Annons

Skärpa vid lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

BAFoto

Ny medlem
Hej.

Jag har läst fram och tillbaka men kan inte riktigt få svar på min undran. Hur får man skärpa vid lång slutartid?

Vid mingelbilder/festbilder så har jag hört rekommendationer på tex F/4, 1/4 sek, ISO-400, blixt på andra synk (rear sync). Jag har en Nikon D300 med 50 mm F/1.8 och än så länge bara inbyggd blixt. Alla säger att blixtljuset ska "frysa" motivet (närmst kameran) och pga den långa slutartiden så får man även med det upplevda ljuset/färgerna.

Jag har testat mig runt men tycker inte jag märker ngn skillnad på att ha blixt. Vid långa slutartider så som tex F/4 så blir det inte skarpt. Är blixten för svag eller vad är det som är fel?

Handhållen kamera brukar man tala om tumregeln dubbel slutartid av brännvidden, tex 1/100 sek för 50 mm. Hur kan en bild bli skarp på 1/4 sek? Även om man har stativ så rör sig ändå en människa (motivet) lite lite vilket för mig innebär oskärpa.

Bifogad bild 1 är inzoomad, tagen med F/6.3, 1/6 sek, ISO-500, inbyggd blixt (+1 ev på blixten om jag inte minns fel).

Bifogad bild 2 är inzoomad, tagen med F/6.3, 1/6 sek, ISO-500, ej blixt.

Visst är bilden med blixt lite skarpare än utan blixt, men dock ändå för oskarp för att vara i närheten av bra.

Tacksam för hjälp!
 

Bilagor

JazzBass

Aktiv medlem
Om exponeringsvärdena (iso, slutartid och bländare) redan utan blixt ger en hyfsat rättexponerad bild, hjälper inte blixten att frysa motivet. Du måste alltså skruva ner exponeringen med slutartiden, bländaren eller isotalet, så du utan blixt skulle få en kraftigt underexponerad bild. Då fryser blixten motivet bättre, i alla fall syns motivets rörelser mycket mindre p.g.a. att de är mörkare.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Om blixten ska frysa bilden (och därmed ge skärpa) så måste det vara så pass mörkt att bilden blir rejält underexponerad utan blixt.

Edit: för sent...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
1/4 och 1/6 är väl att ta i vid mingelfoto.

Testa 1/20, använd stor bländaröppning för att få så mycklet ljus.

Och självfallet BLIXT!

Dest som kommer att hända är att mycket stämningsljus kommer in. Många rörelser kommer bli suddiga och ögonblicket då blixten används kommer att frysas och bli skarpt.

Är det snabba rörelser blir det alltså som att andra lämnat en samt rör du på dig så kommer du få ljusstrek från lampor odyl.

/Stefan
 

jdandanell

Aktiv medlem
Om exponeringsvärdena (iso, slutartid och bländare) redan utan blixt ger en hyfsat rättexponerad bild, hjälper inte blixten att frysa motivet. Du måste alltså skruva ner exponeringen med slutartiden, bländaren eller isotalet, så du utan blixt skulle få en kraftigt underexponerad bild. Då fryser blixten motivet bättre, i alla fall syns motivets rörelser mycket mindre p.g.a. att de är mörkare.
Är det samma sak som när man vill ha lite blandljus från t.ex. ett fönster? Jag provade att ta lite porträtt med en slutartid på 1/15s och bländare 4 på iso-400 och när motivet satt stilla så blev bilderna bra.

http://farm3.static.flickr.com/2786/4278463249_eb78174e85.jpg
(nu fungerar länken)

När det var dags för lillebror som inte satt så stilla så fungerade inte detta alls bra. Har tyvärr ingen bild som illustrerar detta men det blev "mingelstuk" på bilden så fattar ni nog.

Hur skulle man löst den situationen?
 
Senast ändrad:

BAFoto

Ny medlem
Jag var inne på det spåret men kunde inte formulera min tanke kring detta. Jättebra förklarat! Tackar!
Det finns inga om, men, ifall att? :)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Mitt spontana intryck är att båda bilderna (framför allt bild 1) har skakningsoskärpa. Den kan inget ljus i världen ta bort. Men det är inte skakningsoskärpa du har problem med?
 

BAFoto

Ny medlem
Bägge bildernas oskärpa är pga små skakningar pga handhållen tagning och inget VR-objektiv.
Men jag har sett många mingelbilder/festbilder på 1/4 sek som är skarpa och jättefina.
Jag antar att om motivet är underexponerad utan blixt, att det då fryses när man använder blixt, då motivet får ljus från blixten i 1/1000 sek eller vad nu en blixt har?

Jag har även använt stativ på mänskliga motiv, men med lång slutartid och utan blixt så blir det oskarpt pga att ingen kan stå så stilla.

Anta att jag ska ta ett porträtt med F/5 och kameran säger att bästa exponeringen blir vid 1/40 sek utan blixt. Jag kommer inte kunna handhålla kameran med 50 mm brännvidd och 1/40 sek (bästa jag klarat är 1/60 efter några försök).

Om jag då använder blixt så kommer motivet att bli ljusare och kameran kommer vilja använda kanske 1/100 sek (jag bara gissar) vilket går bra att handhålla men blir det inte så då att omgivningen kommer bli mörkare med sämre färgåtervinning men motivet får en bra exponering?
Jag antar att det är så det funkar och man får leva med det?
 

JazzBass

Aktiv medlem
När du fotograferar med blixt har du i princip två exponeringar i ett. Du har dels den som fångar upp det ljus som finns, och dels blixtljuset. Slutartiden påverkar inte på något vis blixtljuset, så därför är det fritt fram(* att välja den slutartid som ger lagom mycket bakgrundsljus. Kameran beräknar ju blixteffekten så att blixten ensam ger rätt exponering av det man fokuserar på.

(* Bara inte förgrunden blir för kraftigt exponerad vid den valda slutartiden (i kombination med bländaren och isotalet) blir det nog bra.

jdandanell: Jo du har nog förstått rätt. Svårt med en lillebror som inte sitter still, antar att du helt enkelt måste öka andelen blixtljus i bilden genom att använda kortare slutartid. Kanske också köra med nån till blixtar, nån reflexskärm eller så... svårt att säga då jag har väldigt begränsad erfarenhet av portättfoto (har bara sett några tutorials ang. det, och läst på lite grann om exponering med blixt...)
 
ANNONS