Annons

De allra bästa platserna för gatu-foto i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fromhell

Medlem
Som rubriken säger...

- Dela gärna med dig av platser där det är mycket folk i omlopp. Tänkte att denna tråd skulle vara bra för de som har kört fast i staden. Själv har jag en förmåga att gå till samma platser eller ta samma väg då jag går dit...... Det är alltid bra med lite omväxling eftersom bilderna annars har en förmåga att se likadana ut vid varje tillfälle.

jag kan inleda med en plats en bit utanför tullarna - Skärholmen, vid centrumet på torget! Fantastiska möjligheter att ta bilder på olikheter bland folk, mångkulturella inslag blandat med betongens själ!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns alltid folk på Drottninggatan och Västerlånggatan. Är det fint väder är kungsan och andra parker proppade.
 

daneArt

Medlem
Platser

Bästa platserna måste väll vara där inte tusen andra har fotat för det är en snygg plats. Taket (fotat från marken) på husen är ett bortglömt område, mycket fina dekorationer från byggåret försvinner bland neonljusen nere i skyltfönstren. :)

/ daneart.se
 

perstromgren

Aktiv medlem
Bästa platserna måste väll vara där inte tusen andra har fotat för det är en snygg plats. Taket (fotat från marken) på husen är ett bortglömt område, mycket fina dekorationer från byggåret försvinner bland neonljusen nere i skyltfönstren. :)
/QUOTE]

Absolut, men jag tror vår frågare avsåg gatufoto i dess vanligaste mening: personer i gatumiljö.

Per.
 

daneArt

Medlem
Bästa platserna måste väll vara där inte tusen andra har fotat för det är en snygg plats. Taket (fotat från marken) på husen är ett bortglömt område, mycket fina dekorationer från byggåret försvinner bland neonljusen nere i skyltfönstren. :)
/QUOTE]

Absolut, men jag tror vår frågare avsåg gatufoto i dess vanligaste mening: personer i gatumiljö.

Per.
Misstag av mig, läste bara rubriken.
Då säger jag istället att man struntar i platsen utan knallar runt och när man ser någon man tycker ser intressant ut, så går man fram och pitchar sig själv lite snabbt och på ett inbjudande sätt och sedan frågar om man får fota personen helt enkelt.
Precis som den duktige Scott Schuman gör.

(Dels får man en bild man fått godkännande att publicera och eftersom personen står still och förhoppningsvis vågar posa lite så får man en bättre bild jämfört än ett smygfoto på någon snygg tjej som går förbi)


Tjing o tjo
Dane
 

arvro395

Aktiv medlem
(Dels får man en bild man fått godkännande att publicera och eftersom personen står still och förhoppningsvis vågar posa lite så får man en bättre bild jämfört än ett smygfoto på någon snygg tjej som går förbi)
Jag håller inte med. Tycker det funkar bäst om man är öppen med att man fotograferar, men struntar i att gå fram och frågar om man får fota. Gör man det poserar folk, och då blir det en helt annan typ av bilder. Däremot kan man ju prata med människor man träffar och vara intresserad av vad de gör etc. då faller det sig ofta naturligt att man tar några bilder också, när de väl har förstått att man är ute och fotograferar.

Om man smyger med kameran ser folk det direkt och undrar vad det är för skumt man håller på med.
 

daneArt

Medlem
Jag håller inte med. Tycker det funkar bäst om man är öppen med att man fotograferar, men struntar i att gå fram och frågar om man får fota. Gör man det poserar folk, och då blir det en helt annan typ av bilder. Däremot kan man ju prata med människor man träffar och vara intresserad av vad de gör etc. då faller det sig ofta naturligt att man tar några bilder också, när de väl har förstått att man är ute och fotograferar.

Om man smyger med kameran ser folk det direkt och undrar vad det är för skumt man håller på med.
Du håller vad du vill hålla.

Scott Schumans gör precis så som jag sa
http://thesartorialist.blogspot.com/

Gillar man den typen så gör man så, annars gör man på något annat sätt för att ta sina bilder helt enkelt.
 

Fromhell

Medlem
Hålla sig till ämnet

Tycker det här har blivigt en snoppmätartävling i vem som kan mest om obetydliga saker som inte har med ämnet att göra.... Strunt i det och kom med input på ämnet tack!
 

tomazon

Medlem
Platser Stockholm

Lite ideer om du inte redan prövat:

Runt slottet är givet.
Inne på Gallerian i city tycker jag är bra.
Sergels torg kanske är uttjatat?
T centralen.
Kungsträdgården.
Flemingsberg C gillar jag, huset där är kanon om du vill kombinera med cityscapes.
broar: Liljeholmsbron.
Söder vid Mariahissen.
Runt stadshuset, dvs precis vid stadshuset.
Runt KTH
Djurgården

det finns MASSOR

Tommy
 

Fromhell

Medlem
Lite ideer om du inte redan prövat:

Runt slottet är givet.
Inne på Gallerian i city tycker jag är bra.
Sergels torg kanske är uttjatat?
T centralen.
Kungsträdgården.
Flemingsberg C gillar jag, huset där är kanon om du vill kombinera med cityscapes.
broar: Liljeholmsbron.
Söder vid Mariahissen.
Runt stadshuset, dvs precis vid stadshuset.
Runt KTH
Djurgården

det finns MASSOR

Tommy
Kanon! Mycket givande... Har slut på idéer och det är därför jag startade tråden!
 

matlep

Aktiv medlem
Tycker det här har blivigt en snoppmätartävling i vem som kan mest om obetydliga saker som inte har med ämnet att göra.... Strunt i det och kom med input på ämnet tack!
För att kunna göra det så måste man väl vara överrens om vad ämnet är, eller? Annars får du ju en massa svar som inte har med saken att göra som ovan.

Jag gillar själv sträckan från Karlaplan ner över östermalm till djurgården. Sedan in mot stan upp till sergelstorg, sedan via slottet till söder. Bra runda! :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Lite ideer om du inte redan prövat:

Runt slottet är givet.
Inne på Gallerian i city tycker jag är bra.
Sergels torg kanske är uttjatat?
T centralen.
Kungsträdgården.
Flemingsberg C gillar jag, huset där är kanon om du vill kombinera med cityscapes.
broar: Liljeholmsbron.
Söder vid Mariahissen.
Runt stadshuset, dvs precis vid stadshuset.
Runt KTH
Djurgården

det finns MASSOR

Tommy
...suck! Jag vill bo i Stockholm!
 

Michael_N

Medlem
Farsta och Vällingby centrum är ju snygga i sig själva och fyllda med folk. Slussen och Fjällgatan sommartid (var det uttjatat?).

Bollhustäppan i Gamla Stan, ryska turistgrupper kommer på pärlband för att klappa Järnpojken.
 
ANNONS