Annons

Modell mot sin vilja, kommersiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Efwa

Aktiv medlem
Då har kompisen, tillika kollega, blivit ofrivillig modell på en stor reklampelare för kommunen som blinkar så vackert i mörkret för alla bilar på motorvägen att se :-I

Bilden är antagligen tagen på vårt (firmans) uppdrag och skickad till kommunens arkiv av fotografen. Dessa används ständigt i våran lokaltidning och det är ju inget att snacka om.

Men, nu har kompisen alltså dykt upp i ett kommersiellt syfte och vi vill skicka en faktura å hans vägnar för att sätta "modellstjälaren" lite på plats då vi anser att kommun och fotograf ska kunna detta utantill. Ja, lite för att tjäna en liten peng också även om det faktiskt är sekundärt och inte fråga om så mycket.

Jag hittar bara inte vad man bör fakturera som rekommendation någonstans. Någon som kan hjälpa?
 

viktor1623

Aktiv medlem
Frågan är om det är kommersiellt syfte när en kommun gör reklam. De kommuner jag fotat åt gör tolkningen att en modell inte behöver samtycka.

Om bilden bara fick användas i tidningen och inte i reklam brukar fakturan vara på det belopp en tillåten publicering hade kostat plus en summa för brottet.
 

Efwa

Aktiv medlem
Tack Victor. Jaha ja, kommuner tokar alltså lite som de vill?

Vi testar nog att fakturera med tanke på att det är en stor reklamjumbotron och en slogan som lyder "börja jobba i xxxxx".
Däremot kan jag inte hitta hur mycket en 5 sekunders blink på jumbotronen kan kosta. Har kollat i min BLF-folder.
 

angelcom

Aktiv medlem
Borde vara en rätt lätt grej att lösa.
Kommunen ska betala, inget snack.
Tokdåligt gjort tyvärr.

Lycka till.
 
ANNONS