Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)

genkakuzai

Aktiv medlem
Tycker annars att det är possitivt att Nokia inte sparar på krutet i RAW-filerna. En för hårt komprimerad RAW-fil hade nog skapat många ledsna ägare.
Instämmer helt och hållet. Hellre en rejäl RAW-fil än någon halvdan lösning. Är ju inte superkomplicerat att kopiera över RAW-filerna när utrymmet börjar tryta.
 

afe

Aktiv medlem
Komprimerade råfiler (i 12-bitars) från t.ex. Nikon eller Sony brukar väl bli ungefär 1MB per megapixel, så det verkar vara ungefär samma för Lumian.
 

Falumas

Aktiv medlem
Komprimerade råfiler (i 12-bitars) från t.ex. Nikon eller Sony brukar väl bli ungefär 1MB per megapixel, så det verkar vara ungefär samma för Lumian.
Min D800 (36MP) ger filer mellan ca 39MB och ca78MB (dom flesta runt 50MB) i förlustfrikomprimering 14-bitar. DNG-filerna från 1020 verkar dock bli exakt lika stora vilket tyder på okomprimerat. Att komprimeringsalgoritmen skulle lyckas exakt lika bra på alla filer låter osannolikt.

Det är dock svårt att säga hur kvaliteten är bara pga storleken. Det ligger en jädrans massa extra info i en Nikon NEF, en ganska högupplöst JPG etc.

/Karl
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag försöker få koll på DNG-filerna och det är förstås mycket lättare att få till vitbalansen men däremot har jag lite svår med detaljer och skärpa.

Här är ett exempel - vet inte om ni kommer kunna se det i denna lilla storlek men gör ett försök.

Den första bilden är JPG - endast något beskuren och sedan exporterad till 800 pixlar.

Den andra är från RAW där jag satt egen vitbalans och gjort nägra små justeringar i LR.

Jag tycker nog att JPG bilden är väl så god (även om WB är lite off). Faktum är att om man kollar på nosen på katten så är det mer detaljer från 5 megapixels JPG än 38 megapixel RAW. Jag är ju ingen hejare på bildbehandling men det känns lite som när jag jobbar med RAF filer från Fuji. Det är svårt att överträffa kamerans JPG. Men Canon kamerorna tycker jag att jag alltid får ett mycket bättre resultat från RAW.
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Som väntat var det inte så lätt att se vad jag menar på dessa små bilder. Skall lägga upp ett utsnitt istället.
 

AFJ

Aktiv medlem
En lite udda grej är att Ligtroom rapporterar andra ISO värden för DNG filerna jämfört med JPG.

På kattbilden ovan så säger JPG ISO 500 men DNG filen ISO 467. Så är det genomgående, DNG är ett värde utanför de gängse stegen.

För övrigt är kattbilden en av de första jag var riktigt nöjd med - tog den igår i sängen när vi skulle sova, där har jag definitivt inte med mig min kompaktkamera! :)

Försökte förresten ta fler kattbilder idag men det är inte så lätt med Lumian. Trots att kissen är till åren kommen och gärna sitter still är det ändå svårt att fånga rätt ögonblick eftersom AF är rätt så långsam. Dessutom tar det låååång tid från ett avtryck till dess kameran är redo för nästa bild, 45 megabytes DNG-filer hjälper väl inte till....

Det är också absolut tvunget att köra manuell tid när man kör utan blixt i glödlampsbelysning. Gör man inte det så väljer kameran för långa slutartider och man får lätt rörelseoskärpa.
 

Falumas

Aktiv medlem
En lite udda grej är att Ligtroom rapporterar andra ISO värden för DNG filerna jämfört med JPG.

På kattbilden ovan så säger JPG ISO 500 men DNG filen ISO 467. Så är det genomgående, DNG är ett värde utanför de gängse stegen.

För övrigt är kattbilden en av de första jag var riktigt nöjd med - tog den igår i sängen när vi skulle sova, där har jag definitivt inte med mig min kompaktkamera! :)

Försökte förresten ta fler kattbilder idag men det är inte så lätt med Lumian. Trots att kissen är till åren kommen och gärna sitter still är det ändå svårt att fånga rätt ögonblick eftersom AF är rätt så långsam. Dessutom tar det låååång tid från ett avtryck till dess kameran är redo för nästa bild, 45 megabytes DNG-filer hjälper väl inte till....

