Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

LoveAnna

Medlem
Jag älskar att fota , men känner nu att min digital kamera inte längre räcker till , till det jag vill fota. Bildkvaliten är inte den bästa och man kan inte zooma in / gå nära ett objekt jag vill fota utan att det blir grynigt och suddigt.

Nu känner jag att jag är redo för en systemkamera. Det finns så många systemkameror att välja bland , märken likaså. Jag vill ha en systemkamera som ger klara och fina bilder , samt man kan zooma in med utan att det blir grynigt och suddigt.

Jag har kollat på Canon EOS 1000D och Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 . Vad är skillnaden mellan dessa två kameror? Med Canon EOS 1000D kan man få bra packet erbjudanden med kameraväska, stativ , minneskort , samt objektiv. Jag är villig att spendera runt 3000-5000 kr på en systemkamera.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror och vill därför inte ha en jätte avancerad kamera. Men den ska ändo ta bra och klara bilder samt klara av att zooma in utan att det blir grynigt och suddigt.

Det är verkligen en djungel där ute med systemkameror och det är verkligen svårt och veta vad man ska välja. Har ni tips på någon annan systemkamera kanske som passar en nybörjare? Eller andra tips att dela med er av ?
 

Jostein

Aktiv medlem
Du kan hålla på i evigheter med jämförelse av antal pixlar, ljuskänslighet, objektivutbud, hastighet för seriebilder och annat. Men i slutändan är det så enkelt att du bör hitta en kamera som du tycker om. Utan att ha testat allt på marknaden skulle jag vilja påstå att alla systemkameror är bra. Välj den som känns bäst för dig.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
"Jag har kollat på Canon EOS 1000D och Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 . Vad är skillnaden mellan dessa två kameror?"

Svar: Skillnaden är att i ena erbjudandet ingår ett objektiv i det första ingå bara kamerahuset, du kan alltså inte fotografera med första alternativet så vida du inte köper ett objektiv till kameran eller om du redan har ett objektiv passande till kameran sedan innan.


"Jag är villig att spendera runt 3000-5000 kr på en systemkamera."

Svar: 3000:- är nog tufft, men priset på sytem har sjunkit. Det paketet du angav innan låter bra, priset vet jag inte men på scandinavian Photo kan du få det paketet för under 4000:-
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10752047

"Men den ska ändo ta bra och klara bilder samt klara av att zooma in utan att det blir grynigt och suddigt."

Svar: kameran zoomar ingenting på en systemkamera, det är objektivet som gör det. Hur mycket beror på vad för objektiv du har köpt. Tänk på att det är alltid objektivet som avgör hur nära eller hur långt ifrån du kan fotografera. med det medföljande kitobjektivet kan du inte krypa på marken och fotografea blommor och få jättestora närbilder, sk macro. Till detta behövs ett sk macroobjektiv. jag vet inte vilket zoomomfång din kamera hade innan, men troligtvis kommer du märka en stor skillnad i omfånget mellan nya utrustningen och din gamla. Kitobjektivet bjuder inte på samma omfång som du troligtvis är van vid, långt ifrån.
 

LoveAnna

Medlem
Vilken kamera ska jag välja

Tack för alla tipsen.

Jag har nu kollat in packet erbjudanden på pixmania.se de har verkligen bra priser där. Men vad behöver man igentligen till kameran? Behöver man en kamera väska , stativ mm?

De har ett packet erbjudande där man får CANON EOS 1000D + EF-S objektiv 18-55 f/3.5-5.6 II + Fodral Reflex 15 X 11 X 14.5 CM + Minneskort SDHC 8 GB + Stativ PANORAMIC för 4646 kr . Låter det bra?

De olika rabatt/packet erbjudandena kan man hitta här http://www.pixmania.se/se/se/2506254/art/canon/eos-1000d-ef-s-objektiv-1.html
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Tack för alla tipsen.

Jag har nu kollat in packet erbjudanden på pixmania.se de har verkligen bra priser där. Men vad behöver man igentligen till kameran? Behöver man en kamera väska , stativ mm?

