Annons

Infoga bild i mail, Outlook 2010?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag blir lite gråhårig över hur Oulook 2010 och 2013 sköter bildhanteringen i mail, jämfört med 2003 års version som jag använt tidigare.

Jag infogar ofta foton i mail i stället för att bifoga separata filer. På samma sätt som när jag publicerar en bild på webben så vill jag emellanåt att de visas i 100% för bästa kvalitet, och jag anpassar bilden till de pixeldimensioner jag önskar innan jag infogar bilden. I nyare versioner av Outlook hanteras infogade bilder annorlunda, Outlook verkar snegla på det ppi värde som bilden skapats i, och använder de cm-mått som det medför när bilden läggs in i ett mail? Det medför oftast att bilden bli betydligt mindre än jag önskar, även om jag faktiskt sparat om bilden med de pixeldimensioner jag önskar visa den i, och med ett ppi-värde på t.ex. 72.

Jag vet förstås att jag kan skala om bilden i mailet hur som helst genom att dra i handtagen, och att det många gånger är bra att bilden visas med dynamisk storlek så att den kan skalas om automatiskt beroende på storleken hos det fönster den visas i. Men om jag nu är så mossig att jag vill styra att bilden visas i 100% så verkar det inte finnas någon alternativ för det, eller? I grunden beror väl önskemålet på att det känns lite nervöst att infoga en liten bild, och sedan "dra den större" utan någon indikation på när Outlook börjar sampla upp bilden.

Per
 

AFJ

Aktiv medlem
I grunden beror väl önskemålet på att det känns lite nervöst att infoga en liten bild, och sedan "dra den större" utan någon indikation på när Outlook börjar sampla upp bilden.

Per
Om du högerklickar bilden efter att du har infogat den så kan du välja "storlek och läge" och där se/sätta hur många procent som bilden visas i.

Kan det vara något?

Jag har själv liten erfarenhet då jag brukar välja att bifoga bilder som filer och inte bädda in dem i själva mailet, just för att vara någorlunda säker på att de kommer fram som jag tror.
 

Per

Aktiv medlem
Jo, jag har sett den rutan, det verkar vara ppi-värdena som spökar för mig.

Det verkar som att det är det ppi-värde som jag har förinställt i Camera raw (t.ex. 240) som styr storleken på bilden när jag till slut infogar den i ett mail, oavsett om jag sedan i Photoshop har skalat ner bilden till de pixeldimensioner jag vill visa den i, och sparar den med ett lägre ppi-värde (t.ex. 72). Testar jag med ett lågt förinställt ppi-värde i Camera raw blir bilden större när infogar den.
 

alfin

Aktiv medlem
Jo, jag har sett den rutan, det verkar vara ppi-värdena som spökar för mig.

Det verkar som att det är det ppi-värde som jag har förinställt i Camera raw (t.ex. 240) som styr storleken på bilden när jag till slut infogar den i ett mail, oavsett om jag sedan i Photoshop har skalat ner bilden till de pixeldimensioner jag vill visa den i, och sparar den med ett lägre ppi-värde (t.ex. 72). Testar jag med ett lågt förinställt ppi-värde i Camera raw blir bilden större när infogar den.
Ja, det fungerar så. Som om du printade bilden. Jag har Outlook 2010.
 

Limegreen

Aktiv medlem
Vet inte om det hjälper dig, men då jag har jobbat med email-marknadsföring så lägger jag bilderna på min server och länkar till dem. Det blir snällare för klienten att hämta och bilden visas som den ska. Vissa eposthanterare hämtar automatiskt, men de flesta frågar om det är ok att visa.
 

alfin

Aktiv medlem
Men är det inte märkligt att Outlook verkar ta större hänsyn till hur bilden öpppntas än vilka inställningar den sparats med?
Det är ju just det den gör, tar hänsyn till de inställningar bilden sparats med!

Den tar pixeldimensionen och dividerar med ppi-värdet i bilden och får fram storleken, precis som en skrivare.

Har du PS så ställ in bredden du vill ha i cm och bry dig inte om vilket ppi-värde det blir.
.
 

Bilagor

ANNONS