Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
4k

Enligt CR blir time laps 4K kvalisort.

We’ve been told that the EOS 6D Mark II’s time lapse mode will be 4K output.

Jag antar att detta i och med att kameran inte överhettar när man filmar i 4K med få bilder per sekund. Vanlig 4K-filmning kräver ju mycket kylning har jag förstått (läst mig till, men är ingen expert ;) .
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemet är väl detta. Låt oss säga att Canon hade lagt till 4k till specarna för sakens skull. Utan mer jobb med processorn mm så hade man väl tagit 8mp i mitten och skapat 4k med 1:1 relation till filmningen alltså beskuret. Då blir det klagomål eller? Man har ju nu erbjudit 4k ordagrant. Eller: Canon lägger krutet på en processor och sensor som klarar av att downsample nästan 8k från sensorn till 4k och får 4k full frame. Man jobbar även hårt med rolling shutter. Vad blir priset då? Lär ju hamna över 5D IV dels p g a komponenter och utvecklingskostnader och dels p g a att man kan ta mer betalt. Jag som stillbildsfotograf vill inte betala ett öre mer för 4k (och är tydligen inte ensam). Vad händer då med alla vi som skulle se en uppgraderingsbana med Canon med rimliga priser? Kom ihåg att 6D serien är deras billigaste FF. Då riskerar man ju att tappa de stillbildsfotografer som kör Canon FF. Dessutom om man skickar en sådan tydlig signal att man satsar stenhårt på video i sin enklaste FF kamera så kan ju många stillbildsfotografer tolka det som att Canon valt att gå mer åt videohållet och de kan skrämma bort en del trogna användare som kört stillbilder med Canon i decennier och fortsätter köra stillbilder.

Eller sökte ni "marknadsförings 4k" - se bara till att filmerna har 4k så bryr vi oss inte ett dugg om bitrate eller hur de ser ut men ge oss 4k. Som sagt det måste inte kosta mycket men är det det man söker i 4k?

Canon själva har ju sagt att kommande generation kommer ha 4k och de som vill ha det kommer nog snart få se det i en annan modell.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja dom köper väl en Panasonic för 5K och filmar 4K. Panasonic kan göra billiga 4K kameror och får lite mera crop, kan vara längre från Havsörnen där ute i skärgården.

Framtiden som kan vara viktigt med Raw som påtalas i andra trådar, med allt bättre Raw-hanterare över tid. Om 10 år har vi väl 8K kommit in i våra TV-apparater med tänkbara omsamplingar som gör familjefilmer tagna med gamla 4K mycket fina att titta på, lika så att plocka bilder hur 4-6-8K filmer tror jag kommer att öka markant i framtiden. Lillpojkens första cykeltur fins nog tagna med telefonen, och visst man kommer att titta på den i vanlig Full HD också

Viktiga minnesbilder måste inte alltid vara perfekta, för vi har inte hela tiden tillgång till det bästa materialet, 5DMKiV och senare MKV blir väl inte var mans huskamera och är väl inte tänkt som en sådan eller. Klart att kommande 90D får 4K och lika så 6DMKII eller så köper dom en Pannan. Här tänker jag på kommande ungdomar och vad dom vill ha för kamera.
 

Pocca

Aktiv medlem
Plåtar bara stillbild och bryr mig personligen inte om hur många K mk2an fixar i film. Den får fixa hur många K som helst bara det inte höjer priset för mycket, då finns det andra alternativ för oss stillbildsfotografer.

Är personligen mer nyfiken på hur Canon ska lyckas locka MK1 ägare och nyköpare av 6D utan att kanibslisera för mycket på 7Dmk2 och 5Dmk4 marknad.

Vid för bra bps och af kommer frågan om de inte lockar över köpare från nämnda kameror.

OM de tänker så, vad finns då att förbättra för att locka MK1ägare och ev 80 ägare att ta klivet upp till FF?

Vikbar skärm? Så mycket bättre ISO är jag skeptisk till "går". 2 minneskorysplatser? Nya generationens sensor säkert men vill de konkurrera för mycket med 5Dmk4?

Times tell! Själv sålde jag min mk1 härom dagen och nöjer mig med 7Dmk2 tills vidare. Får se om 6Dmk2 ger mig som "stillbildare" köplust. Det jag nämnde gör det inte. Ligger nog nära till hands att istället sälja 7Dmk2an också och slå till på en 5Dmk4.

