Annons

Panasonic GX80 vs Sony A6000

Produkter
(logga in för att koppla)

Magjoh

Aktiv medlem
Hej hej.

Hade nästan bestämt mig för Panasonic GX80 men sen helt plötsligt började jag läsa lite mer om Sony A6000, hur står sig dessa mot varandra?

Några tips på vilken man bör välja och varför?

Mvh Magnus
 

Utvandraren

Aktiv medlem
De är relativt olika kameror med olika styrkor. A6000 har bättre sensor och GX80 inbyggd bildstabilisator.

Avgörande är enligt min mening att se på vilka objektiv som finns och som man vill ha. Själv bytte jag till Sony efter några år med m43 och vantrivdes ett tag med Sony innan jag bytte tillbaka till m43. Jag tycker att utbudet av bra objektiv för någorlunda rimlig penning är betydligt bättre för m43 än för Sonys APS-C. Nu har jag en Panasonic GX80, som kompletterats med en G80 som tål (o)väder lite bättre.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Som långvarig ägare av både GX7/GX80 och Sony Axxxx kan jag bara svara: Sony!

Har nu A6500 och det som gör det till min vinnare stavas först och främst : sensorn....
https://www.dxomark.com/sony-a6500-sensor-review/

Kör nästan enbart RAW och den sensorn är fantastisk. Samma sensor finns även i A6300, men A6000 ligger aning under bröderna A6500/A6300.

Är även mycket nöjd med AF på både A6000 och 6500.

Antiskak på A6500 är också mycket bra och den har gjort att jag satsat på prisvärda Samyang och Sigmaobjektiv (utan bildstab) i stället för Sony/Zeiss med OSS.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Jag har haft två A6000 och är mycket nöjd med kamerorna tillsammans med tre objektiv 10-18, 16-60 och 70-200 så blev det väldigt bra bilder.
A6000 är mycket lättare jämfört med GX80
Finns bara ett fel med kameran, det är svårt att sätta i och ta ur minneskortet.

Mvh Hasse
 

Swebilbo

Aktiv medlem
Det finns ett STORT fel med sony a6000... LJUDET! Det r högt, iaf för den som gillat gatufoto. Där är sony a65300/6500 och panasonic överlägsna.
 
ANNONS