Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon fullformat + sälja 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Vi går sakligt igenom din grad av investering i Canon FF (dina APS-C-objektiv för Canon fungerar tyvärr ej på Canon småbild) för att se om den är vädigt stor och betydande för att låsa kvar dig:

1. Ett 50/1,8 är ju ett av de billigaste objektiven som finns (ca en tusenlapp). Spottstyver i sammanhanget, och knappast värt att ens räkna på.

2. Är det inte IS på ditt 70-200? Om inte så är inte det någon höjdare för konsertfoto där det ofta är svårt med stabila stativ. Då måste du ändå skaffa nytt.

3. Du har ett trasigt 28-70 som är så gammalt att det inte ens finns reservdelar till det. Dvs inget av något praktiskt värdecatt räkna med.

Har du inte fler objektiv för fullformat än de tre ovan så skulle jag säga att du har friheten att kunna välja precis vilket småbildssystem som helst, oavsett om det är Canon, Nikon, Sony eller Pentax.

Hade du verkligen varit tungt investerad i Canon, med tex en 6-8 objektiv av bättre kvalitet, så hade jag rekommenderat att du inte skall se dig om efter något annat, och istället snarare begränsa dig till endast Canons fullformatskameror.

Men om jag var i den situationen som du verkar vara idag (du får uppdatera mig om du eller jag missat något) så skulle jag inte lägga några sådana begränsningar, utan snarare passa på att se mig om på hela marknaden efter de kamerahus och system som passar mina krav bäst.
Hon skriver ju att hon inte har planer på att byta. Och hon har ju 2 fungerande objektiv till Canon och det är ju inte så att Canon inte funkar bra vid konserter.

Ett 70-200 utan IS fungerar utmärkt på konserter, stabilisering är väl ändå inte önskvärt just då, då folk rör sig ganska friskt?
 
Tack igen, uppskattar alla råd. Det enda jag är säker på i sammanhanget är att jag vill fortsätta fota med Canon, har varit jättenöjd med det alla 7-8 år jag fotograferat. Men tack iallafall. Och ja mitt 70-200 2.8 har IS, glömde skriva det. Funkar bra vid konserter, oftast använder jag monopod då det brukar vara lite tungt.

Frågan är väl då bara om jag bör passa på att köpa någon begagnad 5D Mk3 när jag väl byter upp mig, eller istället leta reda på en 6D till bra pris om den duger lika bra?

Hur är skillnaderna i storlek och vikt? Egentligen inte jätteviktigt men bara något jag kom att tänka på nu.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Tack igen, uppskattar alla råd. Det enda jag är säker på i sammanhanget är att jag vill fortsätta fota med Canon, har varit jättenöjd med det alla 7-8 år jag fotograferat. Men tack iallafall. Och ja mitt 70-200 2.8 har IS, glömde skriva det. Funkar bra vid konserter, oftast använder jag monopod då det brukar vara lite tungt.

Frågan är väl då bara om jag bör passa på att köpa någon begagnad 5D Mk3 när jag väl byter upp mig, eller istället leta reda på en 6D till bra pris om den duger lika bra?

Hur är skillnaderna i storlek och vikt? Egentligen inte jätteviktigt men bara något jag kom att tänka på nu.

beg 6D för 10´
beg 5D mk III för 18´

6D funkar minst lika bra, kanske tom bättre för konsertbilder, pga att den har en nyare sensor än 5D mk III som ger mindre brus vid höga ISO och mittpunkten fokuserar väldigt bra även i svagt ljus

6D är mindre och lättare än 5D

köper du en beg kameran, oavsett vilken modell den än blir så kan du köra med den tills 5D mk IV kommer, när den nu gör det, så kan du då i lugn och ro avgöra om 5D mk IV är värt att uppgradera till, det lär ju också komma en 6D mk II även om vi just nu inte vet när den kommer

om du sen bestämmer dig att sälja din beg kamera så blir inte förlusten så stor eftersom den är beg och redan tappat i värde från den var ny eller så behåller du den som en andrakamera vilket är näst intill nödvändigt om man skall fotografera seriöst tycker jag
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En MkIII ger lite större bildfiler och därmed mer brus mot 6D vid 1:1. Handhavandet är mycket bättre på MKIII, jag gillar inte snurrhjulet på semimodellerna, det är alldeles för plottrigt och inexakt.

15k för ett MKIII låter rimligt.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack igen, uppskattar alla råd. Det enda jag är säker på i sammanhanget är att jag vill fortsätta fota med Canon, har varit jättenöjd med det alla 7-8 år jag fotograferat. Men tack iallafall. Och ja mitt 70-200 2.8 har IS, glömde skriva det. Funkar bra vid konserter, oftast använder jag monopod då det brukar vara lite tungt.

