Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550D syns ej i Windows

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Hej,

Jag har just uppgraderat min dator till Windows 7 Professional N 64 bit. Jag kopplade in min Canon EOS 550D via USB för att föra över bilder som jag alltid gjort förut när jag körde Vista, men nu dyker inte kameran upp i Utforskaren. På kameran står det "busy" hela tiden.

Min första tanke var att det behövs en drivrutin, men enligt Canon krävs det ingen. Om jag öppnar "Enheter och skrivare" i kontrollpanelen i Windows så dyker kameran upp som en ospecificerad enhet "Canon digital camera" med ett utropstecken på. Om jag öppnar egenskaperna så står det att drivrutin saknas.

Nu står jag alltså i en situation där Windows säger att det behövs en drivrutin medan Canon säger att det inte behövs. Tidigare när jag körde Vista så behövdes ingen drivrutin.

Tips på hur jag kan få Windows att förstå att kameran är en vanlig USB-enhet?
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Varför vill du inte installera drivrutinen från Canon? Känns som om det skulle lösa problemet direkt.
 

ogren

Aktiv medlem
Jag har varit inne på Canon svenska, Canon US och Microsoft. Alla säger att det inte behövs någon drivrutin och att allt ska bara fungera när jag kopplar in kameran. Men det fungerar alltså inte.

Jag har provat flera olika USB-ingångar och även tagit bort enheten från enhetshanteraren och gjort en refresh så att den hittas igen, men det hjälpte inte.

Det är en två dagar gammal Windows 7-installation och jag har kört in alla uppdateringar.
 

hlse

Aktiv medlem
Kanske dum fråga men har du installerat de medföljande programmen, speciellt EOS utility ?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Vad jag vet fungerar inte Canonkameror så att en dator uppfattar dem som "en vanlig USB-enhet". Det behövs alltså en drivrutin.
Jag har en 7D och så fort jag kopplar in den via USB-kabel så dyker den upp och visas som "Canon EOS 7D Digitalkamera" under "Bärbara Enheter." klickar jag på den så "öppnas" enheten och jag kan se innehållet på minneskortet i kameran.
Och nej, jag har inte installerat någon särskild drivrutin, det fixade Windows 7 automagiskt. Jag kör Windows 7 64-bit.
 

ogren

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Jag gav upp och köpte en minneskortläsare eftersom jag ville ha bilderna ikväll. Jag provade dock aldrig att installera Windows Media Player (det som skiljer Windows 7 N från Windows 7).
 
ANNONS