Annons

'Inbyggt' ND-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag har en Canon G10 med "ND-funktion", dvs aktiverar man den så får man till synes samma effekt som om man skruvar på ett ND filter på objektivet till en systemkamera. Jag tycker det är rätt användbart emellanåt, och skulle inte ha något emot att se det på en systemkamera också, men det förekommer väl inte? Beror det bara på att man anser att man lika gärna eller hellre kan skruva på ett filter, eller på att funktionen bygger på en teknik som inte går att implementera i en DSLR?

Hur funkar det egentligen - vad gör kameran, och vilken 'trade-off' medför det?
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Att mekaniskt fälla in ett ND-filter fungerar i en kamera med fast objektiv och liten sensor. Det blir svårt i en DSLR som har utbytbart objektiv och som behöver ett större ND-filter. Ett ND-filter t.ex. mellan spegel och sensor behöver plats på sidan av spegelhuset när det inte används.
 

Per

Aktiv medlem
Oj - jag hade nog inte gissat på något mekaniskt ND-filter överhuvudtaget, utan att det handlade om något slags elektroniskt halvfusk?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Mekaniska filter som fälls in för att dämpa ljuset har används länge - i tv-sikten för luftvärn har den konstruktionen förekommit, men då med olika filter av samma tjockteck som fälls in beroende vad man önskar för dämpning eller färgfilter (rödfilter kan vara en smart pryl ibland för att öka kontrasten speciellt som det är monokroma sensorer bakom optiken.

Dyrt, klumpigt och allmänt knepigt är det att göra i en DSLR däremot, men till vissa videokamror används ett hotmirrorfilter som går att fälla ut för operation i NIR-området och en konstruktion såg jag där man kompenserade focusförflyttningen som våglängsändringen ger med olika tjocklek på VIS och NIR filtren så att man fick focus på ungefär samma avstånd med både synligt och NIR-ljus.
 

nivas

Aktiv medlem
Mekaniska filter som fälls in för att dämpa ljuset har används länge - i tv-sikten för luftvärn har den konstruktionen förekommit, men då med olika filter av samma tjockteck som fälls in beroende vad man önskar för dämpning eller färgfilter (rödfilter kan vara en smart pryl ibland för att öka kontrasten speciellt som det är monokroma sensorer bakom optiken.
Samma konstruktion finns även i vissa professionella TV-kameror.
 

EmilBe

Ny medlem
Jag har också en G10. Om du tittar på objektivet när du aktiverar ND filtret så ser du hur det lilla gråa filtret skjuts in. Det sker helt mekaniskt.
 

bjoele

Aktiv medlem
Men används det verkligen i kameror såsom Canon G10?
Jag har själv sett det på en IXUS 100 IS. Med "piratfirmwaren" CHDK kan du styra det rätt bra. Läs mer här:

http://chdk.wikia.com/wiki/ND_Filter

Not all cameras have an ND filter; all cameras of the Ixus series have a ND Filter instead of a real aperture, also some other ones, e.g. the A450, A460, A530, A550, A560, A1000, TX1.

Some higher end cameras have both an ND filter and a real aperture, e.g the cameras of the G series.
 
ANNONS