Annons

Sälja Sony - Byta till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte alla

Nya 100-400 är nog bättre, på alla områden. Dessutom utmärkt IS. Fast lite tyngre och dyrare.
Inte på alla områden. Vikten och priset nämnde du men AF är faktiskt snabbare på fasta 400:at vilket har att göra med den extremt korta närgränsen på zoomen. Med fokusomkopplaren påslagen så är närgränsen 3 m mot ca 8 på det fasta. När det gäller skärpa så är det nog lika.
 

martinot

Aktiv medlem
NIkon 1 v1, v2 skulle kunna vara ett bra val om man vill ha lätt utrustning för fågel. Men välj i så fall optik som byggts för Nikon 1. Som t.ex. deras 70-300 för 1 serien. Att använda Nikon F/FX objektiv med adapter ger för dålig autofokus, som dessutom bara fungerar på centrumpunkten.

Se:
https://photographylife.com/reviews/nikon-1-70-300mm-f4-5-5-6-vr
Ja, och sedan skulle det nog bli ett väldigt otrevligt obalanserat system (om inte objektivet satt på en gimbal). Känns spontant inte som någon höjdarkombination.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Byta utrustning till vad??

...AF är faktiskt snabbare på fasta 400:at vilket har att göra med den extremt korta närgränsen på zoomen. Med fokusomkopplaren påslagen så är närgränsen 3 m mot ca 8 på det fasta. När det gäller skärpa så är det nog lika.
Nu är det ju sällan man zoomar från närgräns till ett motiv t ex 10 m bort.
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Det är ett mycket bra objektiv. Kan du leva utan bildstab och zoom så får du mest skärpa och af-hastighet för pengarna. Det finns faktiskt inte något som är i närheten om man ser till kapacitet/krona. Med 7DII och 80D kan du slänga på en 1,4-konverter också.
Ok. Låter ju bra. Dom ligger ju rätt bra till i pris för ett begagnat. Är inte närgränsen lite hämmande med 3,5m ?
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Jag skulle nog vända mig till de stora märkena om man vill ha kvalitet.
Sen så är väl 25.000:- på gränsen om du vill ha riktigt bra grejor.
Men en beg D700 med ett beg tele från samma märke är väl inte att förakta.
Jag har tittat på bilder som en kompis har tagit med just D700 och varierande gluggar och motiv. Helt enkelt skitbra!

Lycka till!

Med vänlig hälsning Kent
Riktigt bra grejor har jag inte råd med. Inser att jag inte kan få det bästa för dom pengarna men vill ändå få så bra det går för det jag har råd med.
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Kommit så långt då i alla fall att jag avskriver Fuji i detta läget. Ska titta vidare på Canon tills vidare med 400,5,6 och lämplig kamera till det. Bör ju gå att hitta begagnat till hyfsade priser på både kamera och objektiv.
 

jens_a

Aktiv medlem
Nikon 1 är faktiskt mycket bra! Har själv V3:an. Den har som alla kameror sina för och nackdelar. Fördelen är att den är LÄTT att ha med sig. Den har några bra tele-zoomar. Här hittar du en bra fotograf som använder Nikon 1.
http://tomstirrphotography.com

Lycka till!
 

martinot

Aktiv medlem
Kommit så långt då i alla fall att jag avskriver Fuji i detta läget. Ska titta vidare på Canon tills vidare med 400,5,6 och lämplig kamera till det. Bör ju gå att hitta begagnat till hyfsade priser på både kamera och objektiv.
Ja, för din typ av fotografering så är det nog bättre att ta något annat än Fuji.

En riktigt bra semipro DSLR (de stora pro-modellerna med integrerat vertikalgrepp blir onödigt tung belastning för dig) ifrån Nikon eller Canon är nog mest aktuellt. Sedan skulle kanske även en Pentax eller Sony SLT kunna fungera, men lite mer begränsat med objektiv där, speciellt beg.utbud.

Om du sedan väljer Canon eller Nikon har ingen större betydelse (välj optik först skulle jag säga i ditt fall, men tvärt om går ju också säkert bra).

För att minska vikten på kroppen så skulle jag helt klart bara satsa på ett fast tele med fresnelteknik. Där tror jag att du har nyckeln till din lösning.

Finns bra sådana till både Canon och Nikon som har den absolut bästa ration av kvalitet&ljusstyrka / vikt&storlek.

Inte heller allt för dyra, så kan rymmas inom din avsatta budget. Se exempel ovan på ett fantastiskt bra fresnelobjektiv för under 15 kkr. Komplettera med ett bra beg. hus så får du ett väldigt lätt men högpresterande kit för rimliga pengar.

Komplettera sedan med en eller två bra telekonvertrar så får du lite flexibilitet i olika brännvid, men med en begränsad viktökning.

Köp sedan en ergonomisk bärrem ifrån Black Rapid (Sport) eller Peak Design (Slide II) så avlastar du nacken nästan helt och hållet.
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Ja, för din typ av fotografering så är det nog bättre att ta något annat än Fuji.

En riktigt bra semipro DSLR (de stora pro-modellerna med integrerat vertikalgrepp blir onödigt tung belastning för dig) ifrån Nikon eller Canon är nog mest aktuellt. Sedan skulle kanske även en Pentax eller Sony SLT kunna fungera, men lite mer begränsat med objektiv där, speciellt beg.utbud.

