Annons

Fokusproblem Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry68

Aktiv medlem
Hej!
Igår var jag och hämtade min nya kamera.
Jag tänkte att nu ska det bli ännu roligare att fota har sen tidigare en D5000 och graderade alltså upp till D7000.
Gick ut idag och skulle ta på fåglarna vid fågelbordet för att träna har tagit många bilder där med min D5000 utan problem, men D7000 kameran bara fladdrar i fokus kommer det en fågel och sätter sig hinner den flyga därifrån innan kameran har fokuserat har provat allt jag kan komma på med inställningar mm. men utan lyckat resultat
/Jerry
 

Jerry68

Aktiv medlem
AF-S har jag nu har även provat AF-C och AF-A
inne menyerna så har jag inställningarna AF prioritet :Fokus på den övre inställningen
sen på den undre har jag likadant.
/Jerry
 

pdahlen

Aktiv medlem
DigitalFoto kom just med ett nytt nummer där de tyckte att D7000 inte var så snabb att sätta AF, särskilt i sämre ljus. Det var också objektivrelaterat med tex 70-200/2.8 så var det inga problem men betdligt sämre med 18-105VR och 70-300VR. Har dock inte hört kritiken med D7000 tidigare, men andra med D7000 kanske kan uttala sig, själv har jag ingen D7000 utan den ligger enbart i köptankar
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
I dåligt ljus kan den jaga lite på stora bländare, typ 1.8-2.8. märkte det idag när jag fotade mina barn inomhus med 1-2 lågenergilampor. Men utomhus på dagen är AF ruskigt snabb så ett fågelbord borde inte vara några problem.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken och plockade fram min maskin (D7000).
Normalt, så plåtar jag med en fokuspunkt, låser fokus med avtryckaren och komponerar om.

Nu testade jag med 39 Automatiska fokuspunkter, samt AF-S och C. Där får jag det "fladdret" som du beskriver vid svagt ljus. Vid bra ljus sätter sig skärpan snabbt.

Sedan testade jag att köra ett Fast antal Fokuspunkter, samt AF-C och då sätter kameran skärpan direkt. Så det verkar vara automatiken som inte håller i svagt ljus.

Självklart är detta helt oventenskapligt test, gjort i soffan ikväll... :) Lycka till!!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken och plockade fram min maskin (D7000).
Normalt, så plåtar jag med en fokuspunkt, låser fokus med avtryckaren och komponerar om.

Nu testade jag med 39 Automatiska fokuspunkter, samt AF-S och C. Där får jag det "fladdret" som du beskriver vid svagt ljus. Vid bra ljus sätter sig skärpan snabbt.

Sedan testade jag att köra ett Fast antal Fokuspunkter, samt AF-C och då sätter kameran skärpan direkt. Så det verkar vara automatiken som inte håller i svagt ljus.

Självklart är detta helt oventenskapligt test, gjort i soffan ikväll... :) Lycka till!!
Har själv en D90 och kör också med enbart en punkt och AF-S för jag tycker den sätter skärpan snabbare då. Har försökt att använda 3D mätning vid fågelfotografering men fastän det borde vara där som den skulle fungera som bäst så tar det för lång tid att sätta fokus så att de flesta bilder med fåglar i rörelse blev suddigt. På D90 kan man inte heller välja fokusprioritet så man upptäcker kanske inte detta förrän man är hemma.

Så Jerry, det kanske är kombinationen med många automatiska mätpunkter och att du väljer fokusprioritet som gör det, att processorn och mjukvaran inte hinner med. Hör gärna av dig hur det går med ditt testande för jag är själv i köptankar men vill verkligen ha något som är snabb i AF
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Min D7000 sätter skärpan direkt med min 70-200 2,8, men med 35 1,8 i dåligt ljus kan den jaga lite.

Beror nog mer på objektivet än vad man tror på. Men i solsken och 18-105 så är det något weise.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Har en D700 sedan 1 år eller så.

Allt blir kanonskaprt med 70-200/2.8 VII.

