Annons

Olympus OM-Zuiko 350mm f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

michagg

Aktiv medlem
En god vän i Finland mailade mig igår och frågade om jag vill köpa ett billigt "superobjektiv", som han utryckte det.

Olympus OM-Zuiko 350mm f2.8 begagnat A+

Eftersom jag aldrig fotat analogt med systemkamera så vet jag egentligen ingenting om Olys tidigare generationer av objektiv. Vad jag får ut av lite googlande på nätet verkar det ha varit "topoftheline" i tiderna.

Enl. vad jag förstår så fungerar det ok med OM-adaptern.


Är det värt att ha till en E-500 som småningom skall uppgarderas till E-510 eller E-1ans efterträdare?

Vad kan det vara värt?

Tips om sidor där man kan läsa om objektivet ev. tester, tages emot med stor tacksamhet
 

Kapten Stofil

Aktiv medlem
Lite länkar:

http://members.aol.com/olympusom/lenstests/default.htm
http://www.datasync.com/~farrar/zuiko.html#tele
http://olympus.dementia.org/eSIF/om-sif/lensgroup/350mmf28.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/350mm.htm

För en prisindikation, kolla t.ex. ebays avslutade indikationer. Det finns en risk att sådana här äldre grejor betraktas som samlarobjekt av knäppa amerikaner, och då blir priserna helt orimliga. Du kan ju också gå med i OM-mailinglistan här:
http://zuikoholic.com/
och fråga. Folket där är trevliga och hjälpsamma.
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Nypriset i sverige i mitten på 90-talet var ca 45.000:-, och räknades då som en toppenlins. Det är ngt tungs, väger nästan 4 kg. Jag har inte testat det själv men kommer du över det till hyfsat pris så slå till! På Ebay försökte en sälja en till $6,401.00 men ingen slog till :)
 

matnyttige

Aktiv medlem
Kapten Stofil skrev:
Det finns en risk att sådana här äldre grejor betraktas som samlarobjekt av knäppa amerikaner, och då blir priserna helt orimliga.
Det är sant. Vissa av Olympus värstingsobjektiv är sanslöst dyra. Det var få serier som släpptes så de är ganska ovanliga som då höjs priset på dem.
Zuiko 250/2.0 ska ju också vara ett toppobjektiv. Kanske är det till och med dyrare än 350/2.8.

Det går väl använda dessa till Olympus digital kameror men fortfarande med manuell fokusering.

Själv sålde jag ett manuellt Canon FD 400/2.8 för 7000:- förra året. Men den kunde man ju inte använda på något digitalt hus.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Även om objektivet är bra tror jag att du får mer glädje av en ny 150/2.0.

Jag har kört mitt gamla Tamron 180/2.5 på E-1:an, men det är pillrigt.

1. Bilderna blir för mjuka på stora bländare. f5.6 är användbar.

2.Brännvidden har kort skärpedjup och därmed får motiv eller fotograf ej röra på sig efter att skärpan har ställts in. Lagom lätt när objektivet skall bländas ner.

3. E-1 ans sökare är inte tillräckligt bra för att ge hög säkerhet på skärpeinställningen. Det fungerar ibland.

Ett 350 mm ger samma bildvinkel som ett 700 mm på en 35 mm kamera. Kräver ett väldigt stadigt stativ.

Jag tror att kombinationen i princip är oanvändbar. Det kan vara roligt att prova, men ifall du inte fotar film med en OM kamera är värdet inte mer än 2-3000 sek i mina ögon.

Kan vara roligt att äga ett sådant tungt objektiv, men nyttjandegraden tror jag blir minimal med Olympus DSLR.
 

michagg

Aktiv medlem
Det blev aldrig någon affär. Kom fram till att det inte var värt pengarna.

Spar nu varje öre för att kunna köpa e-1ans efterträdare.
 

dudek53

Aktiv medlem
350 mm zuiko

Jag blev erbjuden just ett sådant objektiv för 15000 kr är i sverige. Jag tackade nej trots att jag äger adapter som gör att det funkar utmärkt på mitt digitala canonhus.
Har använt de flesta zukolinser med adaptern men det slår inte canons egna grejer, jag sålde sedermera hela min zuikosamling när den digitala tekninken blev billig och gav högkvalitativa bilder.

