Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"problem" med extern blixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flooberg

Medlem
Halloj!
Jag är väldigt ny inom foto och fick igår en Canon Speedlite 430EX II. Jag blev bara lite fundersam och kanske bara är korkad. Men om vi tar ett exempel att jag är inne i ett kolsvart hus och fotar med kamerans inbyggda blixt så får jag alltid en lagom slutartid som fryser bilden, men det verkar inte som att man kan göra det på den externa blixten utan att bumpa upp Iso som en galning? Känner mig bara korkad och har antagligen fel men som sagt, jag är nybörjare.

Hur gör jag för att få bästa resultat?

Tack på förhand
 

azus

Aktiv medlem
Se till att blixten är inställd på TTL, dvs den mäter automatiskt exponeringen. Är den på manuell så får du själv ställa in hur mycket styrka den ska ge, i steg 1/1, 1/2, 1/4 osv där 1/1 är starkast ljus.
 

Flooberg

Medlem
Se till att blixten är inställd på TTL, dvs den mäter automatiskt exponeringen. Är den på manuell så får du själv ställa in hur mycket styrka den ska ge, i steg 1/1, 1/2, 1/4 osv där 1/1 är starkast ljus.
Ja jag har den på ETTL och kameran är inställd på AV mode, F/4, iso 100 men ändå blir slutartiden över en sekund även fast det inte är jättemörkt i mitt rum
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Ja jag har den på ETTL och kameran är inställd på AV mode, F/4, iso 100 men ändå blir slutartiden över en sekund även fast det inte är jättemörkt i mitt rum
Hej, du blandar två sorters automatik (blixtautomatik och slutartidsautomatik och då måste du ha koll på hur det hänger ihop). I korthet:

I AV-läge: Kameran kommer exponera precis som vanligt, och ge den slutartid som behövs för en OK exponering. Blixten kommer sedan att användas som upplättning.

I M-läge: Välj själv den slutartid och bländare du vill ha. Blixten kommer sedan att ge tillräckligt med ljus för att motivet ska bli rätt exponerat.

Värt att nämna är även att du inte behöver kort slutartid för att frysa motivet om du använder blixten som huvudljus (och inte som upplättning). Blixten brinner så kort tid att motivet blir "fryst" ändå.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Förtydligande

AV är bra om du använder blixten som upplättning i relativt ljusa till mycket ljusa miljöer. Ska du fota i mörka miljöer utan stativ så använder du M-läget och sätter slutartiden själv. Max 1(250 sek om du inte använder high-speedläget som bara fungerar med vissa blixtar). Hur mycket av det naturliga ljuset som du får med reglerar du med bländaren och hur långt ner du kan gå i slutartid utan att få rörelseoskärpa. Sedan kan du reglera mängden blixtljus också genom att ändra på blixtljuskompensationen i kameran. Träning ger resultat kan man säga, det är inte helt lätt att få till det med en gång!
 

Fotobengan

Medlem
Blixtljus

Det bästa är om du har mer naturligt ljus i lokalen. Är det som du beskriver, kolmörkt i rummet kommer du att få närliggande objekt i bilden , mycket ljusa samtidigt som bakgrunden fortfarande förblir mörk. Detta är naturlagar som inte går att ändra på.
I ditt exempel kan du rikta blixten upp i taket, snett framåt. Eventuellt dra upp ett lite reflexkort i toppen av blixten som kommer att ge en mindre mäng ljusstänk rakt fram mot ditt objekt, förslagsvis en person i rummet. Då kommer förhoppningsvis huvudljuset sprida sig till bakgrunden samtidigt som du lyser upp personen i förgrunden, lite lagom.
Är det helt mörkt har du inte så mycket nytta av "slow synk". Men ofta har man en del naturligt ljus även i en mörkare lokal. Då är det värt att pröva läget som kallas "slow synk". Med denna finess slår du av blixten samtidigt som kameran fortsätter var öppen och ta in bakgrundsljuset. Bilden blir inte så hård och "blixtig".
Kamerainställningarna har de andra besvarat och du kan även läsa i manualen hur du gör dessa inställningarna i just din kamera.
Själv anser jag att blixtljuset blir bäst om man inte ser att det är blixtljus. Dvs använd som upplättning med hjälp av befintligt ljus. Kan även göras med andra blixtar. Men detta blir nästa gång...
Lycka till med blixten.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Av

Det som beskrivs som slow synk är det som händer i AV-läget på Canonkameror dvs kameraslutaren är öppen så länge som behövs för att det naturliga ljuset har fyllt exponeringskvoten. Vill man ha med mindre av naturligt ljus i AVläget så exponeringskompenserar man. Med blixtljuset använder man kamerans blixtljuskompensation (två helt olika funktioner).
 
ANNONS