Men på senare tid verkar mitt 28-70/2.8 uppvisa sämre skärpa när jag inte använder mittfocus, låser och komponerar om än tidigare. jag använder oftast stativ, så jag börjar undra.

har dock inte gjort några omfattande tester, men tycker mig ha sett att det kommit smygande...
 

Minnert

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken och plockade fram min maskin (D7000).
Normalt, så plåtar jag med en fokuspunkt, låser fokus med avtryckaren och komponerar om.

Nu testade jag med 39 Automatiska fokuspunkter, samt AF-S och C. Där får jag det "fladdret" som du beskriver vid svagt ljus. Vid bra ljus sätter sig skärpan snabbt.

Sedan testade jag att köra ett Fast antal Fokuspunkter, samt AF-C och då sätter kameran skärpan direkt. Så det verkar vara automatiken som inte håller i svagt ljus.

Självklart är detta helt oventenskapligt test, gjort i soffan ikväll... :) Lycka till!!
Peter!!! Jag har också en D7000 och jag är nöjd, men en sak har jag inte kommit på hur man ställer in, det du nämner såhär:
Normalt, så plåtar jag med en fokuspunkt, låser fokus med avtryckaren och komponerar om.

jag får det bara att jag måste trycka avtryckaren halvvägs och sedan trycka på AF-L och AF-E-knappen. Gillar inte. jag vill göra så som du skriver. Jag fotar 99% på AF-S och styr fokus med tummen på "ratten". Men ibland vill jag vara friare och komponera om.
kan du berätta hur du ställt in?
 

Pippo

Aktiv medlem
Peter!!! Jag har också en D7000 och jag är nöjd, men en sak har jag inte kommit på hur man ställer in, det du nämner såhär:
Normalt, så plåtar jag med en fokuspunkt, låser fokus med avtryckaren och komponerar om.

jag får det bara att jag måste trycka avtryckaren halvvägs och sedan trycka på AF-L och AF-E-knappen. Gillar inte. jag vill göra så som du skriver. Jag fotar 99% på AF-S och styr fokus med tummen på "ratten". Men ibland vill jag vara friare och komponera om.
kan du berätta hur du ställt in?
Fast Peter har väl fokus kopplat till avtrycket, medan du till af-on eller liknande? Då tror jag tyvärr att du måste använda af-l. Jag hittade inget annat sätt när jag körde med Nikon iaf.
 

Minnert

Aktiv medlem
Fast Peter har väl fokus kopplat till avtrycket, medan du till af-on eller liknande? Då tror jag tyvärr att du måste använda af-l. Jag hittade inget annat sätt när jag körde med Nikon iaf.
Ja... det måste ju vara nåt sånt. Jag har verkligen läst instruktionsboken för att få det som jag vill men jag får inte till det. Med D90 körde jag så - avtrycket halvvägs - komponera om - skärpan kvar...
 

Jerry68

Aktiv medlem
Peter!!! Jag har också en D7000 och jag är nöjd, men en sak har jag inte kommit på hur man ställer in, det du nämner såhär:
Normalt, så plåtar jag med en fokuspunkt, låser fokus med avtryckaren och komponerar om. [/I

jag får det bara att jag måste trycka avtryckaren halvvägs och sedan trycka på AF-L och AF-E-knappen. Gillar inte. jag vill göra så som du skriver. Jag fotar 99% på AF-S och styr fokus med tummen på "ratten". Men ibland vill jag vara friare och komponera om.
kan du berätta hur du ställt in?


Jag fattar inte heller hur man komponerar om, skulle vara intressant att veta för på min D5000 så är det skitenkelt att byta och styra fokuspunkten. Ställde in kameran igår på AF-C och tog bort att den skulle prioritera fokus utan istället på slutaren...visst den jagar lite nu med men tog några bilder på flaskkorkar på 3-4 meters avstånd och de blev klara iaf satte även ett ljus på köksbordet och ställde mig i hallen som var mörk sjusterade in slutare och iso och den fokuserade snabbt på ljuset med 55-300. ska testa lite på fåglarna sen . upptäckte igår att om man drar ner zoomen till 200 så var det lätt att få fokus på fågelmataren och sen dra upp zoomen till 300 då funkade det. Men det hinner man inte om det är fåglar där för de är ruskigt snabba.
 

