Annons

Hur många av oss bröllopsfotografer så skickliga att...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
...en kompis till mig som varit yrkesverksam porträttfotograf påstår att denne aldrig bildbehandlar sina bilder utan det är som de kom ur kameran. T.o.m. de porträtt mina föräldrar gjorde på mig och mina syskon på den "analoga" tiden är aningen behandlade, bl.a. kraftig vinjettering.

/Stefan

/Stefan
hade det inte varit mer riktigt och enklare att bara fråga:

"Tror ni det finns fotografer som uteslutande levererar obehandlade bilder direkt från kameran till kund? Jag har en kompis som påstår att denne gör så, vad tror ni?"

Mindre risk för missförstånd, mindre tjafs om vad som efterfrågas och du kanske för mer konkreta svar istället för att dra in hur duktiga gemene fotograferna är...
 

badboll

Aktiv medlem
Jag ser det snarare så att det är väl olyckligt att många resonerar så att fotograf X är bättre än fotograf Y bara för att denna väljer att enbart leverera bilder obehandlade. Varför skulle det vara så egentligen?

Är folk så konservativa så får det väl stå för dom, jag tror aldrig någonsin jag fått en bild direkt ur kameran som jag inte ser möjlighet till att jobba lite med efteråt för att få den bättre. För att få fram just den känslan jag vill ha med bilden. En bild kan vara en fullträff direkt ur kameran men då ser jag bara ÄNNU större möjlighet att få den riktigt bra efter att jag gjort det jag vill med den efteråt.

Men är man nöjd med att köra oarbetade JPG's så är det väl så, synd att många inte förstår hur galet begränsande det är :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag ser det snarare så att det är väl olyckligt att många resonerar så att fotograf X är bättre än fotograf Y bara för att denna väljer att enbart leverera bilder obehandlade. Varför skulle det vara så egentligen?

Är folk så konservativa så får det väl stå för dom, jag tror aldrig någonsin jag fått en bild direkt ur kameran som jag inte ser möjlighet till att jobba lite med efteråt för att få den bättre. För att få fram just den känslan jag vill ha med bilden. En bild kan vara en fullträff direkt ur kameran men då ser jag bara ÄNNU större möjlighet att få den riktigt bra efter att jag gjort det jag vill med den efteråt.

Men är man nöjd med att köra oarbetade JPG's så är det väl så, synd att många inte förstår hur galet begränsande det är :)
Mitt i prick.

/Stefan
 

Anders Östberg

Guest
[Fotar inte bröllop, men ändå ...]

Man kan ju fota på olika sätt; med sikte på att det ska vara klart i kameran, eller med tanken att bilderna ska efterbehandlas. I det senare fallet går det förstås inte att lämna ut dom direkt till kunden.

Ett exempel kan vara att jag vill försöka bevara detaljer i högdagrar och därför underexponerar lite med flit, för att sedan processa bilden i efterhand för att få tillbaka lite ur skuggorna. En annan teknik kan vara att ställa ner kontrast och färgmättnad i kameran för att få lite mer marginal till urfrätta partier, och sedan trycka upp färgerna och kontrasten i efterhand. Direkt ur kameran är bilderna inte bra då, men förhoppningsvis blir dom det med lite arbete i Photoshop.

Personligen visar jag inte en enda bild obehandlad, minimum behöver dom beskäras och skärpas. Men nu fotar jag i och för sig nästan alltid i råformat, och då faller hela diskussionen om att lämna ut bilder "obehandlade":

Att man på något sätt skulle vara "skickligare fotograf" för att man fotar i JPEG är strunt tycker jag, snarare väljer man bort möjligheten att få den högsta tänkbara kvaliteten på sina bilder. Att sätta exponering, komposition m.m rätt har inget med filformatet att göra.
 
Senast redigerad av en moderator:

JazzBass

Aktiv medlem
Jag är inte proffs, långt ifrån, och har bara fotograferat ett bröllop (åtminstone halv-) seriöst, men svarar ändå: Jag skulle inte våga mig på det. Dessutom tycker jag numera som nyfrälst lightroomare att det är behändigast att fotografera allt i råformat, så en viss bearbetning blir jag tvungen att göra i vilket fall som helst. Och när man ändå håller på kan man ju lägga lite extra tid på att få bilderna bra istället för att snabbt exportera iväg dem. Jag vill ogärna visa upp oredigerade bilder om de inte blivit riktigt bra direkt, och dessutom vill jag inte visa alla bilder. Tänk om folk skulle se hur många dåliga bilder man tar.......... ;-)
 
ANNONS