Annons

Varför ska man INTE ha 4K?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildsten

Aktiv medlem
Jag har följt med i tråden och undrar varför ingen liksom jag vill ha en skärm som är kvadratisk för att visa och redigera stillbilder på. Bilder i porträttformat missgynnas med de nuvarande skärmarna. Många har liksom jag skaffat en skärm som är 1200 x 1920 för att kunna se bilder i porträttformat lite större skulle jag tro.

Även kontorsarbete och vanlig surfning skulle vinna på en högre skärm, bland annat skulle störande banners och verktygsfält inkräkta mindre på det som är intressant. Det finns väl inga grafikkort som stödjer kvadratiskt format vad jag vet och förmodligen ingen standard heller.

Visst, man kan vrida skärmen eller ha två skärmar varav den ena stående men det för med sig andra problem.
 

iSolen.se

Guest
Jag har följt med i tråden och undrar varför ingen liksom jag vill ha en skärm som är kvadratisk för att visa och redigera stillbilder på. Bilder i porträttformat missgynnas med de nuvarande skärmarna. Många har liksom jag skaffat en skärm som är 1200 x 1920 för att kunna se bilder i porträttformat lite större skulle jag tro.

Även kontorsarbete och vanlig surfning skulle vinna på en högre skärm, bland annat skulle störande banners och verktygsfält inkräkta mindre på det som är intressant. Det finns väl inga grafikkort som stödjer kvadratiskt format vad jag vet och förmodligen ingen standard heller.

Visst, man kan vrida skärmen eller ha två skärmar varav den ena stående men det för med sig andra problem.
Jag vet många som har en extra vertikal. De verkar nöjda. Själv zoomar jag ändå så flitigt så det spelar ingen roll. Man har reglage till höger och vänster så bildytan är nästan kvadratisk ändå.
 

afe

Aktiv medlem
Min tv är på väg att ge upp (det är en värsting från 2009). Jag kommer naturligtvis att köpa en ny TV, och den kommer att ha 4K. Varför? Därför att det inte finns något bättre just nu.

Det som kommer hända är att jag inte har infrastrukturen kring 4K, men det gör inget. Det går att få till rätt så billigt (med XBox t.ex.).Jag kan inte se någon anledning att INTE köpa 4K nu, om den utrustning jag vill ha klarar det.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Har inte läst en enda kommentar här, men:

Givetvis kan det vara bra att ha flera funktioner i en kamera, men ska man filma professionellt, då bör filmkameran ha en annan uppbyggnad än en kamera för foto. Att filma med foto-kamera är en obekväm nödlösning enligt min mening. Men om funktionen finns där och inte kostar skjortan, då kan väl det vara OK.

Men om jag hårdrar det hela: en filmkamera är en filmkamera och en stillbildskamera är en stillbildskamera, ;)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Har inte läst en enda kommentar här, men:

Givetvis kan det vara bra att ha flera funktioner i en kamera, men ska man filma professionellt, då bör filmkameran ha en annan uppbyggnad än en kamera för foto. Att filma med foto-kamera är en obekväm nödlösning enligt min mening. Men om funktionen finns där och inte kostar skjortan, då kan väl det vara OK.

Men om jag hårdrar det hela: en filmkamera är en filmkamera och en stillbildskamera är en stillbildskamera, ;)
Nu var väl egentligen inte frågan om vilken apparat man ska filma med, utan om det finns anledning att INTE filma med 4K, med den kamera/filmkamera man har.

Men till din kommentar. Jag tycker det är rätt trevligt att ha allt i samma apparat, och slippa byta när man växlar mellan film och foto.

Titta på tex Canon 5DIV. Vet att den fått mycket kritik för att den som videokamera inte har tex zebramönster, rolling shutter, ingen logprofil och att filmfilerna blir sjukt stora.
Men vilka dedikerade videokameror i rimlig prisklass har allt det här:

4k
Stor sensor på 22x11.6mm
Utbytbara objektiv, med allt från dedikerade videooptik som CN-E50 T1.3 till billiga 50/1.8
Facetracking AF
AF via touchskärm (rätt bra om man tex har två personer som man vill skifa fokus mellan)
HDR i filmläge
Mic ingång och hörlursuttag
Möjlighet att använda både CF och SD
Ta ut stillbilder från filmen med väldigt hög kvalité

Till ursprungsfrågan så skulle väl enda anledningen till att INTE ha/använda 4K att det tar mer plats. För videoredigering mm kan man alltid skala ner. Motexempel är att köpa en systemkamera med 30MP och ta bilder i lägre upplösning. Finns ingen större anledning.
 
ANNONS