Annons

Köpråd gällande Canon EOS 7D mark ll

Produkter
(logga in för att koppla)

Kisco

Aktiv medlem
Hej Kisco

Vilken kamera rekommenderar du då, för jag vill inte ha en billig kamera. För billiga kameror har ofta allt för ofta för många kompromisser. Jag. Vill gärna ha i samma klass som 7DM2 allt Nikons D500 eller snäppet bättre.
Jag har svårt att rekommendera något alternativ. Så bra på kameror är jag inte. Går du upp till en fullformatskamera kommer du att få en dyrare kamera, dyrare objektiv och samtidigt bättre bildkvalite.

Jag köpte min 7D mark2 för att fota fåglar i aktion, ta mc-bilder i farten, försöka fånga ögonblicksbilder som rör sig.

Du kommer kunna fotografera din dotter när hon rör sig, ramlar, hoppar och springer med en 7D mark2. Jag vill bara tala om att en 7D mark2 inte är nödvändigt för just sånna bilder eftersom det är i första hand en actionkamera för snabba rörelser.

Det är personen bakom kameran som avgör hur bra bilderna blir, inte i första hand kameran. Tro mig för jag håller på att lära mig.
 

ralex911

Aktiv medlem
Blir ett jättebra paket som du kan växa länge med!
Vet inte vad du har för erfarenhet av att fota med systemkamera. Jag förvånades över hur mycket inställningar det finns på en modern kamera. När du börjar utforska så kommer du få oförklarliga problem med suddiga bilder (fick i alla fall jag). Kameran gör sällan fel utan du behöver förstå orsaken och vad du ska göra annorlunda. Internet (youtube och forum) är fantastiskt för att förstå orsak, att läsa manualen är ännu bättre. Det finns dessutom en app http://www.canon.se/apps/ som gör det lite enklare att hitta tid att läsa.

Kamerans automatläge täcker de flesta fototillfällen. När/om du känner dig redo att experimentera så ger de många autofokuspunkterna tillsammans med bländare 2,8 väldigt stor frihet att placera skärpan precis där du vill ha den. Brusegenskaperna är inte fantastiska men tillräckligt bra för att kunna fota i ganska svag belysning. Kort sagt inget att skylla på utan bara läsa på...prova...misslyckas...läsa på igen...prova...lyckas. Underbart roligt! Kanske börjar du fotografera i RAW-format vilket öppnar fantastiska möjligheter i efterbehandling av bilder.

Nu tycker jag inte du ska skaffa en massa fler prylar utan jobba med det du köpt.
Om du ändå ska köpa ytterligare en pryl så rekommenderar jag en extern blixt tex Canon EX 430EXII eller nyare modell. En extern blixt lyfter bilderna på barnen något enormt! Kolla gärna denna film https://www.youtube.com/watch?v=mMiYgxVTS_0 (starta vid 49:22) för exempel om vad man kan uppnå.

Lycka till och var inte rädd för att prova!
 

Szajda

Aktiv medlem
Blir ett jättebra paket som du kan växa länge med!
Vet inte vad du har för erfarenhet av att fota med systemkamera. Jag förvånades över hur mycket inställningar det finns på en modern kamera. När du börjar utforska så kommer du få oförklarliga problem med suddiga bilder (fick i alla fall jag). Kameran gör sällan fel utan du behöver förstå orsaken och vad du ska göra annorlunda. Internet (youtube och forum) är fantastiskt för att förstå orsak, att läsa manualen är ännu bättre. Det finns dessutom en app http://www.canon.se/apps/ som gör det lite enklare att hitta tid att läsa.

Kamerans automatläge täcker de flesta fototillfällen. När/om du känner dig redo att experimentera så ger de många autofokuspunkterna tillsammans med bländare 2,8 väldigt stor frihet att placera skärpan precis där du vill ha den. Brusegenskaperna är inte fantastiska men tillräckligt bra för att kunna fota i ganska svag belysning. Kort sagt inget att skylla på utan bara läsa på...prova...misslyckas...läsa på igen...prova...lyckas. Underbart roligt! Kanske börjar du fotografera i RAW-format vilket öppnar fantastiska möjligheter i efterbehandling av bilder.

Nu tycker jag inte du ska skaffa en massa fler prylar utan jobba med det du köpt.
Om du ändå ska köpa ytterligare en pryl så rekommenderar jag en extern blixt tex Canon EX 430EXII eller nyare modell. En extern blixt lyfter bilderna på barnen något enormt! Kolla gärna denna film https://www.youtube.com/watch?v=mMiYgxVTS_0 (starta vid 49:22) för exempel om vad man kan uppnå.

