Annons

Vattenpass för panoramafoto

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Vattenpass att sätta i blixtskon finns hur många som helst, men när jag tar panoramafoton är ju det viktiga att stativhuvudets rotationsaxel är lodrät, inte kameran. Har för mig att jag sett en variant med vattenpasset på en tunn platta som monteras mellan stativet och stativhuvudet, men kan naturligtvis inte minnas var.. Någon som sett detta och har bättre minne?

Har tittat hos alla de vanligaste postorderbutikerna utan framgång. Det finns naturligtvis stativ med detta inbyggt, men nu är jag nöjd i övrigt med de grejor jag redan har..
 

cowboy

Aktiv medlem
Really Right Stuff?

Har för mig att jag sett en variant med vattenpasset på en tunn platta som monteras mellan stativet och stativhuvudet, men kan naturligtvis inte minnas var.. Någon som sett detta och har bättre minne?
Här, dyrt men bra. De har några olika storlekar, sök på deras sajt.
 

lenelg

Aktiv medlem
Tack, det var nog den jag såg! Blir ju inte billigare med postens förtullningsavgifter - men små brev kan slinka igenom ibland..
 

Scratchen

Aktiv medlem
Jag säger som Willy i TV4's "Bygglov":

"Dom är bra, dom här nya vattenpassen där bubblan sitter fast!".

Ursäkta OT :)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag använder ett husvagnsvattenpass, och det var rätt billigt på Clas Ohlson. Man kan nog ganska lätt sätta fast ett sånt på en plåt som man kan klämma under stativhuvudet precis som den från RRS. Plattan kan säkert också göras av en bit plywood.
 

joakim d

Aktiv medlem
Det där verkar ju kanon. Vet någon om det finns svenska återförsäljare, eller som säljer en liknande variant?
Goecker.se har ett RRS sortiment, kanske de har något. Sedan tror jag också Scandinavian Photo har lite RRS prylar och det finns även en del europeiska online affärer där åtminstone frakten borde bli billigare än från USA
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
En totalt annorlunda lösning är att montera ett lod i mittstolpen.
Ta loss "huvudfästet". montera en lina mitt i. släpp ner linan genom mittstolpen. Montera tillbaka "huvudfästet". Montera ett tapetlod på snörstumpen som sticker ut i botten av mittstolpen.
Rikta sedan statvibenen så att lodlinan hänger mitt i röret vid utgången.
Borde vara minst lika bra precision som dessa små vattpass.

Petter ...
 

lenelg

Aktiv medlem
Eller hur! Mer "gör-det-själv" än så behövs inte... Snorbilligt dessutom (19kr + lite tejp).
Tja.. COs vattenpass är avsett att monteras på en horisontell yta, men mittpelaren vill jag ju få vertikal.. Och jag vill gärna kunna fälla ihop stativet även i fortsättningen.

Skulle naturligtvis gå att limma/tejpa fast COs vattenpass på en platta med hål, som kläms mellan stativ och kulhuvud. Blir större än RRS variant, men kanske mer lättavläst.. Problemet är att hitta ett starkt material som är tunt men inte böjligt - plåt funkar inte. Tjockleken på plattan stjäl ju gänglängd från skruven i stativet, jag vill helst att stativhuvudet sitter säkert..
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det funkar bra på mina Gitzo, som har en rätt lång skruv för att fästa huvudet.
 
ANNONS