Trevlig midsommar på er!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
5dmkiv listades till 2999$. Många gissade på att den skulle säljas för 30000kr vid lanseringen i Sverige. Det blev 39000kr istället. Min gissning är 26000-27000kr för 6dmkii. Jag har väldigt gärna fel ;).
Sigma 14/1.8 lanserades idag på US$1599. Cyberphoto säljer den för 15990 kr.

Dvs, det 6D Mk2 ryktas gå ut med US$1999, rakt översatt enligt samma valutalurs som ovan, 19990 kr. Så jag hoppas också du har fel.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Sigma 14/1.8 lanserades idag på US$1599. Cyberphoto säljer den för 15990 kr.

Dvs, det 6D Mk2 ryktas gå ut med US$1999, rakt översatt enligt samma valutalurs som ovan, 19990 kr. Så jag hoppas också du har fel.

/Stefan
Håller med. Över 20 papp blir rätt saftigt för att vara den billigaste och enklaste fullformataren hos Canon.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Finns det någon rimlig förklaring till varför 5dmkiv blev så dyr i Sverige?
Jag hoppas verkligen att ni båda får rätt. 20000kr är även i mitt tycke rätt pris till det som erbjuds. Samtidigt tyckte jag 30000kr var rätt och rimligt för 5dmkiv och det gick inget vidare :).
 

apersson850

Aktiv medlem
Apropå att alla har 8K om några år, kanske tio, så är det ungefär ett halvår sedan som jag bar ut den sista tjock-TV:n.
Trodde jag. HIttade en till på vinden sen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Håller med. Över 20 papp blir rätt saftigt för att vara den billigaste och enklaste fullformataren hos Canon.
Det kan ju vara så att 6D fortsätter att vara den billigaste FF-modellen och 6D Mark II blir den näst billigaste modellen. Canon brukar hålla kvar föregångaren som ett billigare alternativ.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Oavsett vad priser är och vad de stryper i vad kan göra så handlar allt om marknadsstrategi. Änsålänge oavsett vad pöbeln tycker så går det ju bra för Canons kameraavdelning sett ut en ekonomisk synvinkel. Med det i facit så gör de ju rätt i vad de gör.
Jag är nog en av de som kommer förboka ett ex innan recensionerna kommit ut.

/Stefan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Oavsett vad priser är och vad de stryper i vad kan göra så handlar allt om marknadsstrategi. Änsålänge oavsett vad pöbeln tycker så går det ju bra för Canons kameraavdelning sett ut en ekonomisk synvinkel. Med det i facit så gör de ju rätt i vad de gör.
Jag är nog en av de som kommer förboka ett ex innan recensionerna kommit ut.

/Stefan
Samma här. Hade länge planer på Fuji som 2:a hus men det slutar alltid med Canon ändå tillslut. Canon gör definitivt rätt i mycket och inköpt i systemet som jag är ska det mycket till för att börja bygga upp ett nytt. Skillnaden mellan 20000kr eller 26000kr kommer inte att ändra på det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej 20K tror jag inte på för en ny 6DMK2, ( vad kostade D500 APS-C när den kom ). går på Fröderbergs linje, 6D ligger kvar som den allra billigaste, 6DMK2 blir den näst billigaste, man spottar inte ut modeller vartannat år längre. 7DMKII kom jämt före brytpunkten till dom nyare sensorerna och behöver få en uppdatering, kostar några kroner att uppdatera den också, släpper dom någon ny 5Ds/R den hamnade liksom 7DMKII lite synd så där precis innan Canon gjorde om sina sensorer.


5DMKIV har rullat på ett tag nu och hittat hem till dom köparna, så 6DMK2 kan dom nog göra skapligt välutrustad utan att locka bort köpare från MKIV, fast dom som behållit MK3 kanske väntar in 6DMK2.
 

Bengf

Aktiv medlem
Oavsett vad priser är och vad de stryper i vad kan göra så handlar allt om marknadsstrategi. Änsålänge oavsett vad pöbeln tycker så går det ju bra för Canons kameraavdelning sett ut en ekonomisk synvinkel. Med det i facit så gör de ju rätt i vad de gör.
Jag är nog en av de som kommer förboka ett ex innan recensionerna kommit ut.

