Annons

Första systemkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

polarjonas

Ny medlem
Hej
tänkte köpa mig min första systemkamera för att börja ta lite finare bilder till vardags osv

Dom jag funderar på är: Nikon 5200 4795:- , Nikon 3300 4795:-, Nikon 3200 (finns paket pris för 4990 med ett extra objektiv) http://www.siba.se/foto-och-video/foto-och-videokamera/systemkamera/nikon-d3200-18-55vr-55-200mm-systemkamera-112408

Nån som vet nåt om dessa kameror eller kan rekomendera nåt annat till en nybörjare men vill ända ha en kamera så man kan växa med :)

Med vänlig hälsning Jonas
 

KarlE

Aktiv medlem
Hej
tänkte köpa mig min första systemkamera för att börja ta lite finare bilder till vardags osv

Dom jag funderar på är: Nikon 5200 4795:- , Nikon 3300 4795:-, Nikon 3200 (finns paket pris för 4990 med ett extra objektiv) http://www.siba.se/foto-och-video/foto-och-videokamera/systemkamera/nikon-d3200-18-55vr-55-200mm-systemkamera-112408

Nån som vet nåt om dessa kameror eller kan rekomendera nåt annat till en nybörjare men vill ända ha en kamera så man kan växa med :)

Med vänlig hälsning Jonas
Det är samma sensor i dessa kameror så bildresultatet blir snarlikt, det som skiljer är att 5000 serien har vinklingsbar skärm plus lite annat .
Mitt råd är att gå paketet med 2 objektiv då har du förutsättning att få till bra resultat. Kolla in skillnaderna på de olika kamerorna på tex cyberfotos hemsida där spaltas dom upp sida vid sida.
 

maarela

Ny medlem
Hej,

Jag köpte nyss en Nikon D3200 med 18-55 och 55-200. Är väldigt nöjd med köpet, dock är det en instegskamera. Men det är väl det du söker?
Personligen tycker jag att den är perfekt för amatörbilder. Guideläget gör att man kan välja vilken bild man vill ta (te.x. frysa rörelser, skapa djupskärpa, göra bakgrunder mörka) och sen ställer kameran själv in de inställningar som behövs. Vill du filma så gör den det i full HD. Kan man eller när man väl lärt sig så går man över till manuell.

Några problem är att den tar tid att fokusera. Det kan irritera men som amatörfotograf är det inte så farligt. Storleken på kameran är också liten. Går knappt att greppa hela utan att ett finger "hänger" utanför. Den lilla storleken gör det även svårt att greppa kameran underifrån med vänsterhanden för att hålla den rak. Men enligt mig är det inte jättejobbigt. Går att placera händerna på annat sätt så det ändå fungerar.

Såg att du länkade till Siba. Kan rekommendera Mediamarkt som säljer D3200 för 500 kronor billigare.
 

sumpan

Aktiv medlem
Hej,

Några problem är att den tar tid att fokusera. Det kan irritera men som amatörfotograf är det inte så farligt. Storleken på kameran är också liten. Går knappt att greppa hela utan att ett finger "hänger" utanför.
I vilka sammanhang tar det tid att fokusera? Jag har en D40 som också var den billigaste Nikon-kameran på sin tid och jag upplever inte detta problem.

Storleken kan ju också vara en fördel, ju mindre och lättare kamera desto oftare kommer den med. Men det är ju personligt hur man använder den. Och händer är ju olika stora.
 

maarela

Ny medlem
I vilka sammanhang tar det tid att fokusera? Jag har en D40 som också var den billigaste Nikon-kameran på sin tid och jag upplever inte detta problem.

Storleken kan ju också vara en fördel, ju mindre och lättare kamera desto oftare kommer den med. Men det är ju personligt hur man använder den. Och händer är ju olika stora.
Kan vara att det endast är jag som uppfattar autofokuset som långsamt. Vet inte i vilka inställningar det tar tid. Dock har jag fotograferat med lite dyrare kameror utan detta dröjsmål.