Trots det saknar jag min Om 4ti nåt fruktansvärt ibland, men det handlar ju om besatthet och fetischism, inte så mkt om bilder och fotografering om man ska tänka förnuftigt.

Jag är väldigt nyfiken på vad du skulle fått ge för linsen om du köpt den?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
gamla & nya telegluggar

Med sin vikt på 3.9kg är OM Zuiko 350mm/F2.8 nog för mycket för att kunna handhållas. Jag har använt den ljussvagare och lättare OM Zuiko 300mm/F4.5 till min OM-4. Den gick bra att handhålla med hyfsad balans, eftersom dess vikt bara var 1.1kg.

Jag försökte använda den gamla OMZ 300mm/F4.5 på min digitala E-300, men upptäckte snart att manuell fokusering på en mattskiva utan vare sig mikroprismor eller snittbild blev ett lotteri. Senare blev det dock visserligen möjligt att införskaffa lämpliga sådana från KatzEye Optics, men istället lade jag pengarna på telezoomen ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 och kompletterade med telekonvertern EC-14 och fick då 70-280mm/F4-F5. Skillnaden mellan 280mm/F5 och 300mm/f4.5 är inte särskilt stor att interpolera upp för jämförelse, där bildresultatet övertygande talade till den moderna variantens fördel. Det gamla objektivet var visserligen acceptabelt skarpt, men uppvisade sämre kontrast vid full öppning samt vad värre var, även en viss kromatisk aberration som dock avtog med nerbländning. Närgränsen hos det gamla objektivet var 3.5m, medan hos den modernare zoomen var en tredjedel.

Nu kommer det ju i höst en telezoom i budgetklassen, ZD ED 70-300mm/F4.0-5.6, som med sina tre ED-linser, en avbildningsskala på 0.5x och en närgräns på knappa metern, bör kunna ge det tidigare alternativet med telekonvertern 70-280mm/F4-F5 en kostnadseffektiv utmaning.

Min erfarenhet är att gamla objektiv tillverkade för projektion på en större bildyta, t.ex. de historiska OM-objektiven för 135-film, inte kan mäta sig med de nyare som är speciellt konstruerade för FourThirds-sensorn. Kanske inte så konstigt att förstå, eftersom man då inte heller utnyttjar det gamla glaset till sin fulla potential, dvs. projektionen blir ju begränsad av ytan hos den mindre FourThirds-sensorn.

Dessutom så är MTF-kurvorna hos Olympus och Leica D FourThirds-objektiven specade vid högre värden, än för objektiv till större sensorformat. Olympus anger MTF vid 60[lpm] och 20[lpm], medan Panasonic för Leica D objektiven anger MTF vid 40[lpm] och 20[lpm]. Kraven på att konstruera och tillverka objektiv för Four Thirds är alltså dubbelt så stora, jämfört med kraven på de tidigare OMZ-objektiven för 135-film, om bägge systemen skall resultera i en bild med lika antal pixlar.

Med en 10 megapixelkamera för FourThirds, så har objektiven fortfarande bättre upplösning än vad kameran förmår. Det motsvarar att en kamera med en sensor ekvivalent med 135-film skulle behöva åtminstone 40 megapixel, men ändå inte räcka till för att matcha upplösningen hos objektiven. Naturligtvis skulle ett FourThirds-objektiv vinjettera på en 24x36mm sensor pga. dess snävare bildcirkel. Det objektiv som visar de allra högsta MTF-värdena är 300mm/F2.8, ett objektiv som endast tillverkas på specialbeställning, och som mekaniskt och optiskt togs fram för att vara bättre än alla andra alternativ på marknaden, ett slags showcase för vad FourThirds-systemet ursprungligen kunde åstadkomma.

Nu börjar det som tur är finnas ganska många alternativ med olika prislappar för foto med långa brännvidder, främst om man använder telekonvertrarna EC-14 och EC-20, eller Sigmas zoomar om man behöver längre brännvidder än 300mm, se referensen.

Tillsammans med de nya kamerorna med inbyggd sensor-shift bildstabilisering, så bör även möjligheterna för handhållet telefoto ha förbättrats avsevärt.

Ref:
 
ANNONS