag kan ha missat något exotiskt alternativt, någon sådan kamera finns inte.

Coolpix A och X70 skiljer i ergonomi men gör bildmässigt samma jobb som GR.

Fuji X100 S/T ger motsv 35 mm, 50 mm med konverter, med något förbättrad kvalitet men också något större storlek utan konverter eller klart större storlek med konverter.
Utan att ha hållit i en GR på länge skulle jag säga att även om storleksskillnaden GR-X100 inte är gigantisk, så kan det vara så att GR typ funkar att ha i byxfickan, medan X100 inte är bekväm att ha så.

Panasonic LX100 ger zoomens flexibilitet (24-75 har jag för mig). Man offrar en liten bit bildkvalitet samt att den är ganska tjock med objektivet. Inte byxfickevänlig.

Nu är det iofs bara min gissning att byxficka är ett relevant mått. Om det i stället är en generös jackficka som gäller ser det genast bättre ut.
Tack, nej jag har ju inte hittat nåt liknande själv när jag tittat, så du har säkert rätt. X100 är tilltalande på nästan alla sätt, men GRs storlek är svårslagen. Sigma DP2 är ju nämnd men att de fortf inte kommit i mål med autofokusen är lite avskräckande.
 
ANNONS