De har ett packet erbjudande där man får CANON EOS 1000D + EF-S objektiv 18-55 f/3.5-5.6 II + Fodral Reflex 15 X 11 X 14.5 CM + Minneskort SDHC 8 GB + Stativ PANORAMIC för 4646 kr . Låter det bra?

De olika rabatt/packet erbjudandena kan man hitta här http://www.pixmania.se/se/se/2506254/art/canon/eos-1000d-ef-s-objektiv-1.html
Låter väl inte fel, dock vet jag inte om fodral, väska är det mest akuta. Minneskort behöver du dock och en kortläsare kan verkligen vara att föredra. väljer i vilket läge som helst en kortläsare före väska, men det är nog en smaksak med väskan. Vissa kan säkerligen inte tänka sig en kamera utan väskan, jag har aldrig någonsin aldrig använt väska. har kameran istället i en kameraväska.

däremot tycker jag nog att du skall fundera noga på om Pixmania är affären du skall använda dig av... pengarna är inte allt, framför allt inte oo det skiljer så lite mellan en äkta fotoaffär och en elektronikmarknad.... Du väljer själv, men jag hade valt någon av dessa butiker: Det brukar löna sig i längden... enligt rykten får man godis om man handlar på cyberphoto...
http://www.scandinavianphoto.se/
http://www.cyberphoto.se/

Lycka till!
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Varning för det där stativet,det är billigt ,skrangligt och ostadigt plus svårmanövrerat.Börja med huset,objektivet samt minneskort och ev en större väska där du får plats med lite grejer.Stativ bör du köpa senare när du märker att du behöver det och lägg då i varjefall runt1500kr om du vill ha ett bra,ev med kulled.Köp objektivet med IS i namnet som betyder bildstabilisering på Canonspråk.Skulle om jag var du köpt grejerna hos Cyberphoto eller Scandinavian photo som någon föreslog ! MVH.
 

j2^

Aktiv medlem
Tack för alla tipsen.

Jag har nu kollat in packet erbjudanden på pixmania.se de har verkligen bra priser där. Men vad behöver man igentligen till kameran? Behöver man en kamera väska , stativ mm?

De har ett packet erbjudande där man får CANON EOS 1000D + EF-S objektiv 18-55 f/3.5-5.6 II + Fodral Reflex 15 X 11 X 14.5 CM + Minneskort SDHC 8 GB + Stativ PANORAMIC för 4646 kr . Låter det bra?

De olika rabatt/packet erbjudandena kan man hitta här http://www.pixmania.se/se/se/2506254/art/canon/eos-1000d-ef-s-objektiv-1.html
Det stativet är verkligen skräp. Jag törs nästan garantera att du kan hålla kameran stadigare i händerna.

En väska är faktiskt inte en dum idé, särskilt inte på de billiga husen, för de är inte tillverkade för särskilt oöm behandling.

Tänk också på att Pixmania har en (förvisso helt legal) syn på garanti kontra reklamation som de flesta troligen tycker är märklig jämför "med vad man är van vid".

Kika på exempelvis http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855noIS 4499 för samma pylar, fast köpt från en svensk handlare med normal svensk garanti. Eller drygt 4700 på Scandinavian Photo

VILL du nödvändigtvis få med ett sådant stativ så kostar samma stativ (Fast med ett annat märke påklistrat) 325kr på Cyberphoto / 279kr Scandinavian Photo.. Men jag kan nästan lova att du aldrig kommer att använda det. :)
 
Senast ändrad:

JazzBass

Aktiv medlem
Rangliga stativ funkar alldeles utmärkt som blixthållare. Men å andra sidan behöver nog ha en dyrare kamera om man ska börja med fjärrstyrning av blixtar... :)

Jag har fotat en del med rangliga stativ, och de kräver att man använder fjärr- eller tidsutlösare, för så fort man rör eller släpper kameran så svajar den till. Långa slutartider och blåsigt väder är inte heller nån bra kombination med ett rangligt stativ. Bra stativ kostar tyvärr från ca 2000kr uppåt.
 

and30ers

Aktiv medlem
Canon EOS 1000D är en skitkamera. Canon EF-S 18-55 II är ett skitobjektiv. Båda representerar botten på vad Canon någonsin har presterat inom området digitala systemkameror.