Frågan är väl då bara om jag bör passa på att köpa någon begagnad 5D Mk3 när jag väl byter upp mig, eller istället leta reda på en 6D till bra pris om den duger lika bra?

Hur är skillnaderna i storlek och vikt? Egentligen inte jätteviktigt men bara något jag kom att tänka på nu.
IS tycker jag är många gånger är kanon att ha möjlighet till vid konserter med telen. Då tycker jag att du nog skall fortsätt med Canon om du även känner dig trygg med det, eller otrygg med andra system. Det är viktigt att vara bekväm med och gilla sitt system! Tror det påverkar känslan och även hur väl man lyckas fotografera.

Då har vi dock en svårare fråga kvar...

Vill du inte vänta på nya kameror i 5D- och 6D-serierna, utan behöver något nu innan sommaren så är det inget lätt val. Du måste helt enkelt välja emellan bättre sensor i mörker, eller bättre AF i mörker och vid följande rörelser (är ju inte hela tiden som artistet hoppar runt). Svårt val måste jag säga! Tror faktiskt att du får gå på mycket av din egna känsla här. Du vet ju bäst hur du gillar att fota konserter och vad som är viktigast för dig i just dina bilder.

Personligen så hade jag kanske lutat åt lite mer åt en 6D för just konsertfoto i lite mörkare lokaler, men ta inte det som något vettigt och absolut svar då jag inte heller gillar hus med dålig AF. Är inte hellet helt rätt person att svara på just denna kniviga fråga. Fotar inte med någon DSLR ifrån Canon i dagsläget även om jag varit nära att köpa just en 6D, men avstått pga bla sämre AF (och även sämre DR - men det gäller ju inte mörka lokaler på samma sätt).

Så i korthet; Ja, kör med Canon, och kanske kör på 6D. Men bara du kan svara på det själv.

Bäst är om du kan låna/hyra bägge unde en konsert och testa själv. Det är nog den bästa rekommendationen jag kan ge.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
AF på 5D mk III fungerar ned till -2 EV
AF på 6D fungerar ned till -3 EV
Enligt kamerornas specifikationer.

Det betyder att 6D kan hitta fokus i lite mindre ljus än 5D III.
(sen kanske 5D är tillräckligt bra ändå)

Jag upplever att det också skiljer en hel del beroende på vilket objektiv som sitter på kameran. Med mitt Canon 70-200/2,8 hittar den fokus snabbare än med mitt Tamron 24-70/2,8


Sen har 5D massa andra fina egenskaper som inte 6D har, men tittar man specifikt på foto i svagt ljus vinner 6D.

I vikt skiljer det ca 2 hg på dem, 5D tyngre, 6D lättare.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
6D har en nyare sensor men kameran ger mindre bildfiler. Fotar man i tex ISO3200 eller 6400 och skalar ner bilden bilden till ett visningsformat på 1024px, så är skillnaden ytterst marginell, även om den är mätbar.
 

martinot

Aktiv medlem
beg 6D för 10´
beg 5D mk III för 18´

6D funkar minst lika bra, kanske tom bättre för konsertbilder, pga att den har en nyare sensor än 5D mk III som ger mindre brus vid höga ISO och mittpunkten fokuserar väldigt bra även i svagt ljus

6D är mindre och lättare än 5D

köper du en beg kameran, oavsett vilken modell den än blir så kan du köra med den tills 5D mk IV kommer, när den nu gör det, så kan du då i lugn och ro avgöra om 5D mk IV är värt att uppgradera till, det lär ju också komma en 6D mk II även om vi just nu inte vet när den kommer

om du sen bestämmer dig att sälja din beg kamera så blir inte förlusten så stor eftersom den är beg och redan tappat i värde från den var ny eller så behåller du den som en andrakamera vilket är näst intill nödvändigt om man skall fotografera seriöst tycker jag
Låter som en vettig rekommendation och strategi.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
6D har en nyare sensor men kameran ger mindre bildfiler. Fotar man i tex ISO3200 eller 6400 och skalar ner bilden bilden till ett visningsformat på 1024px, så är skillnaden ytterst marginell, även om den är mätbar.
kan du förklara det på ett enklare sätt, jag förstår inte
tack

5D III är på 22 MP och 6D på 20 MP det är i väldigt liten skillnad
 

martinot

Aktiv medlem
AF på 5D mk III fungerar ned till -2 EV
AF på 6D fungerar ned till -3 EV
Enligt kamerornas specifikationer.

