Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ditt favoritprogram för RAW-bearbetning

Produkter
(logga in för att koppla)

contender

Aktiv medlem
Använder ACR, har sneglat lite på Lightroom men tycker programmet i sig är för långsamt på min dator. Men nya ACR i CS3 betan verkar väldigt lovande. Har testat Rawshooter premium också men gillar ACR bättre för det var bra integrerat med photoshop.
 

petter olsson

Aktiv medlem
Jag kör Capture One LE. Tycker det fungerar riktigt bra. Lätt att välja en bra exponering och sen justera lite kurvor på den innan man kör ut till tiff.

/petter
 

kalisz

Aktiv medlem
Kör mest med capture one men testat även rawshooter
och bibble pro.

ACR är bra för enstaka bilder men har du många bilder så ska konverteras till t.e.x websida
så tar lång tid i PS.
(eller så har jag inte lärt mig :)

Har även kompletterat med färgprofil från
http://www.etcetera.cc/pub

som gör att man inte behöver korrigera färgerna
lika mycket...

//Michael
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har blivit frälst i Nikons Capture NX. Kontrollpunkterna (eller U-Points som Nikon kallar dom) är magiska och ger möjlighet att justera delar i bilden direkt i RAW-filen. Så när som på kloning av skräp gör jag numera bilderna helt klara direkt i NX.
 

xandx

Aktiv medlem
Rawshooter premium!
Men sneglar mer och mer mot capture nx.

Jag väntar med spänning på Adobes version av rawshooter efterssom de köpt den.
 

Chasid

Aktiv medlem
Valet stod mellan Capture One Pro och Bibble Pro, det blev Bibble Pro mycket p.g.a. funktioner som Noise Ninja och Perfectly Clear. Bildkvaliteten vid RAW-konvertering är i mina ögon helt identisk mellan programmen.
 

silversky

Aktiv medlem
Arbetade länge i Capture One Pro men tröttnade lite på den dåliga supporten och strulet med färgprofilerna. För tillfället använder jag Canons DPP, den senaste versionen, som kan upplevas lite långsamt vid stora mängder filer men ger mig det jag vill ha i slutändan. Är väldigt nyfiken på att jobba med Lightroom och ACR4, som väl förmodligen blir orsaken till att jag måste byta plattform till slut, suck!
 

stooss

Aktiv medlem
Jag kör endast Lightroom sedan Beta3 kom.

Funderar på Apple Aperture och Nikon Capture NX men har inte testat dessa än.
 

jorgene

Aktiv medlem
Som RAW-konverterare för Nikons NEF, tycker jag kvalitetsmässigt att deras egna Capture NX är oöverträffat, precis som Capture4 var dessförinnan.

För själva efterbearbetningen finns det en del saker att åtgärda och finslipa i NX, men jag hyser gott hopp om ganska stora förbättringar när version 1.1(?) kommer. Känner att det finns nytänkande och potential i NX, t.ex. i den nya "U-points"-tekniken, som Arleklint berörde tidigare i tråden. Så mycket snabbare och mer intuitivt än lagerhanteringen i PSCS.

(Läs mer om NX i senaste "Nikon Pro", ni som har den. En hel del matnyttigt om t.ex. s/v-konvertering och om just U-point i jämförelse med PSCS' lagerhantering. Plus en intervju med "mannen bakom" Capture NX).
 
ANNONS