Det är också absolut tvunget att köra manuell tid när man kör utan blixt i glödlampsbelysning. Gör man inte det så väljer kameran för långa slutartider och man får lätt rörelseoskärpa.
Jo, den förlitar sig gärna på bildstabilisatorn. Manuell fokus, då tar den i det närmaste omedelbart när man trycker.
Smartläget kan kanske vara att rekomendera i detta fallet om du nöjer dig med 5MP, då tar den ca 10 bilder på 2sek som du sedan kan plocka din favorit ifrån.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu utsnitt av nosen, klicka på dem för 800x800 vilket är ca 100% crop på JPG bilden.

Först JPG sedan från DNG
Nu hade black rätt mycket JPG/kameragenerellt-fixar också. RAW-formatets största fördelar brukar framträda när man drar hårt i spakarna i efterbehandlingen. Lyfter partier etc.

Fortfarande ingen black-uppdatering för mig.

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Låter vettigt. Man klarar sig ju ganska långt med 5 MP, även om det låter lite jämfört med vad dagens kameror klarar.

Just de där bilderna tycker jag mig inte se någon direkt skillnad mellan. Abessinier?
 

afe

Aktiv medlem
En sak till: närbilder går att få att se skarpa ut med nästan vilken kamera som helst (i synnerhet den typen av närbild). Gör du en stadsvy på lite längre håll blir det svårare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo, den förlitar sig gärna på bildstabilisatorn. Manuell fokus, då tar den i det närmaste omedelbart när man trycker.
Smartläget kan kanske vara att rekomendera i detta fallet om du nöjer dig med 5MP, då tar den ca 10 bilder på 2sek som du sedan kan plocka din favorit ifrån.

/Karl
Manuell fokus är inget för mig.

Smartläget, om jag har förtstått rätt så måste man välja ut sin favorit i kameran, man kan inte föra över hela sekvensen till datorn och göra urvalet där, eller?

Det förefaller som smartläget inte går att använda i svagt ljus.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Nu utsnitt av nosen, klicka på dem för 800x800 vilket är ca 100% crop på JPG bilden.

Först JPG sedan från DNG
Oj oj, så snygga bilder för att vara från en mobil.
Funderar på hur många bilder man får plats med-
Om en bild är 48,5 Mb stor borde man få plats med 500-600 RAW-bilder.?
Men så har vi ju alla appar och Jpeg som tar sin plats.
 

Falumas

Aktiv medlem
Manuell fokus är inget för mig.

Smartläget, om jag har förtstått rätt så måste man välja ut sin favorit i kameran, man kan inte föra över hela sekvensen till datorn och göra urvalet där, eller?

Det förefaller som smartläget inte går att använda i svagt ljus.
Jodå, det skapas en NAR-fil i smartläget som är en zip-fil som innehåller alla bilderna och en xml-fil.
Smartläget fungerar bäst i bra ljus.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
En sak till: närbilder går att få att se skarpa ut med nästan vilken kamera som helst (i synnerhet den typen av närbild). Gör du en stadsvy på lite längre håll blir det svårare.
Om du tittar på hela bilden är ju mer än hela katten med, visserligen inte jättelångt bort men närbild skulle jag inte kalla det.

/Karl
 

AFJ

Aktiv medlem
Oj oj, så snygga bilder för att vara från en mobil.
Absolut!

Det är uppenbart att sensorn i Lumia är bra.

Det är väl egentligen detta som det hela kokar ner i.

Kan man acceptera de begränsningar som en mobiltelefon har i form av handhavande, tröghet, fast brännvidd etc, ja då är Lumian fantastiskt bra.

Vill man däremot - som jag - ha den flexibilitet som en bra kompaktkamera erbjuder och är beredd att acceptera "en pryl till i fickan" så kommer Lumian inte att fungera fullt ut som ersättare.
 
ANNONS