Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vykort - kommersiellt eller ej, vad gäller??

Produkter
(logga in för att koppla)

karpowicz

Medlem
Om jag ska sälja vykort vad gäller då med personerna på vykortet. Måste man ha "modellernas" samtycke/modellrelease för att sälja dessa vykort i tex sovenirbutik?
Räknas vykort som reklam??
 

aolsson

Aktiv medlem
Har det inte litet att göra med t.ex hur många människor som är på bilden?

Har man en bild av en fullsatt läktare på Ullevi/Råsunda kan man knappast behöva tillstånd av varje enskild person.

Är bilden på en enda person bör man nog ha lov (påskrivet) innan man säljer bilden kommersiellt.
 

viktor1623

Aktiv medlem
Har det inte litet att göra med t.ex hur många människor som är på bilden?

Har man en bild av en fullsatt läktare på Ullevi/Råsunda kan man knappast behöva tillstånd av varje enskild person.

Är bilden på en enda person bör man nog ha lov (påskrivet) innan man säljer bilden kommersiellt.
Jag är inte jurist men tror att det snarare handlar om huruvida personerna går att känna igen eller inte. 1.000 personer på en läktare inklämda på 10x15 cm vykort går knappast att identifera.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Räknas vykort som reklam??
(inte heller jag är jurist)
I generll mening kan inte ett vykort klassificeras som reklam .Syftet med ett vykort är i grunden något helt annat än reklam. Exempelvis några söta kattungar i en korg med texten - vi har det bra.
Men om texten "hälsning från Ragunda" står på bilden kanske det kan betraktas som reklam för kommunen? Eller ännu extremare så kan ju faktiskt vykortsformen användas i rent reklamsyfte.


Så om du fundera på vad syftet med de tänka vykorten är så kan du säkert sortera in de som reklam eller inte.

Petter ...
 
ANNONS