Ja visst är det så. Den får ju plats överallt osv. Men personligen uppfattar jag den som liten. Men som du säger, finns fördelar med det också.
 

sumpan

Aktiv medlem
Kan vara att det endast är jag som uppfattar autofokuset som långsamt. Vet inte i vilka inställningar det tar tid. Dock har jag fotograferat med lite dyrare kameror utan detta dröjsmål.
Ja jämför man med dyrare så är det klart det kan vara sämre på en instegskamera. Kommer man från mobil- eller kompakt-kamera tror jag man kommer att uppleva autofokusen som snabb.
 

plonis

Aktiv medlem
Gå upp begagnat!

Gör för bövelen inte samma misstag som mig. Köp en ordentlig kamera med en gång begagnat! Nikon d7000 får du idag för 5000kr med ett objektiv. Vinner med hästlängder!

mvh
 

perstromgren

Aktiv medlem
Gör för bövelen inte samma misstag som mig. Köp en ordentlig kamera med en gång begagnat! Nikon d7000 får du idag för 5000kr med ett objektiv. Vinner med hästlängder!

mvh
Att kalla en Nikon D5200 eller D3300 för "icke ordentlig" är nog att överdriva. Rätt kraftigt, till och med. De är mindre än din D7000 och har färre knappar, men i övrigt? Inbyggd fokusmotor är ju bra, men inget som de flesta nya ägare använder.

Upplevelsen av långsam autofokus kan komma av att man använder "live view", dvs använder skärmen som sökare. Genom sökaren är alla moderna systemkameror snabba för "normalt" bruk.

Per.
 

Prauter

Aktiv medlem
Jag säger skit i begagnat. Köp nytt med garanti och modern sensor.

Vilken av kamerorna du väljer spelar inte så stor roll. Personligen hade jag valt 5200 pga att den är liiite större och har vinklingsbar skärm. Någon annan hade säkert valt 3300 för att den är mindre.

Oavsett tänk på objektivet när du köper. Samtliga har Nikons 18-55, vilket funkar utmärkt. MEN, det finns tre versioner av det och man bör nog undvika det som saknar VR i beteckningen. Om man sedan väljer VR eller VRII spelar nog mindre roll.

Om du inte är van vid systemkamera kommer du uppleva autofokus som blixtrande snabb! Förutsatt att du använder sökaren och inte live view (som ovanstående påpekar).
 

Imonfire

Aktiv medlem
Jag hade samma tankar som dej för 2 år sedan, efter besök hos fotohandlaren och jag kunde känna och klämma på samtliga, föll valet till slut på en Canon 700D, för mej låg den mycket bättre i handen än Nikon, för dej kan det vara en någon annan kamera såklart, men lås ej vid märke och modell, utan kolla vilken som känns bäst, det är ändå den du kommer bli mest nöjd med
 

polarjonas

Ny medlem
Tack alla förslag, har varit på elgiganten och pratat med personal dom rekommendera Canon eos 1200d eller Sony a 58?
Några synpunkter på dom?
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Tja... stora skillnaden är att a58 har sonys SLT-teknik.

Fördel: a58 har en elektronisk sökare så man ser effekten av inställningar direkt. Kan även granska tagna foton i EVF:en, praktiskt för oss som har svårt att fokusera på nära håll. En annan fördel är att autofokusen är lika snabb oberoende av om sökaren eller skärmen används, eller om man filmar eller tar stillbilder.

Nackdel: a58 har en EVF. Många föredrar optisk sökare. Dessutom drar en EVF ström, så batteritiden blir kortare.
 

lonian

Aktiv medlem
Om du bara tänkt att ha den kameran du köper nu och ej uppgradera prylar till den så kör på vad som känns bäst i handen tycker jag. Annars kan det vara värt att tänka på vad för typ av objektiv du vill ha i framtiden, vilka känns billigare osv. Kanske du köper massor av objektiv och sedan byter märke i framtiden så kan det bli dyrt.
 

