Annons

Säkerhetkopiering - bästa alternativet

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil94

Medlem
Hejsan!

Har tänkt mycket på det här med säkerhetkopiering av fotografier. Jag är knappast ensam om att fundera på vad som är det bästa alternativet för en medelsvensson som vill ha sina bilder i säkert förvar. Tänker att ni gärna får dela era bästa tips och förslag på smartaste metoder.

I dagsläget så har jag en något spretig metod när jag säkerhetskopierar mina bilder. Först och främst har jag majorieteten av bilderna lagrade på min macbook pro som jag ständigt har på språng, vill förstås frigöra detta utrymmet och ersätta med annat genom att bara ha de senaste bilderna lagrade där.

Har även en klassisk fysisk extern hårddisk som jag kör timemachine med och har alla bilder lagrade på.

Har en lite mindre extralagring på icloud i form av 50gb, just för att mina bilder på min iphone även ska få plats där.

Och slutligen har jag upptäckt Google Bilder som kostnadsfritt lagrar mina bilder obegränsat i en begränsad storlek. Fantastiskt bra grej! Dock får majoriteten av mina filmer från mobil eller kamera inte plats där, vilket jag förstås kräver.

Det jag söker är en lagring som kan ersätta min macbooks hårddisk, det smartaste hade varit om jag kunde komma åt filerna via datorn var jag än befann mig - alltså känns molnlagring eller motsvarande en timecapsule vettigt. Just en timecapsule känns onödigt dyr, jag förutsätter att det finns billigare alternativ på marknaden. Eller är det kanske just en sån man bör satsa på?

Känns som det finns en hel del andra alternativ också, dropbox, icloud, google bilders betalabonnemang, google drive m.m. Eller är kanske bara en till hederlig extern hårddisk lösningen på problemet?

Vad anser ni är bäst för mig i min situation? Och vad kör ni på?

Vänliga hälsningar,
Emil
 
ANNONS