Annons

Gamla Minoltaobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nuskani

Ny medlem
Jag inte särskilt intresserad av teknik utan jag vill bara kunna ta så bra bilder som möjligt på ett så enkelt sätt som möjligt.

Nu har jag läst här på forumet att det finns ett antal bra och ganska likvärdiga nybörjarkameror som jag antar borde passa mig. Nikon D40, Canon 350D, Sony A200 m fl.

Jag har en 15-20 år gammal analog systemkamera, Minolta Dynax 3000i. Den har två objektiv; Sigma auto focus 35-70 och 70-210 mm. De ska tydligen passa till Sony-kameran. Är det någon som kan tala om ifall objektiven är något att ha? Jag lutar nämligen åt en Nikon men det kanske är synd att inte använda de objektiv jag redan har?

Gråt inte när ni ser bilden. Den är tagen med min mobilkamera.
 
Senast ändrad:

tannler

Aktiv medlem
Sigmas tidiga AF-objektiv hade ursprungligen en typ av ROM som inte fungerar med digitala SLR. Problemet är att bytet skedde under resans gång och inte i samband med modellbyte. Detta medför att det är trail-and-error som gäller. Det går visserligen att byta ROM på en del objektiv, men frågan är om det är värt det.

Ta med objektiven till en kameranhandlare och testa på en Sony - Du kan få tre resultat;

• fungerar hur bra som helst
• går att fokusera och trycka av - sedan dör kameran
• allt blir bara tokfel

I det första fallet måste Du sedan bestämma Dig om objektiven är tillräckligt bra för att Du ska kunna leva med dem, åtminstone inledningsvis, tillsammans med en a200 eller a300/350. Den frågan kan bara Du svara på.

I de andra två fallen står hela marknaden till Ditt förfogande, utan en masa låsningar i form av redan ägda grejor.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Lite som Lennart är inne på - låt inte äldre sämre objektiv styra valet av system - du kommer ändå tröttna och köpa nya gluggar. Med detta är det inte sagt att jag inte rekommenderar Sony/Minolta - tvärtom. Men om du känner att Nikon passar dig bättre så kanske du skall gå på det.

Sony har dock en klar fördel med inbyggd antiskak i huset. Det letar förstås inte upp motiven åt dig :) men när väl fototillfället är där så är det ett bra stöd - du kan ha längre slutartider utan att riskera skakningsoskärpa.
 

Nuskani

Ny medlem
Tack för råden

Jag tog med objektiven till en butik. De verkar inte fungera något vidare så nu tittar jag på kameror mer förutsättningslöst. Kanske nöjer jag mig med en kompakt eller långzoom. De digitala systemkamerorna är klumpigare än min gamla Minolta.
 

tannler

Aktiv medlem
Nja - titta på de lite mindre också - inte bara de två stora. Samsung och Olympus.

Håll igen lite på zoomen om Du tittar på långzoomar. Bildkvaliten blir lidande med de riktigt långa omfången.
 

Nuskani

Ny medlem
Oj vad tomt det blev på kontot

Det blev en Sony a300! Det är något visst med en systemkamera i alla fall. Nu ska jag ut och fota...allt! :)
 

tannler

Aktiv medlem
Välkommen i den illustra skaran "Våga vägra Canikon".

Jo, det är nå't visst med SLR - vad köpte Du mer än huset?
 

Nuskani

Ny medlem
Tack :)

Det blev 2 objektiv, tillhörande Sony 18-70 mm + Sigma 70-300 mm F4-5.6 DG Macro. Eftersom jag ska på bröllop snart så fick jag för mig att köpa en blixt också, Sony HVL-F36AM. Och så ett minneskort och uv-skydd till objektiven. Inget upphetsande alltså.
 
ANNONS