Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering av Pentax K-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppgradering av min Pentax K-1 till Mark II gick föredömligt snabbt och jag hade kameran åter efter en vecka.

En av de första sakerna jag gjorde var att ta en provbild (JPG) med ISO 12800. Resultatet blev förvånande bra, men det tog mycket längre tid än väntat innan kameran var redo för nästa bild. Tester visade att fördröjningen var ca 4 sekunder. Vid ISO 200 låg motsvarande fördröjning på ca 1 sekund och vid ISO 3200 på ca 2 sekunder.

Att stänga av "High ISO NR" gör ingen påtaglig skillnad i detta avseende.

Från dessa tider skall naturligtvis dras min reaktionstid, vilket i det här fallet troligen är mindre än 0,1 sekund.

Seriebildtagning vid ISO 12800 verkar dock fungera enligt specifikationerna eller drygt 4 bilder/sekund.

Testbilden var en skärmbild med en tidsangivelse med en upplösning på 1/100 s. Filstorlekarna varierade mellan 13 och 17 MB oberoende av ISO.

Minneskortet var ett SanDisk Extreme SDHC UHS-I med en nominell skrivhastighet på 60 MB/s.

Jag kan inte minnas att jag reagerade på att det tog så lång tid mellan två bilder vid ISO 12800 med min ursprungliga K-1 och min K-3 uppvisar samma tid mellan två bilder oberoende av ISO.

Är dessa bearbetningstider vid t ex ISO 12800 normala för Pentax K-1 I/II eller gick någonting fel vid uppgradering av kameran?

Lars Bruzelius
 
Vet inte om du redan häckar på Pentaxforums, men om inte så har dom testat K1 mot K1 II och inte , vad jag kan se, noterat det du märker. Länken här går till Conclusion, det kan vara idé att kolla hela vägen.



https://www.pentaxforums.com/reviews/pentax-k-1-ii-review/conclusion.html
Tack för tipset, men jag läste dessa recensioner när de publicerades och har skummat dem igen idag, men kan inte finna någonting av vad jag har observerat. Inte heller kan jag påminna mig att ha sett detta diskuterats på vare sig Pentaxforums eller Pentax SLR Talks på Digital Photography Review.

Lars Bruzelius
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Efter att kameran small i golvet på Eckerö linjen väntade jag nästan ett halvår för att göra uppgradering samtidigt som lagning.
Jag upplever att det tar ännu längre tid nu för kameran att skriva klart till kortet. Mitt minnet är ju bra, men kort. ...
Det var synd att inte kameran blev snabbare efter uppgradering.
Jag tänkte att det är bäst att uppgradera så jag får nya firmwears, och sen köra på i kanske 5 år, men jag kanske ledsnar tidigare på att vänta på skrivningen till kortet.
Man kan ju hoppas på en ny uppgradering, med en fix för slöheten + något nytt.
Men troligen kommer en ny K3a i år som jag antagligen köper och då ryker KP och K1 blir troligen 2a kamera.
Men kommer det en 70-200/4 i år så kanske K3III får vänta.
 
Efter att kameran small i golvet på Eckerö linjen väntade jag nästan ett halvår för att göra uppgradering samtidigt som lagning.
Jag upplever att det tar ännu längre tid nu för kameran att skriva klart till kortet. Mitt minnet är ju bra, men kort. ...
Det var synd att inte kameran blev snabbare efter uppgradering.
<snip>
Jag har visserligen inte haft tid att använda min K-1 II i någon större utsträckning ännu, men jag upplever inte att kameran är långsammare vid lägre ISO-värden än tidigare. Om min kamera har blivit långsammare så är det vid bearbetningen av bilder tagna med högre ISO-värden, t ex 12800. Eftersom storleken på bilderna i mitt exempel var oberoende av ISO-värde borde inte den tid det tar att skriva bilden till minneskort påverkas.

Lars Bruzelius
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Imaging Resource

Jag tittade på prestanda-testerna på IR. Det är ingen tydlig skillnad mellan I och II.
Storleken på RAW går upp från ca 59 till ca 67 MB vid ISO 12800. Vid högre ISO blr den ännu större.
 
ANNONS