Annons

Master/slave-problem!!

Produkter
(logga in för att koppla)

palmberg94

Medlem
Hej!

Jag har en pentax k20d och en dörr42 blixt plus en speedlight YN460-II.
Mitt problem är att när jag nu vill använda båda blixtarna som slavar så slår dörren av för tidigt.. jag har provat mig fram och kommit fram till att blixtarna slår på masterljuset. Men varför i hela friden går dörr42 av förtidigt?
jag har även provat med att bara ha dörren som ensam slave men då slår den för tidigt med.. är det någon som vet vad som är felet eller får jag helt enkelt ta och köpa en speedlight till?

Mvh
Martin
 

retroflex

Aktiv medlem
Den går av på kamerans förblixt (som används för att mäta ljuset). Billigare blixtar gör det ibland.

Enda sättet att komma runt är att använda ett manuellt objektiv (eller ett objektiv med bländarring som inte står i A borde funka)... då skickar kameran ingen förblixt.
 

kephart

Aktiv medlem
Det finns några fler lösningar. Ställ Dörren på manuellt läge och ställ den på en Syk-5 separat slavtändare. Den kan ställa in fördröjning. Kostar ca 150kr från deal extreme.

Enklare vore dock om du kan ställa blixten manuellt direkt på kameran. Då blir det ingen förblixt, men ingen TTL heller. Vet ej hur det funkar på Pentax.

Inlägget skrivet med mobil
 

quarc

Aktiv medlem
Det finns några fler lösningar. Ställ Dörren på manuellt läge och ställ den på en Syk-5 separat slavtändare. Den kan ställa in fördröjning. Kostar ca 150kr från deal extreme.

Enklare vore dock om du kan ställa blixten manuellt direkt på kameran. Då blir det ingen förblixt, men ingen TTL heller. Vet ej hur det funkar på Pentax.

Inlägget skrivet med mobil
På K-3 kan man ställa den inbyggda blixten på manuell. Jag har dock ej verifierat att det innebär att den inte skickar förblixt, men förutsätter att det är så (det är ju en av huvudanledningarna till att ha manuell på den inbyggda). Tidigare modeller av Pentax K5, K7, K50, K30 etc, kan inte ställa den inbyggda blixten på manuell. Lösningen på detta är dock enkel, sätt på en gammal enkel blixt på kameran, så har du en manuell blixt. Du kan i princip köpa vad som helst på t.ex. myrorna. Helst skall du kunna ställa effekten, men om det inte går så kan du använda silvertejp att tejpa för lite av blixten med.
Se upp med riktigt gamla blixtar dock, det finns en del modeller som lägger ut läskigt hög spänning på blixtkontakten (flera hundra volt), och det kan förstöra kameran. Jag har köpt flera Pentaxblixtar på myrorna för 40-50 spänn i nästan nyskick.
 

palmberg94

Medlem
Tack för svar!

Provat det mesta men inte köpt någon ny blixt.
Tänkte prova det där med att ställa blixten på manuell men hittade inte inställningen, sedan är jag extremt lat när det kommer till att läsa handboken...

Hittade dock inställningen som ställer den inbyggda blixten till slave, provade detta och mycket riktigt så går dörren av i rätt ögonblick!

mycket konstigt tycker jag för nu är alla tre blixtarna ställda på slave men det funkar ändå, varför ska det vara logiskt? hehe

I med det här med TTL, borde inte blixten fortfarande gå av tillsammans med den första mätarblixten för att sedan gå av med "huvudblixten", det är ju ändå ljuset som sensor läser av?

Mvh

EDIT: Min YN460-II är helmanuell men när jag satte den på kameran och körde dörren som slave så slog den för tidigt ändå
 

unoengborg

Aktiv medlem
Varför inte utlösa Dörr blixtarna med kabel, om din kamera inte har PC uttag skaffa en adapter som du sätter i tillbehörsskon.
 

kephart

Aktiv medlem
Du kan också gå direkt på en Yongnuo rf-203 radioutlösare. Då slipper du kablar och den är mer stabil än syk-5. Kostar väl ca 500kr två tranceivers tror jag.

Inlägget skrivet med mobil
 

kephart

Aktiv medlem
Tog en titt själv. Var billigare än jag trodde. 35$ inklusive frakt. Möjligt att det blir billigare än en kabel från Sverige. Jag brukar inte behöva betala något extra, varken tull, adminavgift eller moms när jag köpt småsaker från dealextreme. Kolla dock upp om rf-203 funkar med Pentax. Såg inte att Pentax var på listan. Det borde ju funka oavsett modell kan jag tycka, men de har separata modeller för Canon och Nikon.

En rolig relaterad pryl därifrån jag börjat sukta efter är yongnuos nya blixt med inbyggd radiostyrning. Jag vill dock vänta lite då det går rykten att de också ska släppa en sändare som kan styra effekten.

Inlägget skrivet med mobil
 
ANNONS