Annons

Canon EOS 500D eller 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

B-Hast

Medlem
Okej aldrig hört talas om att folk klagar på bruset i dom. Men jag har ju aldrig använt den så du borde ju veta bättre ;) Och om de nu släpps en 60D så är de ju bara till min fördel för då sjunker ju priset på 50D ännu mera.

Skyltning gör mig inget. Vill man inte synas så är ju inte system kamera de bästa alternativet
 

MegaMike

Aktiv medlem
40D har mestadels luminansbrus medan 50D förutom det, också har en god portion färgbrus.


EDIT:

Jag menar inte att 50D skulle vara en dålig kamera, jag kanske bara vart besviken p.g.a. för höga förväntningar och dylikt. 40D var bara en riktig fullträff :)
 

MegaMike

Aktiv medlem
Har du två bilder som du kan länka till som du tagit med 40D och 50D? :)

Ni får ursäkta om de är mycket frågor, men vill va säker att jag gör rätt när de rör sig om en del pengar.
Nu hade jag bara 20-talet bilder kvar från 50D'n. De här bilderna valde jag så gott jag kunde av de jag hade och båda är tagna med iso800 i rätt mörk miljö. De är båda 1:1 och de är inte brusreducerade eller något sådant, rakt från raw bara utan behandling. Känns som en rätt rutten jämförelse men i alla fall en tydlig skillnad.

Den övre är från 40D. Kul förminskning vart det här också men men. Kanske är nån som har begge och som kan göra lite tester.
 

Bilagor

MegaMike

Aktiv medlem
Är båda bilderna i samma skala? Samma iso?
Korrekt uppfattat. De är med andra ord INTE interpolerade till samma storlek utan beskurna och därmed 1:1

Sen har jag ingen aning om vad som skiljer mellan olika exemplar av samma modell, när jag testat objektiv har det skillt en hel del. Värme påverkar ju brus en hel del.

Inget här är särskillt vetenskapligt och behöver ju inte heller vara det. Gå till en fotobutik och testa begge samtidigt och skjut runt lite.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jo de blir nog så. Är de någon skillnad på hur kvalitén blir på korten? Någon som testat både 50D och 500D?

Va tror ni jag kan få för ett Canon EOS 350D kamerahus?
350D i gott skick kan du få knappa 2000 för idag - jag köpte min nuvarande 350D för 1800 för ett år sedan ungefär i gott skick, men med trött batteri.

Säger som många andra måste du inte filma (vilket för övrigt är en tråkig historia på DSLR om man inte har mycket extra prylar med micar och externa skärmar och liknande) så är 50D på alla sätt och vis en bättre kamera -snabbare, rejälare, bättre af, bättre ergonomi (om du inte har små händer då kan den vara lite för stor för att vara bekväm)
 

B-Hast

Medlem
350D i gott skick kan du få knappa 2000 för idag - jag köpte min nuvarande 350D för 1800 för ett år sedan ungefär i gott skick, men med trött batteri.

Säger som många andra måste du inte filma (vilket för övrigt är en tråkig historia på DSLR om man inte har mycket extra prylar med micar och externa skärmar och liknande) så är 50D på alla sätt och vis en bättre kamera -snabbare, rejälare, bättre af, bättre ergonomi (om du inte har små händer då kan den vara lite för stor för att vara bekväm)
Min är nästan i samma skick som jag när fick den. Och batteriet håller i några dagar :)

Nja min händer är inte så små så de är nog inget problem. Ska till min fotohandel som ligger relativt nära mig nu i veckan och känna och klämma lite.
 
ANNONS