Mesch

Aktiv medlem
Om du bara tänkt att ha den kameran du köper nu och ej uppgradera prylar till den så kör på vad som känns bäst i handen tycker jag. Annars kan det vara värt att tänka på vad för typ av objektiv du vill ha i framtiden, vilka känns billigare osv. Kanske du köper massor av objektiv och sedan byter märke i framtiden så kan det bli dyrt.
Håller med, en långsiktig plan är bra att ha. Sedan kan den ju revideras hur många gånger som helst :-D

Jag valde Nikon, mycket för att jag körde analogt och digitalt. Ville ha ett märke med många objektiv som passade båda typerna.
Då fanns det ju massor av begagnade analoga kameror med bra objektiv som slumpade bort på blocket. Nu ser det inte ut så längre och analog foto är ju en mycket speciell foto-gren idag.
 

plonis

Aktiv medlem
Att kalla en Nikon D5200 eller D3300 för "icke ordentlig" är nog att överdriva. Rätt kraftigt, till och med. De är mindre än din D7000 och har färre knappar, men i övrigt? Inbyggd fokusmotor är ju bra, men inget som de flesta nya ägare använder.

Upplevelsen av långsam autofokus kan komma av att man använder "live view", dvs använder skärmen som sökare. Genom sökaren är alla moderna systemkameror snabba för "normalt" bruk.

Per.
Korrekt! Jag tänkte på en helt annan modell. Nikon d3300 ska vi vara ganska bra =)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer med tidigare inlägg. Köp det som känns bäst nu. Skall man uppgradera objektiv längre fram får man fundera på huruvida det då är smartast att byta system med öppna ögon och inte känna sig fast i sitt system. T ex i helgen har Cyberphoto rea på Pentax KS-1 med 18-55 enormt mycket kamera för pengarna. Ligger på ca 2500:- nu. Att köpa till 55-200 skulle jag lugnt göra till Pentax också utan att fundera igenom systemval. Börjar man snegla på f/2,8 zoomar, ja då skall man fundera igenom sitt system. De flesta nöjer sig dock med dessa objektiv, och då är t ex KS-1 ett aldeles så bra val, liksom andra märken också.
 

AWid

Aktiv medlem
Hej
tänkte köpa mig min första systemkamera för att börja ta lite finare bilder till vardags osv

..................................

Med vänlig hälsning Jonas
Ett litet annat inspel från en som börjat ledsna på de tunga och gammalmodiga "tjockkamerorna:)
I dag finns en lång rad nya moderna spegellösa systemkameror som är billigare, lättare, bättre och mindre än jämförbara "tjockkameror". Tidigare har spegellösa inte riktigt matchat "tjockisarna" beträffande sökare och fokussystem, men de problemen är numer minimerade.

Bildkvalitén är i allt väsentligt lika eller bättre i de spegellösa och objektivutbudet börjar bli riktigt bra. Dessutom är alla dagens kameror med hyfsat stor sensor så vansinnigt bra att det är ytterst få fotografer som verkligen kan utnyttja kamerornas fulla potential. Blir bilder inte bra, oskarpa eller felexponerade, så beror det inte på kameran eller objektivet. Det är "skötaren" som behöver lära sig mer.

Själ har jag två "tjockkameror", D7000 och D800, och det är nog bara en tidsfråga innan de hamnar på begagnatmarknaden (medan man får något för dem:) Sen blir det nog en Sony a6000, eller en efterföljare till den, alternativt någon av Fujifilms spännande modeller. Kika t ex på deras nya X-T10. Samsung rör också på sig när de gäller kameror och det brukar bli kvalitet när de ger sig in på något nytt. Tyvärr har inte Nikon riktigt hakat på tåget. Deras små systemkameror har en entumssensor som nog är i minsta laget för att få riktigt toppkvalitet även om den naturligtvis räcker bra till väldigt mycket.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, soegellösa kan vara ett alternativ, men samtidigt finns också en stundtals evangelisk entusiasm från de frälsta. Jag skulle sammanfatta så här: kan du offra optisk sökare för EVF eller ingen alls för att få samma bildkvalitet i en mindre kamera med lite sämre autofokus på rörliga motiv i sämre ljus kan spegellösa vara ett alternativ att tänka på. Deras största fördel är mindre storlek och generellt bättre autofokus vid filmning. För vanligt stillbildsfoto är deras egentliga fördel storleken. Det sagt så räcker spegellösa för de allra flesta.
 
ANNONS