Annons

Canon 500d + Tamron 17-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

sysme

Avslutat medlemskap
Ni är så vänliga!

Måste tacka er alla för all feedback som ni ger mig! Helt otroligt!

TACK!

Men är dessa fasta objektiv något som jag klarar mig med.
Zoom är ju alltid zoom.....
Vill ju inte springa å köpa en zoomglugg efter ett par månader. (kanske ett år....)

Ska kolla närmare på de obj. du nämnde.
Sitter just nu och kikar på Canon EF 85/1,8 USM
Bra eller anus?
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag har också övergett uv-filter. Verkar inte vettigt lägga tusentals kronor på högklassigt glas för att sedan försämra resultatet med ett filter.
 

sysme

Avslutat medlemskap
uv filter

Skall allvarligt överväga att skippa uv filter och titta lite extra på dessa gummi solskärmar!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sitter just nu och kikar på Canon EF 85/1,8 USM
Bra eller anus?
Ett utmärkt objektiv. Men återigen: Att ha ett fast tele som enda objektiv på sin första systemkamera är ingen bra idé. Som komplement till t ex en kitzoom kan det dock vara ett bra köp.

Varför inte starta med kamerahus och kitzoom (eftersom den bara kostar några hundralappar extra) och sen köpa ytterligare objektiv när du har plåtat ett tag, lärt känna din kamera och vet vad du vill ha?
 

sysme

Avslutat medlemskap
Rundar av.....

Känner att jag börjar hitta min linje lite med all er vägledning. Tack!

Komit fram till följande:
Canon 500d
Tamron 17-50/2,8 (Får överväga ett fast obj lite längre fram då jag blivit varm i kläderna med dessa)
Gummi motljusskydd (istf uv filter)
8gig sdhc minneskort

Hur låter det?
Sedan kanske man skall ha någon smidig väska för allt det här, men det får bli en senare fråga.....
 

and30ers

Aktiv medlem
Zoom är ju alltid zoom..... Sitter just nu och kikar på Canon EF 85/1,8 USM. Bra eller anus?
En normalzoom är nog det mest användbara objektivet, anser de flesta. Om man bara har ett objektiv är det nog normalzoom som gäller. Tamron 17-50/2.8 är en bra start. Skarpt, ljusstarkt och billigt.

EF 85/1.8 USM och EF 100/2 USM är två MYCKET bra och prisvärda porträttobjektiv / korta telen, skarpa redan från sin största bländare, ljusstarka och med mycket snabb autofokus. Passar därför mycket bra till att fota sport och rörliga motiv i dåligt ljus som t.ex. inomhushallsporter, i ridhus, i ishallar etc.

Däremot är de helt värdelösa som makroobjektiv då de avbildar i skala ca 1:7,5 eller motiv som är 12x17cm stora. Jämför med ett 1:1 makro som avbildar motiv som är 15x23mm stora.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Komit fram till följande:
Canon 500d
Tamron 17-50/2,8 (Får överväga ett fast obj lite längre fram då jag blivit varm i kläderna med dessa)
Gummi motljusskydd (istf uv filter)
8gig sdhc minneskort
Det tycker jag låter klokt. Men jag håller med Anders om att du kan strunta i gummimotljusskyddet.
 

Samuel W

Medlem
Känner att jag börjar hitta min linje lite med all er vägledning. Tack!

Komit fram till följande:
Canon 500d
Tamron 17-50/2,8 (Får överväga ett fast obj lite längre fram då jag blivit varm i kläderna med dessa)
Gummi motljusskydd (istf uv filter)
8gig sdhc minneskort

Hur låter det?
Sedan kanske man skall ha någon smidig väska för allt det här, men det får bli en senare fråga.....
Låter som du har hittat en bra uppsättning, fick själv en knodd i höstas och köpte ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till min eos 450 D. Är supernöjd med zoomomfånget, ljuskänsligehten o bildkvaliten.

Lycka till med bebben o kameran.
 

Flug-E

Aktiv medlem
Jag har själv en 500D och Tamron 17-50/2,8 som levererar jättbra bilder. Dock har jag också en en 430 EXII blixt.
Skulle jag välja mellan objektivet och blixten (ihop med kit-objektivet) skulle jag lätt välja blixten för inomhusbilder vintertid. Även om objektivet är hyfsat ljuskänsligt kan det vara svårt med dåligt ljus och skuggor. Det bästa vore förstås både och.
 
ANNONS