/Stefan

Nja.. någon pöbel fins nog inte, Canon säljer bäst av alla så är det bara, jag kan tänka att dom som är ägare av andra modeller, Sony, Nikon, Pentax mm sitter där med inköpta objektiv och passande tillbehör, och hoppas så klart att det egna märket nästa modell skall vara konkurrenskraftigt nog att stå upp mot dom ledande och bästsäljande på marknaden, man har liksom inget val när man under en längre tid köpt på sig nya objektiv, fina dyra blixten osv. Tror många håller tummarna hårt bakom ryggen, hoppas, hoppas att nästa modell är bra och inte allt för dyr.
 

StaffanW

Aktiv medlem
6DII blir säkert fantastisk och hoppas på max 20".
Blir nog en favorit för entusiaster och som andrakamera till 5DIV och 1DXII.

Apropå 4k så använder jag den ibland för att plocka enskilda bilder. Som selfie för skidåkaren. Upp på stativ, starta filmningen , åk förbi, och plocka bästa.
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
6D Mark II blir nog en entusiastkamera för stillbildsfotografer.
Jag tror mer att APS-C formatet (för Canon) blir det man satsar på för video för entusiaster. Då blir det enklare och billigare att få fram en hybrid som både filmar i 4K och fortfarande är bra på stillbilder. Man kan ju jämföra med micro-4/3 formatet där Panasonic med GH5 använder hela sensorn för filmning. Ingen beskärning (crop) alls.
Canon har väl ett bättre AF-system för följande fokus vid filmning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
6D Mark II blir nog en entusiastkamera för stillbildsfotografer.
Jag tror mer att APS-C formatet (för Canon) blir det man satsar på för video för entusiaster. Då blir det enklare och billigare att få fram en hybrid som både filmar i 4K och fortfarande är bra på stillbilder. Man kan ju jämföra med micro-4/3 formatet där Panasonic med GH5 använder hela sensorn för filmning. Ingen beskärning (crop) alls.
Canon har väl ett bättre AF-system för följande fokus vid filmning.
7D Mark II är en av de äldsta modellerna i Canons modellprogram. Skulle inte vara förvånande om det kommer en 7D Mark III med 4K nästa år och ännu lite senare kan enklare APS-C-modeller som 90D och M5 Mark II också få samma teknik.
 

martinot

Aktiv medlem
Nej 20K tror jag inte på för en ny 6DMK2, ( vad kostade D500 APS-C när den kom ).
Fel kamera att jämföra med; en amatör FF-kamera mot en proffs/yrkes APS-C-kamera.

Närmaste konkurrenten till 6D/mkII är Nikon D610, eller möjligtvis kanske D750 (om de lyckats lyfta sig tillräckligt på på AF-sidan då D750 AF ligger i nivå med 5Dmk3).

Ett annan klar konkurrent till 6Dmk2, om än lite mer alternativt kamerahus och svagare ekosystem, är Pentax K1.

Dessa är de främsta konkurrenterna som 6Dmk2 går upp emot (om vi inte räknar med Canons övriga egna modeller för de som redan är inlåsta i Canons ekosystem).

Kanske A9 eventuellt kan vara ett off-beat lite dyrare alternativ (men jag kan för lite om den kamerans AF-prestanda och övriga egenskaper för att avgöra en sådan jämförelse, om den ens är relevant med den stora prisskillnaden).

D610, D750 och K1 är nog de främsta direkta konkurrenterna i varje fall.
 

martinot

Aktiv medlem
6D Mark II blir nog en entusiastkamera för stillbildsfotografer.
Jag tror mer att APS-C formatet (för Canon) blir det man satsar på för video för entusiaster. Då blir det enklare och billigare att få fram en hybrid som både filmar i 4K och fortfarande är bra på stillbilder. Man kan ju jämföra med micro-4/3 formatet där Panasonic med GH5 använder hela sensorn för filmning. Ingen beskärning (crop) alls.
Canon har väl ett bättre AF-system för följande fokus vid filmning.
Nu är jag främst inne på stillbildsfotografering, men tror du kan ha helt rätt i ovan gällande filmning.
 
ANNONS