Det betyder att 6D kan hitta fokus i lite mindre ljus än 5D III.
(sen kanske 5D är tillräckligt bra ändå)

Jag upplever att det också skiljer en hel del beroende på vilket objektiv som sitter på kameran. Med mitt Canon 70-200/2,8 hittar den fokus snabbare än med mitt Tamron 24-70/2,8
.
Japp, men jag tänkte (och skrev faktiskt) när man har både mörker och behöver följande AF. Då behöver du bra ljuskänsliga punkter även runt mittkorset.

Men det beror ju på som sagt hur mycket artister rör sig, och om hon vill kunna ta foton just då i "action". Det är ju inte heller alltid artister hoppar runt hela tiden. Ibland kanske de står stilla vid micken tex, och det kanske räcker för henne att ta foton just då.

Därav att jag ärligt tycker att det är väldigt svårt att ge en exakt rekommendation. Tror hon själv kan tänka efter och se på vilken typ av bilder hon tar mest (om inte har tid eller råd att testa bägge under en konsert - vilket jag tror hade varit det bästa).

Givet att hon inte vill/kan/hinner testa, och inte heller har någon tidigare erfarenhet eller konsertbilder att se tillbaka på som referens, så lutar jag nog annars själv också emot 6D som huvudrekommendation (men är inte helt glasklart tycker jag).

Tycker du har ett bra argument och förslag ovan att kanske köpa en 6D för att testa en sommar, och därefter ta vidare beslut (som du riktigt påpekar så tappar hon ju mindre i värde med 6D då den är billigare att köpa in).

Är hon fortfarande såpass osäker på vad som är viktigast för henne (följande AF vs lågt brus), och inte heller har någon magkänsla åt ena eller andra hållet, så är det nog en vettig strategi.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
kan du förklara det på ett enklare sätt, jag förstår inte
tack

5D III är på 22 MP och 6D på 20 MP det är i väldigt liten skillnad
Du gör väl en visningsbild, eller visar du RAW-filer? Visningsbilden har ett format, tex 1024px eller vad du väljer och då skillnaden marginell. Det som också påverkar är val av objektiv och redigering, vilket sannolikt kommer att påverka resultatet mer. Båda modellerna har samma sensorgenartion DIGIC 5+, men något nyare i 6D. Jag skulle välja kamera utifrån vad man trivs att jobba med. Jag tycker 6D är bökigare att jobba med även om det är en fin kamera.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag upplever att det också skiljer en hel del beroende på vilket objektiv som sitter på kameran. Med mitt Canon 70-200/2,8 hittar den fokus snabbare än med mitt Tamron 24-70/2,8
Jo, upplever precis samma sak på andra system. Originalobjektiv har nästan alltid snabbare och säkrare AF än tredjepartsobjektiv.

Har samma Tamron normalzoom till mina Nikon-hus och grymt nöjd med den skärpan och 2,8-bländare för det priset med IS/VR, men AF är inte fullt lika snabbt och säkert som mina andra objektiv (som alla är original Nikon).

Så det kan nog vara ett vettigt alllmänt råd för henne att fortsätta med att bara köpa originalobjektiv ifrån Canon (precis som hon har gjort tidigare). AF testas ju oftast hårdare och sätts mer på prov i mörker.
 
Tack så mycket allihop! Har funderat fram och tillbaka och har till 99% bestämt mig för en 6D. Främst för att det passar min budget bättre, och för att jag även behöver ett bra objektiv som 24-70 2.8 (tänker mig Canon-fattning då jag fotat med liknande tidigare). Känner även att jag kan byta upp mig ytterligare längre fram om det visar sig att den inte passar av någon anledning, eller beroende på nya modeller som (eventuellt) kommer i höst. Tänker även på hur mycket jag faktiskt kommer att använda kameran och hur mycket pengar som kan läggas på det, eftersom jag i dagsläget inte satsar fullt ut på foto förutom några frilansjobb här och där (eller egna konsert/resor/porträtt/naturprojekt osv). I vilket fall kommer det ju bli stor skillnad från min 5 år gamla 60D vad jag förstått! Har hittat en begagnad för 11 000 som jag tror jag ska slå till på.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Tack så mycket allihop! Har funderat fram och tillbaka och har till 99% bestämt mig för en 6D. Främst för att det passar min budget bättre, och för att jag även behöver ett bra objektiv som 24-70 2.8 (tänker mig Canon-fattning då jag fotat med liknande tidigare). Känner även att jag kan byta upp mig ytterligare längre fram om det visar sig att den inte passar av någon anledning, eller beroende på nya modeller som (eventuellt) kommer i höst. Tänker även på hur mycket jag faktiskt kommer att använda kameran och hur mycket pengar som kan läggas på det, eftersom jag i dagsläget inte satsar fullt ut på foto förutom några frilansjobb här och där (eller egna konsert/resor/porträtt/naturprojekt osv). I vilket fall kommer det ju bli stor skillnad från min 5 år gamla 60D vad jag förstått! Har hittat en begagnad för 11 000 som jag tror jag ska slå till på.