Lycka till och var inte rädd för att prova!
Har liten erfarenhet (med 450D)men tanken är att jag ska bli bättre och bli hobbypro fotograf. Men stort tack för inputen och belysningen samt tipsen!
 

Szajda

Aktiv medlem
Jag har svårt att rekommendera något alternativ. Så bra på kameror är jag inte. Går du upp till en fullformatskamera kommer du att få en dyrare kamera, dyrare objektiv och samtidigt bättre bildkvalite.

Jag köpte min 7D mark2 för att fota fåglar i aktion, ta mc-bilder i farten, försöka fånga ögonblicksbilder som rör sig.

Du kommer kunna fotografera din dotter när hon rör sig, ramlar, hoppar och springer med en 7D mark2. Jag vill bara tala om att en 7D mark2 inte är nödvändigt för just sånna bilder eftersom det är i första hand en actionkamera för snabba rörelser.

Det är personen bakom kameran som avgör hur bra bilderna blir, inte i första hand kameran. Tro mig för jag håller på att lära mig.
Sant och tack för feedback!! Det blir action senare när jag behärskar kameran i form av vildlife.
 

Szajda

Aktiv medlem
Kul med nya prylar,
mycket minneskortskapacitet, ska du spela in långfilm eller ut på långsemester?
Hej

Det blir både och nu när jag ska lära mig kameran.
Reser en del och långa resor blir det så vill man inte få slut på minnet för jag tar både i Raw och jpeg hehe. Film blir nästa steg och då var det lika bra och ha allt hemma, när jag kommer börja med filmning.
 

nivas

Aktiv medlem
Hej

Det blir både och nu när jag ska lära mig kameran.
Reser en del och långa resor blir det så vill man inte få slut på minnet för jag tar både i Raw och jpeg hehe. Film blir nästa steg och då var det lika bra och ha allt hemma, när jag kommer börja med filmning.
Bara som info, du har minneskort som räcker till ungefär 17000 bilder om du plåtar i jpg+raw. Alternativt bortåt 22 timmar film.
 

martinot

Aktiv medlem
Tips: även om det alltid är bra med gott om plats, så vänta inte med att tömma korten tills att de börjar bli fulla. Försök att emellan varven tömma korten till datorn, eller annan enhet som du backupar. Synd om du skulle förlora 10-tusentals bilder på ett kort i ett svep!

Sedan så kan jag rekommendera, då kameran har stöd för det, att använda bägge minneskortplatserna. Sätt kameran till att spara bilder till bägge korten. Kör du RAW+JPEG så kan du ställa in att spara RAW på ett kort och JPEG på ett annat. Så slipper du bli ledsen om det någon gång blir fel på ett kort, eller om du råkar tappa bort det (tex. på någon resa).
 

Szajda

Aktiv medlem
Tips: även om det alltid är bra med gott om plats, så vänta inte med att tömma korten tills att de börjar bli fulla. Försök att emellan varven tömma korten till datorn, eller annan enhet som du backupar. Synd om du skulle förlora 10-tusentals bilder på ett kort i ett svep!

Sedan så kan jag rekommendera, då kameran har stöd för det, att använda bägge minneskortplatserna. Sätt kameran till att spara bilder till bägge korten. Kör du RAW+JPEG så kan du ställa in att spara RAW på ett kort och JPEG på ett annat. Så slipper du bli ledsen om det någon gång blir fel på ett kort, eller om du råkar tappa bort det (tex. på någon resa).
Tack för tipset!
Det precis så jag har satt up kameran, Raw på stora kortet 128GB medan jpeg på SD kortet 64GB då får man även sk backup indirekt.
 

machristensson

Ny medlem
Vad vill du fotografera - typ av situation?

Jag är ute efter Canon Eos 7D Mark ll med Tamron AF 16-300/3,5-6,3 Di II VC PZD objektiv.

Tanke är att jag ska ha kameran många år där av intresse för denna kameran eller liknade nivå.
Jag är seriös amatör som vill ha en allround kamera i många år som jag dessutom kan växa i med tiden.

Finns det någon annan kamera som rekommenderas

Tackar på förhand för era tips

Vad är det som lockar dig till att fotografera?
Dokumentera familjen, barnen, semestern
Natur, fåglar, sport något annat?