Om du sedan väljer Canon eller Nikon har ingen större betydelse (välj optik först skulle jag säga i ditt fall, men tvärt om går ju också säkert bra).

För att minska vikten på kroppen så skulle jag helt klart bara satsa på ett fast tele med fresnelteknik. Där tror jag att du har nyckeln till din lösning.

Finns bra sådana till både Canon och Nikon som har den absolut bästa ration av kvalitet&ljusstyrka / vikt&storlek.

Inte heller allt för dyra, så kan rymmas inom din avsatta budget. Se exempel ovan på ett fantastiskt bra fresnelobjektiv för under 15 kkr. Komplettera med ett bra beg. hus så får du ett väldigt lätt men högpresterande kit för rimliga pengar.

Komplettera sedan med en eller två bra telekonvertrar så får du lite flexibilitet i olika brännvid, men med en begränsad viktökning.

Köp sedan en ergonomisk bärrem ifrån Black Rapid (Sport) eller Peak Design (Slide II) så avlastar du nacken nästan helt och hållet.
Ja det känns kanske bäst att satsa på Nikon eller Canon med tanke på beg. utbudet. Tackar för alla tips! Ska kolla vidare på utbudet samt åka och kolla och känna på lite olika modeller.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Om totalvikten av utrustningen var viktig att hålla låg på grund av din skada, så håll koll på var du hamnar när du köper nytt. Det är ofta förbisett i glädjeruset av nya saker och innan man vet ordet av släpar man runt lika mycket i alla fall.

Lycka till!
 

a r

Medlem
Räcker 300mm finns Nikonons nya 300/4 E PF VR är lätt ! Och något nyare Nikon hus som klarar E bländare D7000 och nyare !
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Om totalvikten av utrustningen var viktig att hålla låg på grund av din skada, så håll koll på var du hamnar när du köper nytt. Det är ofta förbisett i glädjeruset av nya saker och innan man vet ordet av släpar man runt lika mycket i alla fall.

Lycka till!
Jo jag ska ha koll på vikten för att hamna så lätt det är möjligt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer med Nikon eller Canon och spegelreflex. Om AF på Sony A6000 inte räcker så lär nog inte någon spegellös räcka.

Eftersom lång brännvidd önskas är nog en cropkamera att föredra. Canon 7DII kan emellanåt köpas för 10.000kr. Hos Nikon i samma prisklass finns D7200 (Mediamark har köp 1 få nästa märkta pryl för 1/2 priset och erbjudanden skiljer från butik till butik. I Göteborg Sisjön ingår bl a Nikon D7200 i erbjudandet i helgen). Inom budget, inte ens med Mediamarkts erbjudande på 2:a varsn 50% på ett ställe för D500 lär denna kamera med optik räcka.

Till Nikon om 300mm (motsv 450mm) räcker är PF300 ett bra val. Annars med längre brännvidd 200-500.

Till Canon något av Sigma/Tamron 150-600 eller 400/5,6 eller någon 100-400L.

Det finns förstås möjlighet att se huruvida Sony A77 II med en del av din befintliga uppsättning gör jobbet. Den har ju en dedicerad PDAF modul som torde avhjälpa AF i sämre ljus med ljussvagare telen j f med deras spegellösa.
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Instämmer med Nikon eller Canon och spegelreflex. Om AF på Sony A6000 inte räcker så lär nog inte någon spegellös räcka.

Eftersom lång brännvidd önskas är nog en cropkamera att föredra. Canon 7DII kan emellanåt köpas för 10.000kr. Hos Nikon i samma prisklass finns D7200 (Mediamark har köp 1 få nästa märkta pryl för 1/2 priset och erbjudanden skiljer från butik till butik. I Göteborg Sisjön ingår bl a Nikon D7200 i erbjudandet i helgen). Inom budget, inte ens med Mediamarkts erbjudande på 2:a varsn 50% på ett ställe för D500 lär denna kamera med optik räcka.

Till Nikon om 300mm (motsv 450mm) räcker är PF300 ett bra val. Annars med längre brännvidd 200-500.

Till Canon något av Sigma/Tamron 150-600 eller 400/5,6 eller någon 100-400L.

Det finns förstås möjlighet att se huruvida Sony A77 II med en del av din befintliga uppsättning gör jobbet. Den har ju en dedicerad PDAF modul som torde avhjälpa AF i sämre ljus med ljussvagare telen j f med deras spegellösa.
Hej och tack för tipsen. Lutar åt canon-nikon någonting. Ska studera närmare båda alternativen. Är ingen riktig panik då jag måste bli av med sony prylarna innan jag kan köpa.
Kanske inte blir inköp innan framåt våren eller så. Finns gott om tid att kolla igenom vad som finns och hur det kan tänkas att passa mig.
 

martinot

Aktiv medlem
Om totalvikten av utrustningen var viktig att hålla låg på grund av din skada, så håll koll på var du hamnar när du köper nytt. Det är ofta förbisett i glädjeruset av nya saker och innan man vet ordet av släpar man runt lika mycket i alla fall.

Lycka till!
Instämmer helt. Det borde vara prioriterat för TS att ha koll på vad totalvikten på de olika lösningarna hamnar på.
 

equa

Aktiv medlem
Jag hade sålt av allt utom Tamronobjektiven. Pengarna för det andra räcker inte riktigt till en Sony A99II men den lär bli något i hästväg både i AF- och IQ-hänseende. TC blir inte nödvändigt då det går utmärkt att croppa utifrån 42 MP.
 
ANNONS