Annons

(akvarievärmare) till Framkallning c-41

Produkter
(logga in för att koppla)

AntonS1

Ny medlem
Hej! Jag har börjat framkalla färgnegativ (c-41) och som ni kanske vet, så behövs kemin hålla temperaturen under framkallningen. Så jag undrar om man kan använda en doppvärmare till sitt vattenbad för att hålla temperaturen? Det skulle verkligen underlätta..
 

hne

Aktiv medlem
Sous vide-värmarna som säljs lite var stans håller jämnare temperatur på vattenbad än du behöver för framkallning. Kan vara läge att ha en separat för framkallning så du inte riskerar framkallare i matlagningen.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Nån som har mer tankar om detta? Har själv funderat på Sous vide-värmare i en vanlig plasttank som vattenbad nu när jag ska börja framkalla C41. Är det bästa lösningen? De finns att köpa från några hundralappar och uppåt. Akvarievärmare har jag aldrig hört talas om. Hur funkar de?
Jag tänkte mig först en vanlig doppvärmare. De borde funka bra men man får ju hålla koll på temperaturen manuellt.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Nån som har mer tankar om detta?
Jag kör med en sous vide, hur enkelt som helst. Använder en plastbalja, fyller med vatten och ställer ner Tetenals C-41-kemi i glasflaskor och startar min sous vide. Kemin blir 38 grader ganska snabbt, och håller perfekt temperatur hela tiden. Bara att ställa in vilken temperatur du vill ha, så behöver man inte tänka mer på det.

Jag köpte min för 600 spänn. Skulle det stå Jobo eller Ilford på den skulle den kosta 6000:-
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag kör med en sous vide, hur enkelt som helst. Använder en plastbalja, fyller med vatten och ställer ner Tetenals C-41-kemi i glasflaskor och startar min sous vide. Kemin blir 38 grader ganska snabbt, och håller perfekt temperatur hela tiden. Bara att ställa in vilken temperatur du vill ha, så behöver man inte tänka mer på det.

Jag köpte min för 600 spänn. Skulle det stå Jobo eller Ilford på den skulle den kosta 6000:-
Tror det blir en sån...det är lite kul att man kan använda köksutrustning på lite annorlunda sätt :)
 
ANNONS