Pippo

Aktiv medlem
Ja... det måste ju vara nåt sånt. Jag har verkligen läst instruktionsboken för att få det som jag vill men jag får inte till det. Med D90 körde jag så - avtrycket halvvägs - komponera om - skärpan kvar...
Kör du med af-c? Isf måste du väl använda af-l eftersom kameran kommer att fokusera kontinuerligt så länge du håller in knappen. Af-l låser väl fokus.
 

Pippo

Aktiv medlem
Aha, läste nu igen och ser att du skriver att du kör med af-s. Kör du med avtrycket är det antagligen bara att ställa in den knappen rätt. Trodde du körde af-c med fokusering mha af-on. Det du skrev om tummen var bara byte av fokuspunkt eller?
 
Senast ändrad:

Peter-L

Aktiv medlem
Peter!!! Jag har också en D7000 och jag är nöjd, men en sak har jag inte kommit på hur man ställer in, det du nämner såhär:
Normalt, så plåtar jag med en fokuspunkt, låser fokus med avtryckaren och komponerar om.

jag får det bara att jag måste trycka avtryckaren halvvägs och sedan trycka på AF-L och AF-E-knappen. Gillar inte. jag vill göra så som du skriver. Jag fotar 99% på AF-S och styr fokus med tummen på "ratten". Men ibland vill jag vara friare och komponera om.
kan du berätta hur du ställt in?
Hej Minna, :) Vilka komplicerade frågor du ställer..... Nu fick jag ju ta fram min maskin igen...
Men, In i Menyn "C1", Avtryckaren AE-lås=On
sedan
Meny, "F5", där du definierar om/och/eller både Exponering och Fokus skall låsas med Avtryckaren.

Kör så det ryker, //Peter-L
 

Minnert

Aktiv medlem
Hej Minna, :) Vilka komplicerade frågor du ställer..... Nu fick jag ju ta fram min maskin igen...
Men, In i Menyn "C1", Avtryckaren AE-lås=On
sedan
Meny, "F5", där du definierar om/och/eller både Exponering och Fokus skall låsas med Avtryckaren.

Kör så det ryker, //Peter-L
TACK för att du tog dig tid...

I F5, vilken av dem väljer jag där? Jag har sex olika val... vad heter den som jag ska välja om jag vill låsa fokus med avtryckaren. Jag vill inte behöva trycka på AE-L/AE-F på baksidan av kameran.

:D
 

Peter-L

Aktiv medlem
TACK för att du tog dig tid...

I F5, vilken av dem väljer jag där? Jag har sex olika val... vad heter den som jag ska välja om jag vill låsa fokus med avtryckaren. Jag vill inte behöva trycka på AE-L/AE-F på baksidan av kameran.

:D
=) Nu blir det ju lite "gulligt"..... ;) Jag tycker du ska välja det du vill ha ;) Valen är ju tydliga. Själv, låser jag både exponering och fokus.

;-) Lycka till!! :)

EDIT: Det valet som enbart låser fokus heter, "Enbart AF-lås".... ;)
 
Senast ändrad:

Jerry68

Aktiv medlem
=) Nu blir det ju lite "gulligt"..... ;) Jag tycker du ska välja det du vill ha ;) Valen är ju tydliga. Själv, låser jag både exponering och fokus.

;-) Lycka till!! :)

EDIT: Det valet som enbart låser fokus heter, "Enbart AF-lås".... ;)
Jag hade de inställningarna på min D7000 men fokus åker karusell i rutan iaf om jag inte låser den med AE-L AF-L knappen där jag vill ha fokuspunkten testade att bara låsa fokus när det var skärpa i rutan men fåglarna blev suddiga ändå man måste tydligen ha punkten i mitten innan man tar på en fågel.
Varför ska det vara så krångligt?? :) På D5000 kan du välja spot eller vad du vill ha och då stannar punkten där hela tiden.
 
ANNONS