Annons

Histogram

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Jag använder mig av histogrammet i sökaren på min fuji xpro 2.
Kameran är inställd på ljusmätningsmetod " medelvärde" men när jag tittar på den tagna bilden så ser inte histogrammet likadant ut som det i sökaren.
Är det ngn inställnings sak eller vad?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag använder mig av histogrammet i sökaren på min fuji xpro 2.
Kameran är inställd på ljusmätningsmetod " medelvärde" men när jag tittar på den tagna bilden så ser inte histogrammet likadant ut som det i sökaren.
Är det ngn inställnings sak eller vad?
Kör du RAW?

Vet att histogrammen kan skilja sig där, och att det histogram som visas i sökaren är his de flesta kameratillverkare tyvärr baserad på JPEG (vilket kan bli lite missvisande och fel för oss som mest fotar i RAW).
 

David F Stop

Aktiv medlem
Jag använder mig av histogrammet i sökaren på min fuji xpro 2.
Kameran är inställd på ljusmätningsmetod " medelvärde" men när jag tittar på den tagna bilden så ser inte histogrammet likadant ut som det i sökaren.
Är det ngn inställnings sak eller vad?
Som 'Plenty1' skrev så ta den histogram du se info från den jpeg kameran producera eller den du vid tillfället ha valt. Tyvärr så reflecterar den även de ändringar du ha gjort till jpeg Om du har plusat highlights och shadows i inställningar kommer även det registrera i histogramet.
Damien Lovegrove rekomendera att man använder sig av film simulation ProNegStandard med minus 1 på highlights och shadows (kan ha fel värde här!) för att få en mer verklighetsförankrad histogram resultat som är mer lik raw filen. DR böi även vara inställt på DR100%
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det beror ju oxå på hur kameran mäter ljus.

Ett histogram är bara staplar över värden.
Låt säga att ett hörn är kolsvart o har värdet noll för de pixlarna.
Men ljusmätningen mäter inte i det hörnet. Då blir det olika histogram.
 

plenty1

Aktiv medlem
Som 'Plenty1' skrev så ta den histogram du se info från den jpeg kameran producera eller den du vid tillfället ha valt. Tyvärr så reflecterar den även de ändringar du ha gjort till jpeg Om du har plusat highlights och shadows i inställningar kommer även det registrera i histogramet.
Damien Lovegrove rekomendera att man använder sig av film simulation ProNegStandard med minus 1 på highlights och shadows (kan ha fel värde här!) för att få en mer verklighetsförankrad histogram resultat som är mer lik raw filen. DR böi även vara inställt på DR100%
Tack för tipset. Jag fotar i RAW med standardinställning för film och DR 100%.
Skall testa på nytt.
 

alfin

Aktiv medlem
Ställa in en låg kontrastkurva är ett bra förslag. Sätt dessutom kameran på Adobe RGB, så har du lite mer utrymme innan någon av kanalerna klipper. Det går att lära sig hur långt till höger i histogrammet man kan exponera utan att överexponera råfilen, men histogrammet i X-Pro2 är litet och ger rätt dålig information, så det blir lite gissningslek.
 

plenty1

Aktiv medlem
Men spelar det ngn roll vilken filmsimilator man använder? Fotar i RAW och RGB.
Högdagarinställningarna, om jag sätter den på minus blir det samma som underexponerat?
 
ANNONS