tyvärr är Canons egna 24-70/2,8 utrustad med bildstabilisering, vilket däremot Tamrons 24-70/2,8 är och den är riktigt bra samt prisvärd.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag är utomordentligt nöjd med min 6D även om det naturligtvis finna svagheter. Autofokusen är enkel, men väl fungerande och den fokuserar även i otroligt svagt ljus. I 95% av fallen är jag nöjd med dss AF. Däremot när jag fotar flygande fåglar är det en övning i frustration. Jag fotar inte konserter men jag skulle tro att det trots allt inte år det mest krävande scenariot för just AF.

Vad gäller bildkvaliteten så är 6D teoretiskt minimalt bättre än 5D iii, men i realiteten så ser du knappast någon skillnad. Ska du filma är dock 6D inte bästa valet

Tamrons 24-70 f/2.8 med VC borde ju bara en bra matchning oavsett hus
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Var det en 6D beg för 11000kr? Det tycker jag är lite dyrt då en ny fås för 14.000kr. Då den ändå måste vara mot slutet av sin produktionscykel skulle jag tycka att 70% av nypris skulle vara ett rimligt maxpris om den är i nyskick med relativt få exp. Det dyker upp en del bra erbjudanden då och då på nya som man kan invänta kanske.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Min egen jämförelse, 5DIII mot 6D.
Tycker bildfilerna är väldigt lika, så där är det jämt skägg:

5DIII:
+ Smidigare reglage, bakratt mm
+ Känns mer gedigen
+ Ger bättre filmfiler
+ Fler bilder per sekund (6bps vs 4bps)
+ Kortare möjlig slutartid, vilket kan begränsa 6D (1/8000s vs 1/4000s)

6D:
+ Känns lite lättare och mindre
+ WiFi (laddar rätt ofta över någon bild till mobilen, eller använder iPhonen som fjärrkontroll), saknas hos 5DIII
+ Märkbart bättre AF än 5DIII, när ljuset är riktigt riktigt dåligt
+ Betydligt billigare

Hade tidigare 5DIII men nu 6D. Det jag irriterar mig mest på är morié vid filmning och ibland slutartiden som begränsar användandet av 85/1.2 på f1.2 (tom 70D har 1/8000s...).
Lite sämre i Hockeyhallen också, mot 5DIII.
Däremot använder jag WiFi:n rätt flitigt, vilket 5DIII saknar.

Kortfattat, tycker något bättre om 5DIII, men motiveras inte av prisskillnaden.
 

PMD

Aktiv medlem
Var det en 6D beg för 11000kr? Det tycker jag är lite dyrt då en ny fås för 14.000kr. Då den ändå måste vara mot slutet av sin produktionscykel skulle jag tycka att 70% av nypris skulle vara ett rimligt maxpris om den är i nyskick med relativt få exp. Det dyker upp en del bra erbjudanden då och då på nya som man kan invänta kanske.
T.ex. så annonserar Scandinavian Photos butik på Sveavägen i Stockholm att den kommer att sälja Canon EOS 6D för 11 990 kr nu på fredag (med anledning av butikens 1-års-jubileum).

Länk till alla jubileumserbjudanden.

Jag tror inte att det går att beställa på postorder, utan man måste vara på plats i butiken för att köpa.
 

martinot

Aktiv medlem
Tror 6D kan bli ett bra val!

En jättefin kamera som presterar väldigt väl (vi håller ju mest på att diskutera lite mindre för/nackdelar som kan vara väldigt bra att känna till och vara medveten om, men som inte alltid har stor praktisk betydelse).

Är riktigt trevlig ergonomi på den som jag personligen gillar mycket (gillar inte så tunga DSLR:er), men mitt stora råd är att testa, då det är som sagt mycket personligt och det är just du som skall trivas med din kamera (inte vi andra).

