Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara lite tröga Nikon 24-70 - näe de är trasiga.

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har sett flera annonser senaste åtet på aningens billigare nikon AF-S 24-70:eek:r där säljarna säger att zoomen är lite trög men att allt är OK i alla fall.

Tänkte vara upplysa eventuella spekulanter på dessa objektiv att objektiven är trasiga och behöver service. Och ni ska verkligen inte betala överpriser för dessa.

Det som hänt är oftast att de åkt på en smäll utan motljusskyddet monterat eller att ställts ned hårt med frontlinsen nedåt utan motljusskyddet. Ofta förvarats åt fel håll i väskor som fått ta smällar.
När detta sker går det inre röret vilken guidar linsgrupperna via styrpinnarna sönder/spricker och behöver bytas.

Nikon tog för något år sedan ett fast pris för detta på 3696,- plus moms.


Byte av frontbarrel, guider och seal. intrimmning av optisk axel och af. kontroll av skärpa.
Fast pris 3


Efter arbetet är objektivet som nytt igen och skärpan bättre än någonsin. Jag var nöjd innan men blev imponerad av det efteråt.
För jag gick från lätt irriterad på mig själv till nöjd med en optik i toppklass.

Mitt 24-70 började efter en väldans massa år att kärva på vintern men funkade fint på sommaren. Sedan blev den kärv även då.

Hoppas att detta kan hjälpa eventuella köpare och lyfta slöjan lite på alla säljobjekt som ofta framställs som i bättre form än vad de är.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mitt mycket använda Canon 24-105/ 4 OIS började ge mig en massa error meddelanden. Jag tog den till Canon RCC. som De gav mig 2 alternativ. Endera kunde de titta på den för 1200 kr och sedan besluta vad som behövde göras eller så kunde jag betala 3 500 kr och de skulle fixa den oavsett vad som var fel.

Nu är jag en medlem av Canon CPS så det gick bara 2 dagar och sedan skickade de ett mail att jag kunde hämta objektivet. Listan över vad de gjort och bytt var en A4 lång.
Det objektivet tror jag att kom med min första Canon 5D.
Nu fungerar det som nytt.

Läxan är att objektiv slits och behöver service med tiden. Priset för detta verkar ligga runt 3 500 kr.
Något att ta hänsyn till när man köper begagnade objektiv.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns också gördetsjälvtips på Youtube hur man "reparerar" Nikon 24-70 /2,8. En variant togs objektivet isär framifrån och det andra från baksidan. Det verkade gå ut på att dra åt några skruvar och smörja upp mekaniken. Vet inte om det skulle lösa problemet för alla och med bibehållen prestanda.

Jag såg också ett par "billiga" 24-70 för några veckor sedan. Båda med kärvande zoom. Jag googlade lite men avstod att kontakta säljarna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns också gördetsjälvtips på Youtube hur man "reparerar" Nikon 24-70 /2,8. En variant togs objektivet isär framifrån och det andra från baksidan. Det verkade gå ut på att dra åt några skruvar och smörja upp mekaniken. Vet inte om det skulle lösa problemet för alla och med bibehållen prestanda.

Jag såg också ett par "billiga" 24-70 för några veckor sedan. Båda med kärvande zoom. Jag googlade lite men avstod att kontakta säljarna.
Om Nikon har en service som Canon där man kan lämna in objektivet och de fixar det för ett fast pris på 3500 kr. Då tror jag att man skall satsa på det.
På mitt objektiv bytte man ut bländarmekanismen och de rullar som styr kommen så den inte zoomar ut när man har den hängande. Samt justerade in den korrekt.
Den fungerar nu lika bra som när den var ny.
En ny likadan hade kostat mig 10 000 och en bättre begagnad cirka 6 000. Fast den senare kunde ju vara lika sliten som min egen.
De matchar också in kameran så den fokuserar korrekt.
Jag har själv skruvat sönder objektiv som mitt Sigma 70-200 där en skruv lossnat och låg och skramlade där inne.

Skall man lämna in för att fixa kameror eller objektiv så är det här den bästa tiden på året. Gör det inte strax före sommaren för då tar det många veckor.
Som CPS kund får jag saker fixade på ett par dagar.
Jag vet att Nikon också har bra service.
Personligen tror jag det är bättre att lämna in objektiv till proffsen och låta dem renovera objektivet och om det behövs justera in det mot kameran. Det senare kan ingen av oss göra.
 
ANNONS