Annons

Vitbalans från E-M1 Mk ll

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Jn

Aktiv medlem
Hej

När jag sätter kameran på wb molnigt ska det enligt manualen bli 6000 K. När jag laddar in i LR är vitbalansen på 5200 eller nåt.
Jag testade med att välja 6000 K i kameran, men med samma resultat.
Motsvarande händer med dagsljus - 4500 i st f 5300 (osäker på exakta siffror nu).

Eftersom jag kör RAW är det ju inget jätteproblem - har lagt in snabbval i framkallningsdelen, så jag ställer ju om en radda bilder på en gång - men det är lite irriterande på 20 000kr kamera.

Nån som har liknande erfarenheter?
Ska jag rwklamera och få den justerad?

Lars
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej

När jag sätter kameran på wb molnigt ska det enligt manualen bli 6000 K. När jag laddar in i LR är vitbalansen på 5200 eller nåt.
Jag testade med att välja 6000 K i kameran, men med samma resultat.
Motsvarande händer med dagsljus - 4500 i st f 5300 (osäker på exakta siffror nu).

Eftersom jag kör RAW är det ju inget jätteproblem - har lagt in snabbval i framkallningsdelen, så jag ställer ju om en radda bilder på en gång - men det är lite irriterande på 20 000kr kamera.

Nån som har liknande erfarenheter?
Ska jag rwklamera och få den justerad?

Lars
Upplever du skillnad i färgtemperaturen rent visuellt? Avviker färgerna? Hur ser det ut om du tar en JPG med samma inställning och sedan jämför med RAW renderingen? Blir den kallare i LR?
 

Kusligt

Aktiv medlem
Personligen skulle jag kunna tänka mig att detta (om inte en bugg i olys firmware) rör sig om en felläsning av Adobe. Personligen tycker jag att Adobe Raw (eller LR) är pinsamt dåligt på att läsa RAW-filer om du jämför med tillverkarens eget program (Olympus Viewer, även Capture NX för Nikon läser bättre än LR). Denna allmäna åsikt menar jag dock ej bör ge fel siffra som denna gång.

I detta fall så meddelar adobe att läsningen för E-M1ii bara är i betastadie vilket egentligen innebär att man inte kan vänta sig att allt funkar hundra. Capture One och Olympus Viewer ger fullt stöd till E-M1ii's filer i nuläget. Jag håller själv på att lära mig C1 nu eftersom LR är för tungt för min bärbara och färgerna (läs raw-rendereringen) och funktionerna är bättre i C1 för alla kameratillverkare.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Tog ett telefonsamtal till Olympus. Den jag pratade med ville ju ha det till fel i LR och inte i kameran.
Är väl troligen det ni säger - en bugg i rawprofilen i LR.
Färgerna är ok, men siffrorna i LR:s ruta för WB stämmer inte.
Ingen stor sak, och förhoppningsvis rättar det till sig när LR 6.9 kommer. Annars får jag leva med det.
Tack för era svar.
 
ANNONS