Köp den här, M-Y-C-K-E-T bättre till lägre pris. Minnesskort ingår dessutom, och ett UV-filter. Stativ behöver du inte. Väska behöver du inte heller, på med linsskyddet och ner med den i handväskan eller ryggan eller vad du nu bär dina grejor i.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=133419
 

and30ers

Aktiv medlem
De har ett packet erbjudande där man får CANON EOS 1000D + EF-S objektiv 18-55 f/3.5-5.6 II + Fodral Reflex 15 X 11 X 14.5 CM + Minneskort SDHC 8 GB + Stativ PANORAMIC för 4646 kr . Låter det bra?
Det låter bra om du vill förlora 2500kr i samma sekund som du går ut från butiken. Det är vad prylarna är värda om du ångrar dig och försöker sälja grejerna på Fotosidan eller Blocket.
 

Frocli

Aktiv medlem
Canon EOS 1000D är en skitkamera. Canon EF-S 18-55 II är ett skitobjektiv. Båda representerar botten på vad Canon någonsin har presterat inom området digitala systemkameror.

Köp den här, M-Y-C-K-E-T bättre till lägre pris. Minnesskort ingår dessutom, och ett UV-filter. Stativ behöver du inte. Väska behöver du inte heller, på med linsskyddet och ner med den i handväskan eller ryggan eller vad du nu bär dina grejor i.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=133419
Canon 1000D är inte alls skitkamera, däremot 18-55 är skitobjektiv utan IS. Se till att du får samma objektiv med IS markering (stabilisering) som kostar bara några hundra extra.

Det finns faktiskt inga dåliga systemkameror idag att köpa, alla är bra, och gör väldigft bra bilder, mycket bättre än de kompakter du hade förut..

Någon skrev på forum om en Olympus E450 med 14-45 som Mediamarkt kränger för 2000 kr.
Det är sannolikt att de ska sluta sälja det, därför den låga priset. Det är ett fynd, det är en riktigt bra kamera.
 

and30ers

Aktiv medlem
Skulle du själv köpa 1000D och 18-55 II för 4650kr?
Om tjejen köper 450D + 18-55 IS för 3500kr gör hon en betydligt bättre affär.
Om hon säljer den första får hon tillbaka 2200kr, säljer hon den andra får hon tillbaka 3500kr.

450D är MYCKET bättre än 1000D. Bättre sensor, mindre brus, 12 mot 10 MP, 3.5 mot 1.5 bilder/sekund i RAW (om ett år skjuter hon RAW), 3" mot 2,5" LCD, gummigrepp mot hårdplast. 9 mot 7 AF-punkter, snabbare AF.

18-55 IS är MYCKET bättre än 18-55 II. Skarp mot suddig, bildstabilisering mot ingen bildstabilisering.
 
Senast ändrad:

William Spiik

Aktiv medlem
Om tjejen köper 450D + 18-55 IS för 3500kr gör hon en betydligt bättre affär.
Det är möjligt, men att kalla 1000D för en skitkamera är bara så fel som det kan bli. Självklart är dyrare kamera bättre, men 1000D är fortfarande fullt duglig för en nybörjare. Orättvist att du också jämför 450D's begagnade pris men 1000D's nypris (och du har ändå inte valt det billigaste, det går säkert att få 1000D + 18-55mm för ~4000:-, inte 4700:- som du skriver).

Länken du skickade visade 450D + 18-55mm IS för 3.500:- begagnat, men det finns säkert annonser där 1000D + 18-55mm (utan IS dock, vilket suger) säljs för 2.500:-.

Jag hittade dem. William och Spiik.
Fyndigt.
 
Senast ändrad:
ANNONS