Svara mig på detta så kan du få bättre svar från mig
mvh Magnus
 

Szajda

Aktiv medlem
Vad är det som lockar dig till att fotografera?
Dokumentera familjen, barnen, semestern
Natur, fåglar, sport något annat?

Svara mig på detta så kan du få bättre svar från mig
mvh Magnus
Hej och tack för visat intresse att hjälpa mig :)

Jag skulle säga dokumentera, familj (speciellt min dotter som är mitt enda barn) sedan natur generellt och fåglar.

Men primärt dottern och natur sekundärt dokumentera och fåglar!
 

Szajda

Aktiv medlem
Så nu har man lekt lite med kameran så känns det att det är en del att lära sig. Likaså att natten blev lite lång hehe.

Likaså är jag imponerad över hur bra jpeg bilder kameran tar i låga ISO utöver RAW bilder. Nu är det dags att lära sig men magiska triangeln mellan i olika situationer. Finns det något bra pdf bok eller youtube som förklarar och visar på ett bra sätt triangeln och deras tre element så jag kan lära mig fortare att använda kamera manuellt!
 
Så nu har man lekt lite med kameran så känns det att det är en del att lära sig. Likaså att natten blev lite lång hehe.

Likaså är jag imponerad över hur bra jpeg bilder kameran tar i låga ISO utöver RAW bilder. Nu är det dags att lära sig men magiska triangeln mellan i olika situationer. Finns det något bra pdf bok eller youtube som förklarar och visar på ett bra sätt triangeln och deras tre element så jag kan lära mig fortare att använda kamera manuellt!
Kör gärna något av mellanlägena ett tag. Exempelvis TV-läget eller AV-läget. Då kan du exempelvis bestämma dig för att ha ett kortare skärpedjup och sedan låta kameran ta hand om allt annat. Du kan också bestämma dig för att ha en snabb slutare så att du kan ta rörliga motiv skarpt, och sedan låta kameran sköta resten.

Dvs. man lär sig mycket fort genom att ha få variabler samtidigt att hantera.

För landskap/utomhusbilder utan speciellt fokus på något objekt
ISO 100. Använd AV-läget. Sätt ett skärpedjup kring F8-22 beroende på objektiv och vad du ska göra. Sätt fokuspunkt ca 1/3 in i bilden. Fokusera gärna manuellt och använd då live-view-läget (tryck på knappen som även ställer om från filmning till fotograferande). Klicka på förstoringsglaset för att zooma in digitalt för att lättare kunna se så att fokus blir korrekt. Glöm inte att kameran bör stå still ovanpå något objekt alternativt använda stativ.

För att fotografera springande barn
Sätt ISO på så mycket som behövs. Kanske ISO 800-1000 på Canon 7DII, sätt en slutare på 640 eller högre, gärna 1250.

Genom att laborera med denna typ av inställningar och fotograferingsmetoder kommer du mycket fort kunna behärska fullt manuellt läge och samtidigt kunna skapa de kreativa typer av bilder du önskar.

Slutligen ett ISO-tips. Om du använder Lightroom eller liknande finns det en brusreduceringsfunktion. I Canon Digital Professional som är ett bra program du får gratis med kameran, fungerar det på samma sätt som i Lightroom. Du har en spak du kan dra i. Genom att nyttja denna kommer brusigheten att försvinna. Tar du i för mycket försvinner lite detaljer men då kamerna är så högupplöst och bilderna oftast används på nätet (inte till att trycka affischer) kan du tvätta bort ISO-brus i ganska stor omfattning. Du kommer då upptäcka att dina bilder och din kamera räcker längre ISO-mässigt än du tidigare trodde. 7DII är perfekt ISO-mässigt upp till ca ISO 1000 och för eget bruk kan du använda hur högt ISO som helst beroende på vad du gillar. Om du gör bilden svartvit och inte tvekar att få till en mer gammaldags look kan du köra ISO 12800 och få snygga bilder med Canon 7DII.

PS: Titta gärna på Youtube. För landskapsbilder, sök på Thomas Heaton. För massor med nybörjartips inom allt och tips för att komma billigare undan, sök på Tony Northrup.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Grattis till nya kameran.

Skaffade själv en 7D2 för ett tag sedan, som backup till 5D4 och möjlighet till cropsensor vid rätt tillfällen. Kombinationen fungerar över förväntan. Har alltid varit lite avigt inställd till att kombinera fullformat och APS-C, men det här funkar bra. Mycket tack vare att de båda husen är nära nog identiska i ergonomi och hantering.

Gillar också filerna. Dom har bra "umpf" redan från början
 
ANNONS