Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filterhållare för CPL + ND på 12mm Samyang

Produkter
(logga in för att koppla)

walkingthecamera

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte kolla om nån sitter på rekommendationer för flexibla filterhållare som rymmer en CPL och tre ND-FILTER. Tänkte börja med att använda den till min Samyang 12mm, men är naturligtvis ute efter något flexibelt

På internationella marknaden finns ju Formatt Hitech, men vad kan man vanligtvis hitta i butikerna i detta avlånga land? Helst utan att beställa in då.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Inte rekommenderat.

Jag skulle avråder från att köpa en CPL till din Samyang 12mm. Den har nästan en 100° angle of view och olika ombråden i bilden kommer att påverkas av effekten från en CPL.
Låna och testa först, om det är möjligt.
 

walkingthecamera

Aktiv medlem
Skit i filterhållare. Bara o köpa vanliga o skruva på ovanpå varandra.



/stefan


Då fungerar nog inte Cokin P som Jag för närvarande har, lär ju synas i kanterna med den, samt aningen svårt att skruva med hållare över. Å andra sidan är det nog inte superofta som jag vill ha både ND och CPL på samma gång... Kanske.
 

atotowi

Aktiv medlem
På riktigt vidvinkliga objektiv använder man med fördel filer med tunn ram så att eventuella problem med vinjettering minskas.
Ett annat sätt kan var att använda en step ring och använda filter med ett eller två stegs större diameter.
 
ANNONS