Annons

raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

vintage2

Medlem
jag har köpt min första dslr ( nikon D60) och skulle gärna testa på att fotografera i RAW , problemet är att att jag inte har nåt program att öppna och behandla bilderna i ! finns det gratisprogram eller trialversioner ( vill inte lägga tusentals kr ) att ladda ner, och isåfall vilka är bra och lättarbetade ? tacksam för svar.
 

dude

Aktiv medlem
Jag röstar för capture one,men du kommer nog att få många andra "bud" här också.
Att fråga om raw hanterare är nästan som att fråga vilket fotbollslag som är bäst :)

Kolla filmerna på sidan och ladda ner en 30 dagars demo. Den är nog inte enklast men när du blir kompis med den är den grym :)

http://www.phaseone.com/4/
 

JoakimS

Aktiv medlem
Jag använder Nikons Capture NX2, som jag gillar skarpt. Dock är den ju inte gratis men den finns att ladda ner i testversion från Nikons hemsida.
Vill du ha ett gratisprogram så kan du kolla på GIMP och ufraw. www.gimp.org och http://ufraw.sourceforge.net. Funkar riktigt bra, men inte lika bra som Capture NX2.
Kör du Photoshop så finns ju en plugin för både CS och Elements.
 

lars2

Avslutat medlemskap
RawTherapee V2.4.1, gratisprogram för Linux och Windows. Jag har inte provat själv ännu, har man ett mer etablerat kameramärke medföljer råkonverterare när man köper kameran så man kan använda hela kameran.;-)

Finns provperiod på Nikons egen konverterare, Capture NX2, 60 dagar.

Jag har mest använt RAW, men har haft kameran inställd på jpeg ett tag nu och man saknar möjligheterna med RAW direkt, speciellt då om vitbalans inte blivit rätt, tex inomhus.
 

frwe

Aktiv medlem
ser inte med formatet RAW i listan med vilka format som GIMP stödjer, skall kolla på det andra som du föreslog.
RAW är inte ett format utan skiljer sig från kamera till kamera. Nikons filer heter .nef och Canons något annat, Olympus filer heter säkert något tredje. Här måste man kolla vilken kameramodell som stöds, inte ens Nikons RAW-filer är de samma i olika modeller.

Nikons ViewNX som följer med kameran och kan laddas ner gratis kan öppna alla Nikons filer och även göra enkla redigeringar och sedan konvertera dem till annat format, t ex TIFF eller JPG.

Själv kör jag bara CaptureNX.

/FW
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skulle föreslå att du provar LightRoom 3.0 Beta. Det är nog det mest populära raw-programmet och av goda skäl. Nu i beta 3 har den tagit stora steg framåt i bildkvalitén. Dessutom har den mycket mer än bara att framkalla bilderna.
 
ANNONS