Annons

Firefox Quantum, hur fixa interface?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Senaste versionen av Firefox heter Quantum. Påtagligt snabbare, tack för det.

Men det som på engelska heter "tool bar", alltså det smala fältet näst högst upp som visar vilka flikar som är aktuella, har fått svart bakgrund och vit text.

Jag vill ha tillbaka svart text på vit bakgrund eftersom det fungerar mycket bättre i den ljusa arbetsmiljö jag har.

Hur bär man sig åt?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vit var aldrig min, men det ljusa temat är ganska likt hur det såg ut tidigare.

Add-ons --> Themes --> Light

Vad det står i svensk version vet jag inte. Du kan ladda ned andra teman om du vill också.

Mer enerverande i mitt fall är att webbläsaren verkar ha en hyfsad minnesläcka. Till slut har den ätit upp så mycket minne att bara 10-15 % är ledigt, trots bara enstaka öppna flikar och nästan inget annat igång. Igår försökte jag trycka på Minimize memory usage under about:memeory, vilket fick helt motsatt effekt och den åt upp precis allt minne. Något som ledde till att till och med musen började hacka. Att starta om webbläsaren löser förstås problemet för någon eller några timmar, men efter en del surfande så är det likadant igen.
 

martinot

Aktiv medlem
Har inte fört vetenskaplig statistik, men genom tiderna så har jag personligen, mer eller mindre, nästan alltid lidit av stora minnesläckor i Firefox (en stort orsak till att jag undviker FF, och Chrome normalt är min standardläsare).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har inte fört vetenskaplig statistik, men genom tiderna så har jag personligen, mer eller mindre, nästan alltid lidit av stora minnesläckor i Firefox (en stort orsak till att jag undviker FF, och Chrome normalt är min standardläsare).
Jag behöver ingen vetenskaplig statistik för att konstatera att jag aldrig har varit med om att Firefox betett sig så illa som det gör på min burk nu. Det är riktigt risigt. Situationen förbättrades något när jag drog ned antalet tillåtna processer, men det löser inte minnesätandet, utan fördröjer det bara.
 

Måns H

Aktiv medlem
Var hittar man "add-ons" ("Tillägg")

Var hittar man "add-ons"? Tror det heter tillägg i svenska versionen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Var hittar man "add-ons"? Tror det heter tillägg i svenska versionen.
Menyn Tools/Verktyg(?) (menyraden dyker upp ifall du trycker på Alt på tangentbordet, om du inte har den framme) eller i menyn längst upp till höger (knappen ser ut som menyn på FS). Snabbkommandot är ctrl+shift+A i engelsk version.

Du kan också skriva about:addons i adressfältet.
 

Måns H

Aktiv medlem
Vilken lättnad!

Det funkade!

Martin (sign Ztenlund) skrev "Du kan också skriva about:addons i adressfältet."

Jag gjorde det. Då kom massor med tillägg som jag inte ville ha.

Testade med "light" i sökrutan och fick förslag att ändra till svart. Testade med "white".

Lo and behold, det fanns ett tema "White" by Hazelnut. Jag provtittade, det såg OK ut. Så jag tryckte på Install och det verkar funka. Interface har nu vit bakgrund och svart text, bra läsbarhet.

En aning svårare än förr att se vilken flik som är aktiv. Man måste titta noga. Men det är det värt.

Tack!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det jag menade var det inbyggda temat som heter Light. Det finns Default, Dark och Light, men det kan förstås vara översatt om man kör svensk version. Jag letade upp det temat du bytt till och åtminstone på min burk är det lättare att se skillnad på aktiv flik och övriga med det inbyggda.
 

Måns H

Aktiv medlem
Ännu bättre! Interface nu helt OK igen.

Det jag menade var det inbyggda temat som heter Light. Det finns Default, Dark och Light, men det kan förstås vara översatt om man kör svensk version. Jag letade upp det temat du bytt till och åtminstone på min burk är det lättare att se skillnad på aktiv flik och övriga med det inbyggda.
Hittade äntligen det inbyggda temat.

(Jag har Mac och Firefox råkar vara på svenska.)

Med Firefox inkopplat finns på raden högst upp "Verktyg" som nr 7 från vänster. Där kan man klicka på "Tillägg". Då visas en ny meny. Där kan man välja "Teman".

Ett tema är "Ljus" vilket var det som jag ville ha. Bra ergonomi och lätt att se vilken flik som är aktiv.


Åter tack!
 

Måns H

Aktiv medlem
Ny version, sökrutan borta

Hej igen kanske särskilt Martin!

Efter en uppdatering så fortsätter flikarna "tema light" funka.

Men den sökruta som kom upp mitt på skärmen i varje ny flik har försvunnit.

Hur får man dit den igen?

Jag har Mac och Firefox 60.0.1
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ser du kugghjulet upp till höger på sidan? Där borde du kunna klicka i att du vill ha ett sökfält i så fall.

Dock så behövs det egentligen inte eftersom man kan söka direkt från adressfältet eller via det separata sökfältet intill detsamma, om det är inställt att visa båda.
 

Måns H

Aktiv medlem
OK lösning

Ser du kugghjulet upp till höger på sidan? Där borde du kunna klicka i att du vill ha ett sökfält i så fall.

Dock så behövs det egentligen inte eftersom man kan söka direkt från adressfältet eller via det separata sökfältet intill detsamma, om det är inställt att visa båda.
Tack för svar!

Hittar inget kugghjul uppe t h på min Firefoxsida.

Men ditt tips att fixa till ett separata sökfält intill adressfältet fungerade bra.

Tack för hjälpen!
 

martinot

Aktiv medlem
Det enklaste i alla webbläsare är normalt att skriva sökordet direkt i adressfältet. De är oftast kombinerade adress- och sökfält för att spara plats (rätt smart då man gör antingen det ena eller andra).
 
ANNONS