Det sagt; jag håller med de andra om att 11 000 är klart överpris för en beg. 6D. Dels så är den snart EOL (end-of-life), och i slutet av sin produktliscykel. Dels som andra också påpekar så är det typiskt en kamera som kommer på bra kampanjer emellan varven.

Redan för för 1,5 år sedan så var jag nära att köpa den ny för under 10.000, och då ingick 24-120 kitobjektiv, Wacom Intouspatta och Adobe Lr i paketet (Scandinavian Photo och Cyber Photo hade bägge dessa paket).

Sedan dess så har jag med ett antal månaders mellanrum sett 6D för liknande kampanjpris (ifrån alldeles under 10 000 till ca 12 000), men då enbart kamerahuse (dvs utan tillbehör). Oftast är det väldigt korta specialare (en dag, eller en helg kanske), så det gäller att vara med och läsa butikernas hemsidor, bevaka automatiskt på prisjakt.nu eller tipstråden här på FotoSidan (som brukar uppdateras med de mesta riktigt bra erbjudanden).

Så har du tid att vänta lite, och inte måste ha den just nu, så tycker jag att du skall bevaka om den kommer på kampanj (tex CyberPhoto, Scandinavian Photo, Rajala, Japan Photo, brukar köra med liknande kampanjer). Alternativt väntar du tills en beg. kamera som säljs till ett klart vettigare pris.

11 000 är klart för högt för en beg. 6D, om du inte köper ett i princip helt oanvänt exemplar (tex uppackad endast en gång) och i butik med halvårs garanti. (Min åsikt, men andra får självklart gärna tycka till annorlunda om de inte håller med.)

Lycka till - du kommer oavsett att se ett stort lyft och få mycket kul med kameran! :)
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Tror 6D kan bli ett bra val!

En jättefin kamera som presterar väldigt väl (vi håller ju mest på att diskutera lite mindre för/nackdelar som kan vara väldigt bra att känna till och vara medveten om, men som inte alltid har stor praktisk betydelse).

Är riktigt trevlig ergonomi på den som jag personligen gillar mycket (gillar inte så tunga DSLR:er), men mitt stora råd är att testa, då det är som sagt mycket personligt och det är just du som skall trivas med din kamera (inte vi andra).

Det sagt; jag håller med de andra om att 11 000 är klart överpris för en beg. 6D. Dels så är den snart EOL (end-of-life), och i slutet av sin produktliscykel. Dels som andra också påpekar så är det typiskt en kamera som kommer på bra kampanjer emellan varven.

Redan för för 1,5 år sedan så var jag nära att köpa den ny för under 10.000, och då ingick 24-120 kitobjektiv, Wacom Intouspatta och Adobe Lr i paketet (Scandinavian Photo och Cyber Photo hade bägge dessa paket).

Sedan dess så har jag med ett antal månaders mellanrum sett 6D för liknande kampanjpris (ifrån alldeles under 10 000 till ca 12 000), men då enbart kamerahuse (dvs utan tillbehör). Oftast är det väldigt korta specialare (en dag, eller en helg kanske), så det gäller att vara med och läsa butikernas hemsidor, bevaka automatiskt på prisjakt.nu eller tipstråden här på FotoSidan (som brukar uppdateras med de mesta riktigt bra erbjudanden).

Så har du tid att vänta lite, och inte måste ha den just nu, så tycker jag att du skall bevaka om den kommer på kampanj (tex CyberPhoto, Scandinavian Photo, Rajala, Japan Photo, brukar köra med liknande kampanjer). Alternativt väntar du tills en beg. kamera som säljs till ett klart vettigare pris.

11 000 är klart för högt för en beg. 6D, om du inte köper ett i princip helt oanvänt exemplar (tex uppackad endast en gång) och i butik med halvårs garanti. (Min åsikt, men andra får självklart gärna tycka till annorlunda om de inte håller med.)

Lycka till - du kommer oavsett att se ett stort lyft och få mycket kul med kameran! :)
Cyberphoto brukar uppdatera sina begagnade kameror iaf på vardagar, tycker jag det verkar som. Hittar man nåt som man vill ha så är det bara att lägga beställningen direkt och sen får man kontakta dem efteråt med frågor (så att ingen annan hinner köpa kameran före), du har ju även 14 dagars öppet köp där på begagnade produkter.

Jag köpte min 6D för 2 veckor sen, för 10990kr där. 1000 exponeringar, komplett med alla tillbehör och mycket fint skick. Tyckte det var värt det då man ändå får 6 månaders garanti.

Just kamerahus tycker jag det kan va skönt med garanti på:)

Scandinavian photo kör väl samma sak så det är bara att hålla utkik.
 
ANNONS