Annons

Oskarpa bilder Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

AwezumStuff

Ny medlem
Hejsan!
Jag har en gammal Nikon D80 med ett 18-200mm VR objektiv. Jag upplever att bilderna blir bättre när jag håller kameran lodrätt. När jag istället håller kameran 'normalt', eller vågrätt, tycker jag bilderna blir oskarpa i fokusområdet. Fokuspunkten är låst i mitten.
Någon som har någon idé om vad problemet är?
Tacksam för hjälp, Louise
 

pdahlen

Aktiv medlem
Gör någon test med tex föremål på lite olika avstånd i djupled och se var skärpan hamnar i olika lägen. Funderar också om det kan ha med VR att göra att den inte fungerar i alla riktningar, när du tar dina bilder testa med och utan VR och höj upp isooch använd kortare tider så att inte skakningsoskärpa påverkar bilderna
 

AwezumStuff

Ny medlem
Gör någon test med tex föremål på lite olika avstånd i djupled och se var skärpan hamnar i olika lägen. Funderar också om det kan ha med VR att göra att den inte fungerar i alla riktningar, när du tar dina bilder testa med och utan VR och höj upp isooch använd kortare tider så att inte skakningsoskärpa påverkar bilderna
Låter som en fin idé, det ska jag testa!
Har fotat med olika objektiv och upplever samma problem, dock.. Så jag vet inte om det bara har med objektivet och göra.
 
ANNONS